Konkurrensfördel att ha hemsida

För er som har undrat hur den svenska internetanvändningen ser ut presenterar vi några intressanta siffror. Strax under hälften av Sveriges småföretagare saknar en hemsida. Samtidigt är andelen med bredband hemma större än de som har en prenumeration på en dagstidning. Enligt SCB (Statistiska Centralbyrån) hade endast 56% av företagen med 1-9 anställda en hemsida 2008. Nästan varannan småföretagare saknar alltså en hemsida. Bland företag med 10 eller mer anställda har över 83% en hemsida.En undersökning från Sis (Svensk Internet Statistik) visar att 52,7% är direkt-trafik där besökaren själv gått in på hemsidan genom ett bokmärke eller genom att skriva in rätt adress. 23,8% av trafiken kommer från sökmotorer och 23,4% från länkar på andra sidor.2008 var första året då andelen med tillgång till bredband i hemmet är större än de som prenumererar på en dagstidning. Bland svenskar i åldern 9-79 år har 67% en dagstidningsprenumeration i hemmet och 72% har en bredbandsanslutning i hemmet. Räknar man alla typer av internetanslutningar har 85% av Sveriges befolkning tillgång till internet i hemmet (Mediebarometern, från Nordicom).Enligt en Mediebarometern 2008, är Internetanvändningen högst under eftermiddagarna mellan 12.00-17.00. Även kvällstid är internetanvändningen hög. Mellan 19.00-22.00 använder 28% internet. Undersökningen gäller personer mellan 9-79 år./Mattias Franzén

För er som har undrat hur den svenska internetanvändningen ser ut presenterar vi några intressanta siffror. Strax under hälften av Sveriges småföretagare saknar en hemsida. Samtidigt är andelen med bredband hemma större än de som har en prenumeration på en dagstidning.

Enligt SCB (Statistiska Centralbyrån) hade endast 56% av företagen med 1-9 anställda en hemsida 2008. Nästan varannan småföretagare saknar alltså en hemsida. Bland företag med 10 eller mer anställda har över 83% en hemsida.

En undersökning från Sis (Svensk Internet Statistik) visar att 52,7% är direkt-trafik där besökaren själv gått in på hemsidan genom ett bokmärke eller genom att skriva in rätt adress. 23,8% av trafiken kommer från sökmotorer och 23,4% från länkar på andra sidor.

2008 var första året då andelen med tillgång till bredband i hemmet är större än de som prenumererar på en dagstidning. Bland svenskar i åldern 9-79 år har 67% en dagstidningsprenumeration i hemmet och 72% har en bredbandsanslutning i hemmet. Räknar man alla typer av internetanslutningar har 85% av Sveriges befolkning tillgång till internet i hemmet (Mediebarometern, från Nordicom).

Enligt en Mediebarometern 2008, är Internetanvändningen högst under eftermiddagarna mellan 12.00-17.00. Även kvällstid är internetanvändningen hög. Mellan 19.00-22.00 använder 28% internet. Undersökningen gäller personer mellan 9-79 år.

/Mattias Franzén

Avancerade formulär med Google Docs

Med hjälp av Google Docs kan du enkelt skapa avancerade formulär och få svaren samlade i ett och samma dokument. Du kan anpassa formuläret lite mer än vad du kan med Hemsida24:s egna funktion.

Visa exempel på färdigt fomulär
Visa exempel på dokument med insamlade svar (går att exportera till t ex Excel)

I detta inlägg visar jag steg för steg hur du gör.Har du ett Google-/Gmailkonto så har du automatiskt tillgång till Google Docs och behöver såldes inte skapa ett nytt. Du kan även skapa ett nytt konto på följande adress:
» Gå till Google DocsMed hjälp av formulär-byggaren kan du enkelt skapa ditt egna formulär: 
Nu är det dags att lägga in formuläret på din hemsida. Observera att formuläret kan se ut att vara avklippt. Det kommer att se normalt ut först efter att du publicerat det!När du publicerat formuläret ser det ut som om det är en del av din hemsida (se exempel). Nu är det bara att vänta på att besökare fyller i formuläret.
 
