Fyra inspirerande e-butiker

Att börja med e-handel kräver både planering och eftertanke – en snygg, välplanerad hemsida kommer att göra mycket för att attrahera kunder och vinna deras tycke, medan en rörig hemsida kan skrämma bort dem. En bra idé är att börja med att samla in inspiration från de som lyckats bra. Här tittar vi på några väldesignade och lättanvända e-butiker och vad vi kan lära oss av dem.En av de snyggaste klädshopparna på nätet – och kanske den mest användarvänliga – är Yoox. Yoox styrka ligger framför allt i det utvecklade sökverktyget: genom en rad olika alternativ, som storlek, färg, märke och pris, kan man med lätthet sortera mellan affärens stora utbud. Speciellt när en leverantör har så många varor är det tacksamt att man har möjlighet att förfina sina val. Att man kan spara plagg i sin egen önskelista är också mycket praktiskt.
Där de största svenska musikaffärerna på nätet är imponerande men något svårnavigerade visar amerikanska Insound hur man skapar en både överblickbar och bred webbshop. I sin design är Insound klassiskt utformad med en toppmeny för underkategorierna och viktiga och nya produkter på startsidan. Men lägg märke till den stora, rullande bannern högst upp i mitten där man visar upp erbjudanden och nyheter med stora bilder och text – smart! Längst ner på hemsidan ligger också någonting som fler e-handlare borde ha: en tydlig webbkarta med alla alternativ. Det gör det lättare för kunder som direkt vill få en snabb överblick utan att behöva leta genom den mer grafiska delen av butiken.
Stayhard har de senaste åren marknadsfört sig som ett seriöst svenskt alternativ till de större, internationella e-handlarna inom herrkläder. Det har man lyckats bra med – Stayhards hemsida är både snygg och lättnavigerad. Det femdelade huvudfönstret på förstasidan ger en vink om nya produkter och erbjudanden, och i vänsterkolumnen har man valt att länka till de mest populära märkena och plaggen. Det märks att Stayhard har varit kräsna när de designat sin e-butik: designen är sparsmakad och naturlig, samtidigt som det finns många ingångar till själva shoppen.
Vad gör en liten skotillverkare från Mallorca på vår lista? Jo, spanska Meermin har designat en alldeles utsökt webbshop för sina kreationer; den strikta, minimalistiska stilen passar utmärkt för skorna. Speciellt snyggt är skisserna av skor som fylls i när man placerar muspekaren över dem.

Att börja med e-handel kräver både planering och eftertanke – en snygg, välplanerad hemsida kommer att göra mycket för att attrahera kunder och vinna deras tycke, medan en rörig hemsida kan skrämma bort dem. En bra idé är att börja med att samla in inspiration från de som lyckats bra. Här tittar vi på några väldesignade och lättanvända e-butiker och vad vi kan lära oss av dem.

En av de snyggaste klädshopparna på nätet – och kanske den mest användarvänliga – är Yoox. Yoox styrka ligger framför allt i det utvecklade sökverktyget: genom en rad olika alternativ, som storlek, färg, märke och pris, kan man med lätthet sortera mellan affärens stora utbud. Speciellt när en leverantör har så många varor är det tacksamt att man har möjlighet att förfina sina val. Att man kan spara plagg i sin egen önskelista är också mycket praktiskt.

Där de största svenska musikaffärerna på nätet är imponerande men något svårnavigerade visar amerikanska Insound hur man skapar en både överblickbar och bred webbshop. I sin design är Insound klassiskt utformad med en toppmeny för underkategorierna och viktiga och nya produkter på startsidan. Men lägg märke till den stora, rullande bannern högst upp i mitten där man visar upp erbjudanden och nyheter med stora bilder och text – smart! Längst ner på hemsidan ligger också någonting som fler e-handlare borde ha: en tydlig webbkarta med alla alternativ. Det gör det lättare för kunder som direkt vill få en snabb överblick utan att behöva leta genom den mer grafiska delen av butiken.

Stayhard har de senaste åren marknadsfört sig som ett seriöst svenskt alternativ till de större, internationella e-handlarna inom herrkläder. Det har man lyckats bra med – Stayhards hemsida är både snygg och lättnavigerad. Det femdelade huvudfönstret på förstasidan ger en vink om nya produkter och erbjudanden, och i vänsterkolumnen har man valt att länka till de mest populära märkena och plaggen. Det märks att Stayhard har varit kräsna när de designat sin e-butik: designen är sparsmakad och naturlig, samtidigt som det finns många ingångar till själva shoppen.

Vad gör en liten skotillverkare från Mallorca på vår lista? Jo, spanska Meermin har designat en alldeles utsökt webbshop för sina kreationer; den strikta, minimalistiska stilen passar utmärkt för skorna. Speciellt snyggt är skisserna av skor som fylls i när man placerar muspekaren över dem.