6 spännande affärsidéer

Känner du dig intresserad av att bygga upp en verksamhet på nätet, men behöver inspiration? Internet har gjort det enklare, billigare och mindre riskfyllt än någonsin att starta företag – vare sig du säljer kläder för djur, kopplar samman konsulter eller har ett atikvariat.  Här har vi samlat ihop 6 e-butiksidéer som vi tror att vi kommer se mer av i framtiden.Fördelen med att driva en internetbaserad verksamhet istället för en traditionell är många: framför allt behöver du ingen lokal, du kan driva verksamheten i den takt du känner för och ha ett vanligt jobb vid sidan av. Dessutom behöver inte ha något stort startkapital. På så sätt har flera företag som i dag omsätter flera miljoner – exempelvis AdLibris, Lensway och Blocket – startats av privatpersoner utan någonting annat än en väldigt bra idé. Så vilka är framtidens idéer för e-butiker? Vi har gjort en liten spaning och valt ut 6 trender som vi tror kommer att växa.En mötesplats är helt enkelt en webbplats där aktörer som vill samarbeta kan hitta varandra. Det kan exempelvis handla om musiker som letar efter bandmedlemmar, grafiska designers på jakt efter uppdrag eller skribenter och som söker tidningar. Kännetecknet för en mötesplats är att båda parterna är intresserade av att vara där – de som lägger ut arbetsprover vill bli upptäckta, och de som söker letar efter duktiga personer. Även om det finns en del sådana hemsidor i dag, så behövs det ständigt nya inom olika branscher. Om du är väldigt nischad inom en viss marknad så har du ett gott utgångsläge för att starta en mötesplats för aktörer inom din nisch.Vi har alldeles för mycket elektronikskrot i världen och varje dag slängs mängder av elektroniska objekt förgäves. Många av de saker vi kastar kan lagas, medan andra kan plockas sönder och bevaras del för del. Om du är duktig på teknik kan en bra affärsidé vara att starta en hemsida där du tar emot, lagar och säljer gamla elektroniska prylar. Med lite kreativitet och stor kunnighet kan resultatet bli otroligt häftigt.
 
Så här snygg kan exempelvis en smart telefon bli. “Rotary Mechanical Smartphone” av Richard Clarkson.
Förr i tiden sparade man på allt, medan vi i dag tenderar att göra oss av med det mesta. DIY – do it yourself – kallas den rörelse som uppmanar människor att konsumera mindre och göra mer själva. På bloggar och i forum kan man få mängder av information om hur man gör en lampa av tidningspapper, en presentlåda av en gammal bok eller prydnadsföremål av gamla glas. Och om du känner att du har en fallenhet för att göra gamla saker till nya kanske det är en bra idé att starta en e-butik för omgjorda ting?
 
Företaget All lovely stuff har exempelvis designat den här fågelholken av en kruka och en bit plywood.
Att byta saker är också en webbtrend som ser ut att växa i framtiden. Idén är enkel – istället för att köpa och sälja begagnade saker på nätet försöker man få folk att byta med varandra. Förutom den dubbla glädjen av att bli av med någonting man inte vill ha samtidigt som man får någonting som man önskar så slipper man de ekonomiska transaktionerna.
 
Det nederländska företaget Waarmakers har designat den här påsen, där man kan lägga saker som man tror att andra människor kanske vill ha.
Är du väldigt bra på någonting? Eller har du en intressant historia att berätta? Skriv en e-bok om det och sälj den direkt över nätet. Egenutgivningen av litteratur har förändrat förlagsbranschen i grunden, och även om utvecklingen tog fart innan e-boken lanserades är läget nu bättre än någonsin för att ge ut egna böcker.
 
Ingen vet riktigt när e-boken kommer att bli lika stor i Sverige som i USA, där fler än varannan bok läses på en skärm, men troligtvis kommer vi svenskar också till stor del att läsa böcker på Kindle eller iPad snart. Det är rätt tillfälle att starta ett e-boksförlag alltså, vilket är mycket mindre ekonomiskt krävande än att starta ett “vanligt” förlag. 
 
Lulu är ett exempel på ett amerikanskt företag som specialiserat sig på publicering och distribuering av e-böcker.
Hemslöjd är fantastiskt: fint att ha och roligt att göra. Många formgivare säljer redan handgjorda saker på nätet – och vi tror att vi kommer att få se mer av det i framtiden. Fördelarna med att driva en e-butik som säljer hemslöjd är att du kontrollerar hela processen från början till slut. Du kan göra precis så mycket eller lite arbete som du vill, och låta kunderna specialbeställa exakt vad de vill ha.
 
På Etsy kan man lägga upp sina egna, hemgjorda produkter, och ta del av andras kreationer.