Varje gång någon fyller i formuläret så hamnar informationen i ett kalkylark på Google Docs (se exempel).
 
Du kan enkelt exportera formulärsvaren till t ex Excel (så här gör du).
 
Ställ gärna frågor i kommentarsfältet här nedanför!
 
Mikael Öhrén,
produktutvecklare
http://media.hemsida24.se/media/index.php?name=2009-09-07_0825.pngDet går att ställa in så att du får ett mail varje gång någon fyller i formuläret. Gör så här:

I menyn, välj “Verktyg” och sen “Meddelanderegler” (Se bild)
Kryssa för att meddela dig när “En användare har skickat in ett formulär” (Se bild)
Kryssa för att meddela dig “E-post – på en gång” (Se bild)

Du kommer nu att få ett mail varje gång någon fyller i formuläret.

Med hjälp av Google Docs kan du enkelt skapa avancerade formulär och få svaren samlade i ett och samma dokument. Du kan anpassa formuläret lite mer än vad du kan med Hemsida24:s egna funktion.

I detta inlägg visar jag steg för steg hur du gör.

Har du ett Google-/Gmailkonto så har du automatiskt tillgång till Google Docs och behöver såldes inte skapa ett nytt. Du kan även skapa ett nytt konto på följande adress:

» Gå till Google Docs

Med hjälp av formulär-byggaren kan du enkelt skapa ditt egna formulär:

 

Nu är det dags att lägga in formuläret på din hemsida. Observera att formuläret kan se ut att vara avklippt. Det kommer att se normalt ut först efter att du publicerat det!

När du publicerat formuläret ser det ut som om det är en del av din hemsida (se exempel). Nu är det bara att vänta på att besökare fyller i formuläret.

 

Varje gång någon fyller i formuläret så hamnar informationen i ett kalkylark på Google Docs (se exempel).

 

Du kan enkelt exportera formulärsvaren till t ex Excel (så här gör du).

 

Ställ gärna frågor i kommentarsfältet här nedanför!

 

Mikael Öhrén,

produktutvecklare

http://media.hemsida24.se/media/index.php?name=2009-09-07_0825.png

Det går att ställa in så att du får ett mail varje gång någon fyller i formuläret. Gör så här:

  1. I menyn, välj “Verktyg” och sen “Meddelanderegler” (Se bild)
  2. Kryssa för att meddela dig när “En användare har skickat in ett formulär” (Se bild)
  3. Kryssa för att meddela dig “E-post – på en gång” (Se bild)

Du kommer nu att få ett mail varje gång någon fyller i formuläret.

Erbjudandet 995 kr för 1 år går snart ut!

Fram till den 1:a september går det att beställa 1 års abonnemang på Hemsida24 för det superlåga priset 995 kr (+ den där jobbiga momsen).
 
Från och med den 1:a september så kommer vårt, nästan lika superlåga, ordinarie pris på 1 495 kr per år att gälla. Månadspriset kommer fortfarande att ligga på 149 kr per månad.
 
PS. Vi håller just nu på att utveckla flerspråkstöd och e-handelsstöd till Hemsida24, mer om det inom kort!
 
/Mikael Öhrén (Produktutvecklare)

Fram till den 1:a september går det att beställa 1 års abonnemang på Hemsida24 för det superlåga priset 995 kr (+ den där jobbiga momsen).

 

Från och med den 1:a september så kommer vårt, nästan lika superlåga, ordinarie pris på 1 495 kr per år att gälla. Månadspriset kommer fortfarande att ligga på 149 kr per månad.

 

PS. Vi håller just nu på att utveckla flerspråkstöd och e-handelsstöd till Hemsida24, mer om det inom kort!

