Öka din konvertering – De 15 bästa tipsen från Conversion Jam 2015

Postat

I förra veckan arrangerades Conversion Jam för femte året i rad – konferensen är världens tredje största konverteringskonferens och arrangeras av företaget Conversionista. Förutom att Conversionista är experter på just konvertering lockar konferensen välkända internationella namn som bland andra Neil Patel och Oli Gardner – experter på att kroka fast ointresserade besökare och göra dem till nöjda kunder genom att skapa oemotståndliga hemsidor.

Men misströsta inte om du missade denna minst sagt spännande konferens – för vet du vad? Här delar jag med mig av mina bästa tips från konferensen och som jag är övertygad om du kan dra nytta av!
 

Under konferensen lyftes många kloka, smarta och till och med lite vågade tips för att öka konverteringen online. För att du också ska kunna dra nytta av dessa föreläsningar har jag tagit fram de bästa och mest konkreta tipsen som du enkelt kan applicera på din egen hemsida.
 

  1. Gör ett 5 sekunders-test
    Det här testet är kanonbra om du vill ta reda på vilket först intryck din startsida ger och vad den egentligen förmedlar. Det du ska göra är att visa din hemsida för 5–10 personer som aldrig sett den tidigare. Du behöver bara säga till dem att: “Nu ska jag visa dig en hemsida i 5 sekunder och sedan kommer jag att ställa några frågor”.

    När test-personen har tittat på hemsidan i 5 sekunder ställer du undan datorn och tar fram ditt anteckningsblock och ställer exempelvis följande frågor:
    – Vad sysslade företaget med?
    – Vad var det första du lade märke till på hemsidan?
    – Vilken känsla fick du av sidan?
    – Var det något som väckte ditt intresse, i så fall vad?

    Johanna tipsar: Tänk dig att någon gör en Googlesökning på “Rörmokare”. I resultatlistan kommer ditt företag högt upp och de som söker en kunnig rörmokare klickar sig in på din hemsida. Precis som du och jag kommer de på mindre än 5 sekunder att bedöma om ditt företag motsvarar det de söker efter. Så underskatta inte detta test!
     

  2. Bygg din hemsida utifrån dina kunder
    Om du ska bygga en hemsida och är osäker på vad den ska innehålla så är bästa sättet att få reda på det att fråga dina kunder. Fråga vad som gör att de väljer en viss tjänst baserat på hemsidan? Är det designen, erbjudanden, priset, hur lätt det är att få kontakt eller att ni som arbetar på firman ser trevliga ut? Ta reda på det och utgå från deras svar när du fortsätter att utveckla sidan!

    “Skilj på vad du kan göra på din hemsida och vad du borde göra.”
     

  3. Undvik bilder med ögonkontakt
    I vanliga fall kan ju ögonkontakt vara helt avgörande, exempelvis vid ett affärsmöte, men faktum är att det på din hemsida kan slå helt fel. Bilder på din hemsida är till för att komplettera budskapet – men de bilder med direkt ögonkontakt gör är att de faktiskt distraherar vilket gör att besökaren tappar fokus från det som är viktigt.

    Däremot! Är det bra att använda bilder med direkt ögonkontakt i annonser eftersom du då vill dra uppmärksamheten till bilden och innehållet i din annons.
     

  4. Dina bilder måste kännas äkta
    Det är helt OK att köpa bilder för att använda på hemsidan. Poängen är att de ska kännas äkta. Levererar inte bilderna en äkta känsla kommer inte en potentiell kund att få förtroende för dig och ditt företag.
     
  5. Undvik distraktion vid din “Call-to-action-knapp”
    Vad vill du att besökaren ska göra på hemsidan – handla, fylla i ett formulär, ta del av ett erbjudande eller klicka på en länk? Oavsett vad ditt mål är bör du undvika att ha andra distraherande knappar/länkar/annonser vid sidan av den knapp som du vill att besökarna ska klicka på.

    Undvik med andra ord allt som kan stjäla uppmärksamheten från ditt egentliga budskap!
     

  6. Krångla inte till dina formulär
    Undvik att ha mer än tre frågor eller fält att fylla i. Är det fler finns det risk för att din besökare tycker det blir krångligt och struntar i att fylla i formuläret. MEN har du ett mer utförligt formulär så får du gärna ha åtta frågor eller fler för då börjar besökaren tycka att formuläret är intressant!

    Var alltid noga med att berätta vad som kommer att hända när besökaren skickar formuläret. “Vi kommer att återkoppla till dig med en offert för din förfrågan. Vanligtvis kan du räkna med ett svar inom 24 timmar.”

    Skriv också på knappen där de skickar formuläret vad som sker, till exempel: “Skicka in din offertförfrågan”.
     

  7. Gör användartester på din hemsida
    Är du osäker på någon del av din hemsida eller undrar över hur dina besökare navigerar? Du vill gärna veta vilka länkar de klickar på och vilka de går förbi. Be några personer som inte känner till din hemsida och ge dem en specifik uppgift. Exempelvis “gå in och klicka på vårt specialerbjudande och handla valfri produkt” eller “Gå in på hemsidan och läs om vad vi gör, leta upp våra priser för heminstallation och gör en offertförfrågan”.

    Johanna tipsar: Tänk på att du inte bör sitta vid sidan av dina test-personer. Det kan stressa dem och göra att de agerar annorlunda än om de får prova din sida i lugn och ro. Antingen kan du filma det de gör på skärmen eller så ber du personen att skriva ner det du frågar efter och om de tycker att något är svårt eller otydligt och så vidare.

    Utifrån testresultaten ändrar du på hemsidan och testar igen. På så sätt optimerar du navigeringen och dina besökare hamnar där du vill ha dem.
     

