Så bygger Raye sitt varumärke via hemsidan!

Postat

Hur bra är du på att marknadsföra ditt varumärke? Att få fram företagets varumärke kan vara svårt, beroende på vilken verksamhet du är engagerad i. Musiker är en grupp som sticker ut genom att de ofta lyckas väldigt bra med att marknadsföra sitt varumärke. Deras sätt att arbeta med varumärket är något som vi andra företagare borde inspireras av!

En av alla dessa fantastiska musiker är – Raye. Hon har på ett proffsigt sätt lyckats lyfta det egna varumärket genom att på hemsidan bara använda sig av färgerna svart och vitt. För visst blir det både kraftfullt och trendigt?
 

Svart och vitt kan göra under!

Har du inte besökt www.raye.se tidigare? Då tycker jag att du direkt ska surfa dit! Rayes hemsida är nämligen ett bra ett exempel på hur du kan sätta varumärket i fokus. Oavsett om du säljer en tjänst eller vara ger det ett kraftfullt intryck om du arbetar efter principen “less is more” och bara använder 1–2 färger. Lägger du dessutom din mest sålda produkt, månadens favorit eller en nyhet direkt på startsidan ökar kraften i intrycket ytterligare.   

Kort sagt: det handlar om att hålla det enkelt för att få större genomslag – kraftigare impact! Låt bilderna tala för sig själva. Var snål med text. Du behöver inte publicera långa uppsatser om ditt företag eller dina produkter för att skapa förtroende och vara professionell. Se på Raye – så fort du landat på startsidan blir du övertygad om att Raye kan leverera!
 

Raye
Startade: Musikprojektet RAYE startades 2014 och hemsidan kom igång i maj 2015.

Aktuell med: Singeln “Like Nobody Else”.

Mest spelade låten: Den mest spelade av mina egna låtar heter “Real Good”. Den låt som jag själv lyssnar mest på just nu är “Kelly” med Amason.

Rolig fakta: Har haft fem olika hårfärger senaste året.

Raye har gått från hobby till ett starkt varumärke

Amanda, som musikern Raye egentligen heter, har alltid varit intresserad av musik och studerade under tre år till låtskrivare på Rytmus Musikergymnasium. Efter att ha jobbat med olika producenter under och efter gymnasiet växte soullåten “Real Good” fram. Låten hette till en början “Raye”, som sedan blev Amandas artistnamn.
 

“Jag skriver alltid min egen musik och släpper låtar lite då och då. Nu har jag släppt låten “Like Nobody Else” som är en elektropop-låt i soulanda.”

Sedan Raye första gången klev ut i strålkastarljuset har nätverket med fans och kunder stadigt vuxit, mycket tack vare hennes medvetna närvaro i sociala medier. Hennes musik har också utvecklats och blivit mer rå och poppig!
 

Hemsidan – ett sätt att berätta mer om varumärket Raye

Sedan i maj har Raye haft sin hemsida där hon promotar varumärket och musiken. På hemsidan samlar hon också alla de sociala medier som hon arbetar med så att fans och kunder lät ska hitta henne i den sociala sfären och kunna följa hennes utveckling. Hemsidan driver Raye tillsammans med sin flickvän och de inspirerar varandra i arbetet med att löpande uppdatera sidan.

“Jag vill att hemsidan ska vara stilren och proffsig. Syftet med hemsidan är att man enkelt ska kunna kontakta mig och att man ska hitta till alla mina sociala kanaler.”

Hur har du valt färger?
“Jag har utgått ifrån färgerna i de bilder som jag valt att arbeta med – i det här fallet är det omslagsbilden till min singel “Real Good”. Jag tycker också att färgerna svart, grått och vitt är lätta att arbeta med. “

Förutom att hemsidan ser proffsig ut med bara svart och vitt så tror Raye att det är färger som tilltalar många. Eftersom alla Rayes omslagsbilder dessutom går i svart och vitt är det ett smart drag att hålla samma linje på hemsidan!

Vilka är dina inspirationskällor?
“Jag inspirerades mycket av Veronica Maggios och Oskar Linnros hemsidor. Jag tycker om sidornas struktur och färgskalorna de arbetar med. “
 

Hemsidan är Rayes informationssida, här presenteras fakta om Raye och den innehåller uppgifter om hennes kommande spelningar och musiksläpp.

“På hemsidan samlar jag allt som jag förmedlar i mina kanaler på ett och samma ställe. Det är viktigt för mig och gör att jag når en större publik.”

Mest arbete lägger Raye på att fixa med bilder och på textinnehållet. Även typsnitt och symmetri är viktigt.

“Fördelen med en egen hemsida och ett eget domännamn är att det blir lätt för kunder och fans att hitta mig. Om du söker på Raye på till exempel Facebook så dyker det upp många med samma namn vilket gör att jag är svårare att hitta där. “

Rayes 5 bästa tips för din hemsida:

  • Arbeta med bilder. Bilder säger så mycket i sig själva så försök att ha med många och ge bilderna utrymme. Jag har själv valt att fokusera på bilder.
  • Var personlig. Personlig kan du vara i dina bilder, i din text och den känsla du förmedlar på hemsidan. Tänk på att du får gärna vara personlig men aldrig privat.
  • Vad vill du förmedla? Tänk igenom vad du vill att dina besökare ska känna när de går in på din hemsida. Använd bilder, färger och text för att förmedla den känslan.
  • Ta hjälp av ditt nätverk. Jag fick mycket hjälp av min flickvän när jag startade hemsidan. Hon är lite mer tekniskt lagd och kände till Hemsida24. Jag förändrar hemsidan då och då när jag har tid. I det arbetet får jag ofta värdefull hjälp av henne.
  • Arbeta med sociala medier! Jag försöker länka samman alla mina kanaler på sociala medier. Publicerar jag något nytt på hemsidan, så kommer den infon ut direkt i alla mina sociala kanaler. Mina låtar och mitt varumärke marknadsför jag ständigt på sociala medier och genom att vara noga med att hålla samtliga kanaler uppdaterade med det senaste.

Ett stort tack till Raye för att du delade med dig av dina tankar kring arbete med hemsidan och för att vi fick ta del av dina bästa tips!

Vill du veta mer om Raye eller lyssna på hennes låtar? Då hittar du hemsidan här!
 

// Johanna Bohlin
Community Manager

Postat Kategorier Okategoriserade