 

/Mikael Öhrén (Produktutvecklare)

Våra favoritprogram som gör livet lättare

Phrase Express är ett autotext-verktyg. Det innebär att om du t ex skriver “mvh” så skriver Phrase Express ut “Med vänliga hälsningar”. Det spelar ingen roll vilket program du befinner dig i, det funkar lika bra på webmailen som i MSN. Du ställer själv in på vilka ord eller teckenkombinationer Phrase Express ska reagera på.
 
Se videodemonstration:Om du har varit i kontakt med vår kundtjänst så har du kanske märkt att vi ofta svarar med bilder eller video. Vi använder det fantastiska programmet Jing för detta ändamål. Videon här ovanför som demonstrerar Phrase Express gjorde jag på ca 2 minuter med Jing. De flesta av våra hjälpsidor är uppbyggda med hjälp av bilder och video skapade med Jing. Prova du med, det är gratis!

Ladda ner Jing & se videodemo
Vill du diskutera din hemsida med en kollega eller vän?
 
Vill du hjälpa en vän med ett datorproblem eller vill du kanske själv ha hjälp?
 
Vill du att ni båda ska se exakt samma datorskärm och samma muspekare?
 
Då ska ni prova Team Viewer som fungerar på detta sätt:

Du installerar programmet på din dator
Den dator du ska koppla upp dig mot behöver bara starta en liten fil som laddas ner snabbt (Se QuickSupport)
Personen som startar QuickSupport ger dig ett ID och ett lösenord.
Du skriver in ID och lösen i ditt program och vips så ser du den andra datorns skärm, på din skärm, som du kan styra som om det vore din dator!

 Vi använder Carbonite för vår personliga datorbackup på kontoret. Det är ett program du installerar på din dator som hela tiden laddar upp nya eller förändrade filer till deras säkra backupservrar. När du valt vilka mappar som är viktiga för dig så sköter programmet resten, och du kan slappna av!
 
Läs mer och prova Carbonite här
 
Har du något tips på bra program till datorn? Skriv gärna en kommentar!
 
/Mikael Öhrén

Phrase Express är ett autotext-verktyg. Det innebär att om du t ex skriver “mvh” så skriver Phrase Express ut “Med vänliga hälsningar”. Det spelar ingen roll vilket program du befinner dig i, det funkar lika bra på webmailen som i MSN. Du ställer själv in på vilka ord eller teckenkombinationer Phrase Express ska reagera på.

 

Se videodemonstration:

Om du har varit i kontakt med vår kundtjänst så har du kanske märkt att vi ofta svarar med bilder eller video. Vi använder det fantastiska programmet Jing för detta ändamål. Videon här ovanför som demonstrerar Phrase Express gjorde jag på ca 2 minuter med Jing. De flesta av våra hjälpsidor är uppbyggda med hjälp av bilder och video skapade med Jing. Prova du med, det är gratis!

Vill du diskutera din hemsida med en kollega eller vän?

 

Vill du hjälpa en vän med ett datorproblem eller vill du kanske själv ha hjälp?

 

Vill du att ni båda ska se exakt samma datorskärm och samma muspekare?

 

Då ska ni prova Team Viewer som fungerar på detta sätt:

  1. Du installerar programmet på din dator
  2. Den dator du ska koppla upp dig mot behöver bara starta en liten fil som laddas ner snabbt (Se QuickSupport)
  3. Personen som startar QuickSupport ger dig ett ID och ett lösenord.
  4. Du skriver in ID och lösen i ditt program och vips så ser du den andra datorns skärm, på din skärm, som du kan styra som om det vore din dator!

 

Vi använder Carbonite för vår personliga datorbackup på kontoret. Det är ett program du installerar på din dator som hela tiden laddar upp nya eller förändrade filer till deras säkra backupservrar. När du valt vilka mappar som är viktiga för dig så sköter programmet resten, och du kan slappna av!

 

Läs mer och prova Carbonite här

 

Har du något tips på bra program till datorn? Skriv gärna en kommentar!