  8. Våga testa dina hypoteser
    Har du genom dina användartester, ditt 5-sekunders test eller på annat vis kommit fram till något som du tror skulle kunna öka din konvertering – våga testa det! Målet är självklart att din hemsida ska vara snygg och tilltalande men det avgörande är ändå hur du lyckas med att konvertera besökare till kunder.

    Tänk på! Att alla dina besökare och potentiella kunder har olika cykler när de är nätaktiva. Det innebär att om du lanserar något på en måndag kanske du inte direkt märker någon skillnad. Bli inte nedslagen av det! Det kan bero på att dina kunder är mer aktiva under helgerna. Låt dina tester och de korrigeringar du gör ligga uppe i 2–4 veckor innan du fattar beslut om nya korrigeringar.
     

  9. Titta på hur de stora bolagen gör
    Om du inte har råd att anlita någon att hjälpa dig optimera din hemsida titta då på hur de stora företagen i din bransch gör och inspireras av deras tankar och strategier. Det är ett sätt för dig att optimera hemsidan och “gratis” få tips om vad som fungerar för “drakarna” i branschen. Fungerar det för dem kan det vara värt att prova för dig.

    MEN tänk på att även de testar och inte sitter inne med alla “rätta” svar. Men ligger du i startgroparna för att bygga upp en e-handel ska du inte skämmas för att inspireras av vad andra gör.

    Johanna tipsar: Var noga med att välja ett “inspirationsföretag” som har liknade målgrupp som du. Samtidigt bör du vara medveten om att dina kunder kanske inte har samma behov, förväntningar eller kunskaper.
     

  10. Stort utbud är inte alltid bra
    Tester har visat att om du har färre val är chansen att du köper större. Tänk dig att du ska köpa en T-shirt och den finns i femton olika färger – då är risken stor att du väntar för att fundera så att du kan välja rätt färg eller att du inte köper någon T-shirt alls.

    Har du istället bara tre färger att välja mellan – röd, svart och blå – då är det genast mycket lättare för dig att ta ett beslut. Samma sak gäller för dina kunder!
     

  11. Tänk på din hemsida som en fysisk person
    Om din hemsida vore en person vad skulle den då säga till dina kunder? Jo, när de först kommer till startsidan då skulle den kanske säga: “Hej och välkommen. Vad roligt att just du är här!”

    Så hur kan du via din hemsida i bilder, text, färg, typsnitt och så vidare säga just det till dina kunder?

    Johanna tipsar: Precis som i en fysisk butik är det viktigt att du ger dina kunder uppmärksamhet och uppmuntran. Det kan vara enkla saker som att ge uppmuntran för ett inskickat formulär: “Bra jobbat, ditt formulär är nu skickat!” eller “Du har gjort ett bra val – nu är det vår tur att hjälpa dig!”.

    Alla gillar vi uppmuntran och positiv feedback så försök få in det på din hemsida!
     

  12. Skriv dina e-postrubriker som till en vän
    När du skickar e-post till dina kunder om produktnyheter, erbjudanden eller liknande så skriv rubriken i mejlets ämnesrad som om du skriver till en vän. Exempelvis: “Du skulle älska vår nya…” eller “Jag har ett superbra erbjudande till dig – som du inte kan motstå!”

    Det är helt ok att i ditt mejl använda “PS.” för att påminna eller för att uppmana personen att göra något specifikt: “Glöm inte att …”
     

  13. Se till att det viktigaste finns ovanför “foldern”
    På de flesta sidor är det helt naturligt för kunden att scrolla (bläddra ner) för att ta del av all information. De som vill veta mer söker sig ofta ner på sidan. Men det är viktigt att det första som besökaren ser på skärmen, det som är över den så kallade foldern, är den viktigaste informationen. Det avgör om besökaren blir så intresserad att denne stannar och scrollar ner på sidan.

    Det kan också vara bra att tydligt visa att det går att scrolla ner och att det finns mer att upptäcka än det som ryms och syns på skärmen.

    Johanna tipsar: Använd gärna ankarfunktionen genom att lägga knappar ovanför foldern till sektioner, texter eller bilder längre ner på startsidan. Länka sedan genom ankarfunktionen så att när din besökare klickar på knappen “Nyheter” så kommer sidan automatiskt att rulla ner till aktuellt område.

    Så här skapar du ankarlänkar!
     

  14. Varför? Varför och varför?
    Dina besökare och potentiella kunder kommer att ha massor av frågor när de första gången besöker din hemsida – DU behöver ge dem svaren!

    Varför ska dina kunder beställa din produkt? Varför är din produkt bäst? Varför ser den ut som den gör? Varför behöver besökaren din tjänst? Varför kostar det så mycket? Du förstår poängen.

    Tänk på! Att om du drar igång en marknadsföringskampanj eller om du använder Google AdWords för vissa sökord så måste hemsidans startsida leva upp till de förväntningar som besökaren får genom din kampanj eller din Google-annons.

    “Din hemsida måste leva upp till besökarens förväntningar för att skapa intresse.”
     

  15. Dina kunder är hjältarna!
    Glöm aldrig att det är dina kunder som är hjältarna och inte du. Detta gäller oavsett vilken verksamhet du jobbar inom. Din uppgift är att få kunderna att känna sig som hjältar. Här är två exempel: “Vi hjälper dig med städningen så att du kan glänsa” eller “Köp vår nya golfklubbor och spela som en stjärna”.

    Använd gärna bilder med dina kunder på hemsidan som visar dem som hjältar. När de är stolta glada och så vidare. Vi behöver fler hjältar!

Så våga testa, testa och testa – till sist kommer du att hitta den optimala lösningen för just dig!
 

// Johanna Bohlin
Community Manager

Postat Kategorier Okategoriserade