6 saker du behöver inse innan du marknadsför ditt företag

Postat

Att du som nystartat företag snabbt kommer igång med marknadsföringen är ett råd som många gärna ger dig. Men innan du börjar rulla ut dina marknadsaktiviteter finns det en del fällor och ”feltänk” som du bör undvika. Frågan är om du redan insett riskerna eller om det är något du behöver tänka på innan du sätter igång med din marknadsföring?
 

Du har säkert redan ett “hum” om hur du vill marknadsföra dig – och det är bra! Men vad jag hoppas på är att du ska bli ännu klokare och få fler idéer genom att tänka igenom några påståenden.

Förstå att det är lika viktigt att veta vem din kund är som vem det inte är
Den typiska frågan som de flesta nystartade företag ställer sig, eller som de får, är vem som är deras idealkund eller hur deras målgrupp ser ut. Den frågan behöver du kunna svara på för att veta till vilka och hur du ska rikta marknadsföringen för att nå ut med dina produkter. Men det många glömmer är att det är minst lika viktigt att noga identifiera vilka som inte tillhör målgruppen. Varför? Jo, därför att då kan du utesluta dem i din marknadsföring. Den gruppen vill du inte lägga några resurser på eftersom det kostar mer än vad det genererar. Genom att identifiera vilka som inte är dina kunder eller ingår i din målgrupp så ser du också tydligare vilka som främst är dina möjliga kunder.

Din position på marknaden och din nisch avgör potentialen
Har du hunnit fundera över din egen position på marknaden? Genom att fundera över vad som skiljer dig från konkurrenterna ser du också vilka argument och värdeord som är bör vara kärnan i din marknadsföring för att göra ditt erbjudande unikt. Marknaden håller på att svämma över av fiffiga och konkurrenskraftiga verksamheter – därför måste du identifiera din nisch och lyfta fram vad som gör ditt företag eller dina produkter till ett bättre, eller rent av det bästa valet.

Du måste förstå vad dina kunder behöver – inte vad de frågar efter
Vanligen så pratar vi om vad kunderna behöver i form av till exempel en borrmaskin, en plattång, en bil, en massagebehandling och så vidare. Det är lätt att glömma att det här är lösningar på kundens problem eller medlen för att uppfylla ett visst behov. Det som kunden egentligen behöver är i fallen ovan; ett hål, platt hår, ett transportmedel för att ta sig från A till B och det sista är ett sätt att slappna av eller kanske få bukt med muskelknutor. Du måste alltså förstå vad det är kunden egentligen vill ha. Se till att få med det i din marknadsföring!

Exempel: Istället för att berätta hur många funktioner din borrmaskin har och i vilka utföranden den finns så börja med att berätta hur enkelt det är att borra ett hål och hänvisa i nästa steg till borrmaskinens genomtänkta funktionerna som underlättar arbetet. Men börja alltid med det egentliga problemet, annars är risken att du tappar en potentiell kund.

Mitt minimumerbjudande uppfyller kundernas behov
Ställ dig frågan “Har jag med de mest nödvändiga egenskaperna och uppfyller jag de viktigaste behoven som kunden har för att känna betalningsvilja?”. Ta reda på vilka de för kunden viktigaste egenskaperna är i ditt erbjudande och se till att din marknadsföring:
1) inkludera det
2) tydligt lyfter fram det.
Du vill komma åt och trigga kundernas betalningsvilja och för att göra det behöver du ha med “rätt” saker i ditt erbjudande.

Exempel: För att göra ditt erbjudande mer attraktivt i en kunds ögon behöver du kanske lägga till en “provperiod”, skicka med en tilläggsprodukt “på köpet” vid första köpet, “Köp 3 men betala för 2”, support dygnet runt, månadsvis betalning och så vidare. Du behöver alltså inte förändra produkten i sig utan det är paketeringen som blir ditt erbjudande.

Satsa hellre på att vinna hjärtan än att nå en stor skara
Så klart vill du få ut ditt erbjudande till så många kunder som möjligt och gärna snabbt. Ett tips är dock att börja med att göra väldigt få kunder nöjda för att i “steg två” nå fler – det är ok!

Genom att lägga krut på en liten skara kunder kan du se till att de älskar dina produkter. Använd senare deras referenser eller dessa personer som ambassadörer för ditt varumärke. Har du ett nytt varumärke är det svårt att bygga förtroende mot nya kunder men om du kan hänvisa till livs levande människor som uppskattar dina produkter har du kommit en bra bit på väg.

Det är okej att inspireras av andra
Titta på hur liknande företag har gjort när de marknadsfört sina verksamheter eller produkter – vad har de gjort bra, eller mindre bra? Kanske finns det andra företag i andra branscher som gjort något inspirerande – hur kan du använda detta i dina kampanjer? Inspireras gärna av andras framgångskoncept och glöm inte att det är en stor skillnad på att stjäla idéer och att låta sig inspireras. Inspiration kan vara ett av dina absolut bästa framgångskoncept. Slå ihop de idéer som du inspirerats av och gör något eget!
 

// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig

Postat Kategorier Okategoriserade