 

/Mikael Öhrén

Enkel 10-minuters sökmotoroptimering

Visste du att du enkelt kan få fler relevanta besökare genom att ändra din hemsidas sidtitel?
 
Verkligt exempel på nytta
En av våra kunder, Berntson Design, skapar bl a skifferbord. Innan vi hjälpte honom att optimera sin sidtitel så syntes han inte i Google på sökresultatens förstasida.
Genom att endast lägga till ordet “skifferbord” i hans sidtitel så låg han någon vecka senare på plats 4 i Sverige på just det sökordet (se skärmbild). Söker du mer specifikt på “skifferbord halmstad” så ligger han nu på förstaplats! Otroligt lite arbete för mycket bättre resultat.
 
Vad är då en sidtitel?
Din sidtitel syns högst upp i din webbläsare, se följande bild: 
En desto viktigare plats där sidtiteln visas är i sökresultaten, se bild:Vilka är din organisations viktigaste sökord?
 
Vad tror du att potentiella kunder söker på för att hitta era produkter/tjänster?
 
Om du t ex säljer utomhusbelysning och befinner dig i Halmstad så är två viktiga sökord helt enkelt “utomhusbelysning” och “halmstad”.
 
I fallet som syns i bilderna beskrev kunden att de viktigaste sökorden var: skifferbord, blomlådor, utomhusbelysning och bänkar. Verksamheten bedrivs i Haverdal och Halmstad så jag lade till dessa två städer som viktiga sökord.Försök att kombinera de viktigaste av dina sökord i en mening. För den kund jag hjälpte så blev meningen: 
 
“Berntson Design – Skifferbord, blomlådor, utomhusbelysning och bänkar i Haverdal utanför Halmstad”
 
Meningen ska inte vara för lång. En tumregel är att den ska kännas naturlig och inte framtvingad för att “lura” Google.Du lägger in en ny sidtitel på din startsida (eller andra sidor) genom att klicka på “Alternativ” på respektive sida i sidhanteraren.
 
Här lägger du in din sidtitel, se video:Vänta vänta vänta…
Beroende på hur ofta Google går igenom din sida så kan det ta allt från ett dygn till flera veckor innan Google uppdaterar sina sökindex.
 
Konkurrensen på olika sökord
Konkurrensen är olika beroende på vilken bransch du befinner dig i och hur specifikt du optimerar dina sökord.
 

Svårt sökord att få bra placering (icke-specifikt)

“utomhusbelysning”

Enklare sökord att få bra placering med (specifikt)

“utomhusbeslyning halmstad”

 
Optimera enskilda sidor
Din viktigaste sida är oftast startsidan, men kan lika väl vara dina produktsidor. Du kan på samma sätt optimera enskilda sidor på hela din webbplats.
 
Vill du veta mer?

Läs vår sökmotorguide
SEO Logic om sidtiteln (engelska, avancerad)

/Mikael Öhrén

Visste du att du enkelt kan få fler relevanta besökare genom att ändra din hemsidas sidtitel?

 

Verkligt exempel på nytta

En av våra kunder, Berntson Design, skapar bl a skifferbord. Innan vi hjälpte honom att optimera sin sidtitel så syntes han inte i Google på sökresultatens förstasida.

Genom att endast lägga till ordet “skifferbord” i hans sidtitel så låg han någon vecka senare på plats 4 i Sverige på just det sökordet (se skärmbild). Söker du mer specifikt på “skifferbord halmstad” så ligger han nu på förstaplats! Otroligt lite arbete för mycket bättre resultat.

 

Vad är då en sidtitel?

Din sidtitel syns högst upp i din webbläsare, se följande bild:

 

En desto viktigare plats där sidtiteln visas är i sökresultaten, se bild:

Vilka är din organisations viktigaste sökord?

 

Vad tror du att potentiella kunder söker på för att hitta era produkter/tjänster?