Känner du dig intresserad av att bygga upp en verksamhet på nätet, men behöver inspiration? Internet har gjort det enklare, billigare och mindre riskfyllt än någonsin att starta företag – vare sig du säljer kläder för djur, kopplar samman konsulter eller har ett atikvariat.  Här har vi samlat ihop 6 e-butiksidéer som vi tror att vi kommer se mer av i framtiden.

Fördelen med att driva en internetbaserad verksamhet istället för en traditionell är många: framför allt behöver du ingen lokal, du kan driva verksamheten i den takt du känner för och ha ett vanligt jobb vid sidan av. Dessutom behöver inte ha något stort startkapital. På så sätt har flera företag som i dag omsätter flera miljoner – exempelvis AdLibris, Lensway och Blocket – startats av privatpersoner utan någonting annat än en väldigt bra idé. Så vilka är framtidens idéer för e-butiker? Vi har gjort en liten spaning och valt ut 6 trender som vi tror kommer att växa.

En mötesplats är helt enkelt en webbplats där aktörer som vill samarbeta kan hitta varandra. Det kan exempelvis handla om musiker som letar efter bandmedlemmar, grafiska designers på jakt efter uppdrag eller skribenter och som söker tidningar. Kännetecknet för en mötesplats är att båda parterna är intresserade av att vara där – de som lägger ut arbetsprover vill bli upptäckta, och de som söker letar efter duktiga personer. Även om det finns en del sådana hemsidor i dag, så behövs det ständigt nya inom olika branscher. Om du är väldigt nischad inom en viss marknad så har du ett gott utgångsläge för att starta en mötesplats för aktörer inom din nisch.

Vi har alldeles för mycket elektronikskrot i världen och varje dag slängs mängder av elektroniska objekt förgäves. Många av de saker vi kastar kan lagas, medan andra kan plockas sönder och bevaras del för del. Om du är duktig på teknik kan en bra affärsidé vara att starta en hemsida där du tar emot, lagar och säljer gamla elektroniska prylar. Med lite kreativitet och stor kunnighet kan resultatet bli otroligt häftigt.

 

Så här snygg kan exempelvis en smart telefon bli. “Rotary Mechanical Smartphone” av Richard Clarkson.

Förr i tiden sparade man på allt, medan vi i dag tenderar att göra oss av med det mesta. DIY – do it yourself – kallas den rörelse som uppmanar människor att konsumera mindre och göra mer själva. På bloggar och i forum kan man få mängder av information om hur man gör en lampa av tidningspapper, en presentlåda av en gammal bok eller prydnadsföremål av gamla glas. Och om du känner att du har en fallenhet för att göra gamla saker till nya kanske det är en bra idé att starta en e-butik för omgjorda ting?

 

Företaget All lovely stuff har exempelvis designat den här fågelholken av en kruka och en bit plywood.

Att byta saker är också en webbtrend som ser ut att växa i framtiden. Idén är enkel – istället för att köpa och sälja begagnade saker på nätet försöker man få folk att byta med varandra. Förutom den dubbla glädjen av att bli av med någonting man inte vill ha samtidigt som man får någonting som man önskar så slipper man de ekonomiska transaktionerna.

 

Det nederländska företaget Waarmakers har designat den här påsen, där man kan lägga saker som man tror att andra människor kanske vill ha.

Är du väldigt bra på någonting? Eller har du en intressant historia att berätta? Skriv en e-bok om det och sälj den direkt över nätet. Egenutgivningen av litteratur har förändrat förlagsbranschen i grunden, och även om utvecklingen tog fart innan e-boken lanserades är läget nu bättre än någonsin för att ge ut egna böcker.

 

Ingen vet riktigt när e-boken kommer att bli lika stor i Sverige som i USA, där fler än varannan bok läses på en skärm, men troligtvis kommer vi svenskar också till stor del att läsa böcker på Kindle eller iPad snart. Det är rätt tillfälle att starta ett e-boksförlag alltså, vilket är mycket mindre ekonomiskt krävande än att starta ett “vanligt” förlag. 

 

Lulu är ett exempel på ett amerikanskt företag som specialiserat sig på publicering och distribuering av e-böcker.

Hemslöjd är fantastiskt: fint att ha och roligt att göra. Många formgivare säljer redan handgjorda saker på nätet – och vi tror att vi kommer att få se mer av det i framtiden. Fördelarna med att driva en e-butik som säljer hemslöjd är att du kontrollerar hela processen från början till slut. Du kan göra precis så mycket eller lite arbete som du vill, och låta kunderna specialbeställa exakt vad de vill ha.

 

Etsy kan man lägga upp sina egna, hemgjorda produkter, och ta del av andras kreationer.