 

Om du t ex säljer utomhusbelysning och befinner dig i Halmstad så är två viktiga sökord helt enkelt “utomhusbelysning” och “halmstad”.

 

I fallet som syns i bilderna beskrev kunden att de viktigaste sökorden var: skifferbord, blomlådor, utomhusbelysning och bänkar. Verksamheten bedrivs i Haverdal och Halmstad så jag lade till dessa två städer som viktiga sökord.

Försök att kombinera de viktigaste av dina sökord i en mening. För den kund jag hjälpte så blev meningen: 

 

“Berntson Design – Skifferbord, blomlådor, utomhusbelysning och bänkar i Haverdal utanför Halmstad”

 

Meningen ska inte vara för lång. En tumregel är att den ska kännas naturlig och inte framtvingad för att “lura” Google.

Du lägger in en ny sidtitel på din startsida (eller andra sidor) genom att klicka på “Alternativ” på respektive sida i sidhanteraren.

 

Här lägger du in din sidtitel, se video:

Vänta vänta vänta…

Beroende på hur ofta Google går igenom din sida så kan det ta allt från ett dygn till flera veckor innan Google uppdaterar sina sökindex.

 

Konkurrensen på olika sökord

Konkurrensen är olika beroende på vilken bransch du befinner dig i och hur specifikt du optimerar dina sökord.

 

  • Svårt sökord att få bra placering (icke-specifikt)
    • “utomhusbelysning”
  • Enklare sökord att få bra placering med (specifikt)
    • “utomhusbeslyning halmstad”

 

Optimera enskilda sidor

Din viktigaste sida är oftast startsidan, men kan lika väl vara dina produktsidor. Du kan på samma sätt optimera enskilda sidor på hela din webbplats.

 

Vill du veta mer?

/Mikael Öhrén

Vill du bli Hemsida24-konsult?

Är du en etablerad webdesigner eller är du helt enkelt en hejare på att göra snygga och proffsiga Hemsida24-hemsidor?

Då kanske du är intresserad av att bli en Hemsida24-konsult och få provision för varje försäljning du gör. Vi gör dessutom reklam för dina tjänster genom vår egen hemsida.
 
Kontakta oss om du är intresserad och berätta lite om dig själv och din erfarenhet. Visa gärna upp tidigare hemsidor du skapat./Mikael Öhrén

Är du en etablerad webdesigner eller är du helt enkelt en hejare på att göra snygga och proffsiga Hemsida24-hemsidor?


Då kanske du är intresserad av att bli en Hemsida24-konsult och få provision för varje försäljning du gör. Vi gör dessutom reklam för dina tjänster genom vår egen hemsida.

 

Kontakta oss om du är intresserad och berätta lite om dig själv och din erfarenhet. Visa gärna upp tidigare hemsidor du skapat.

/Mikael Öhrén

Nytt! – Ladda upp egen video

Nu kan du ladda upp egna filmer i formaten FLV, F4V, MP4, och MOV. Detta är perfekt för dig som inte tycker att YouTube eller Vimeo erbjuder tillräckligt bra videostöd. 
» Så här lägger du upp din egen film
 
Vet du inte hur du skapar en FLV-film? Då ska du följa vår eminenta guide!
 
Tekniska detaljer
Videoformat som stöds är FLV, F4V, MP4, och MOV där MP4- och MOV-filer måste vara komprimerade i H.264-format. Så här skapar du en flashvideo/FLV./Mikael Öhrén

Nu kan du ladda upp egna filmer i formaten FLV, F4V, MP4, och MOV. Detta är perfekt för dig som inte tycker att YouTube eller Vimeo erbjuder tillräckligt bra videostöd.

 

» Så här lägger du upp din egen film

 

Vet du inte hur du skapar en FLV-film? Då ska du följa vår eminenta guide!

 

Tekniska detaljer

Videoformat som stöds är FLV, F4V, MP4, och MOV där MP4- och MOV-filer måste vara komprimerade i H.264-format. Så här skapar du en flashvideo/FLV.

/Mikael Öhrén

34 nya designteman!

Hej!
Har du svårt att hitta en design som passar just dig? Vill du få inspiration och idéer för hur du din sida kan bli ännu snyggare?Nu lanserar vi nya designteman här på Hemsida24. Vi har tagit fram ett stort antal teman för alla smaker, med helt nya designade sidhuvuden! 
 

Många olika stilar som passar de flesta
Nya designade sidhuvuden för ett proffsigt resultat
Enkelt och snyggt!
Några exempel 
Fler teman kommer läggas upp framöver. Kom gärna med förslag och idéer!
 
/Kristina Granberg, designansvarig

Hej!

Har du svårt att hitta en design som passar just dig? Vill du få inspiration och idéer för hur du din sida kan bli ännu snyggare?

Nu lanserar vi nya designteman här på Hemsida24. Vi har tagit fram ett stort antal teman för alla smaker, med helt nya designade sidhuvuden!

 

 

  • Många olika stilar som passar de flesta
  • Nya designade sidhuvuden för ett proffsigt resultat
  • Enkelt och snyggt!

Några exempel

 

Fler teman kommer läggas upp framöver. Kom gärna med förslag och idéer!

 

/Kristina Granberg, designansvarig

8 tips – Så lyckas du med din blogg

Vi har nyligen skapat en blogg- och nyhetsfunktion på Hemsida24. Hur lyckas man då med att göra en populär och framgångsrik blogg?
 
Tips 1 – Kombinera kortare nyheter med genomarbetade artiklar
För att locka besökare till att bli återkommande besökare är det viktigt att regelbundet skriva nya inlägg. Dessa kan vara korta nyheter och kommentarer. För att sen ge mer tyngd i din blogg så bör du då och då skriva mer genomarbetade artiklar som dina besökare kan återkomma till. Det är dessa artiklar som du oftast får länkar till från andra bloggar och webbsidor, vilket stärker din närvaro i t.ex. Google-sökningar.Tips 2 – Skriv branschnyheter och ge dina kommentarer
Många nyheter skrivs säkert i din bransch som dina kunder kanske inte riktigt förstår. Ge dina kunniga kommentarer och tankar kring vad nyheten kan betyda för dem. Ge dem din åsikt för att skapa en diskussionsfrämjande och intressant blogg.
 
Tips 3 – Kommentera andras bloggar
Kommentera andras bloggar i liknande branscher och glöm inte att skriva med din webbadress (om de har ett fält för det).
 
Tips 4 – Länka mycket, gärna internt
Har du skrivit ett tidigare inlägg som kan vara intressant för det du skriver just nu? Glöm inte att länka till det. Länka även till andra hemsidor, var inte orolig för att du ska tappa besökare. Om dina läsare tycker att du ofta kommer med nyttiga länkar till bra information och hemsidor så kommer de definitivt att återkomma till dig.
 
Tips 5 – Skriv bra rubriker
Rubriken är det första din besökare läser. Är den inte tillräckligt bra så kommer besökaren förmodligen aldrig att läsa ditt inlägg.
Sammanfatta ditt inlägg i rubriken, låt den inte vara intetsägande:
“Om din tjänst ger besparingar åt kunder ska du skriva det: “Spara pengar med tjänsten X” i stället för t.ex. “Om vår nya tjänst”.”
– Citat från Webbpennan.com
På Webbpennan kan du läsa mer om hur du ska tänka när du skriver för webben.
 
Tips 6 – Kommentera med hjälp av bilder
Använd bilder för att kommentera nyheter eller för att illustrera det du skriver. Dan Nilsson från Dan.se är expert på just detta, men ni ska kanske inte vara lika frispråkiga med bilderna om det är er företagsblogg.
 
Tips 7 – Skriv kontroversiella inlägg
Vill du ha återkommande besökare så brukar kontroversiella åsikter alltid röra upp känslor och skapa intresse. Var försiktig dock, att vara kontroversiell är inte detsamma som ansvarslös.
 
Tips 8 – Klargör ditt syfte och bestäm inriktning
Vet du vilken inriktning din blogg ska ha? Om inte så bör du bestämma dig innan du börjar. Kommer du att fokusera på nya produkter i din butik, berätta om arbeten du gjort för dina kunder eller kanske berätta om det senaste som händer i din bransch? Bloggosfären är fylld med tusentals bloggar och det kan vara en fördel att hålla sig nischad.
 
Har du fler tips till hur man skapar en framgångsrik blogg? Skriv gärna en kommentar!
 
Vänliga hälsningar,
Mikael Öhrén
Hemsida24
 
Källor och bra artiklar att fördjupa sig i:

Från SEOTaktik.com: Tips: Vad som gör en blogg populär och många missar
Gardener.se: Hur skapar man en populär blogg?
gapingvoid: top ten reasons why nobody reads your blog

http://www.gapingvoid.com/Moveable_Type/archives/002173.html

Vi har nyligen skapat en blogg- och nyhetsfunktion på Hemsida24. Hur lyckas man då med att göra en populär och framgångsrik blogg?

 

Tips 1 – Kombinera kortare nyheter med genomarbetade artiklar

För att locka besökare till att bli återkommande besökare är det viktigt att regelbundet skriva nya inlägg. Dessa kan vara korta nyheter och kommentarer. För att sen ge mer tyngd i din blogg så bör du då och då skriva mer genomarbetade artiklar som dina besökare kan återkomma till. Det är dessa artiklar som du oftast får länkar till från andra bloggar och webbsidor, vilket stärker din närvaro i t.ex. Google-sökningar.

Tips 2 – Skriv branschnyheter och ge dina kommentarer

Många nyheter skrivs säkert i din bransch som dina kunder kanske inte riktigt förstår. Ge dina kunniga kommentarer och tankar kring vad nyheten kan betyda för dem. Ge dem din åsikt för att skapa en diskussionsfrämjande och intressant blogg.

 

Tips 3 – Kommentera andras bloggar

Kommentera andras bloggar i liknande branscher och glöm inte att skriva med din webbadress (om de har ett fält för det).

 

Tips 4 – Länka mycket, gärna internt

Har du skrivit ett tidigare inlägg som kan vara intressant för det du skriver just nu? Glöm inte att länka till det. Länka även till andra hemsidor, var inte orolig för att du ska tappa besökare. Om dina läsare tycker att du ofta kommer med nyttiga länkar till bra information och hemsidor så kommer de definitivt att återkomma till dig.

 

Tips 5 – Skriv bra rubriker

Rubriken är det första din besökare läser. Är den inte tillräckligt bra så kommer besökaren förmodligen aldrig att läsa ditt inlägg.

Sammanfatta ditt inlägg i rubriken, låt den inte vara intetsägande:

“Om din tjänst ger besparingar åt kunder ska du skriva det: “Spara pengar med tjänsten X” i stället för t.ex. “Om vår nya tjänst”.”

– Citat från Webbpennan.com

På Webbpennan kan du läsa mer om hur du ska tänka när du skriver för webben.

 

Tips 6 – Kommentera med hjälp av bilder

Använd bilder för att kommentera nyheter eller för att illustrera det du skriver. Dan Nilsson från Dan.se är expert på just detta, men ni ska kanske inte vara lika frispråkiga med bilderna om det är er företagsblogg.

 

Tips 7 – Skriv kontroversiella inlägg

Vill du ha återkommande besökare så brukar kontroversiella åsikter alltid röra upp känslor och skapa intresse. Var försiktig dock, att vara kontroversiell är inte detsamma som ansvarslös.

 

Tips 8 – Klargör ditt syfte och bestäm inriktning

Vet du vilken inriktning din blogg ska ha? Om inte så bör du bestämma dig innan du börjar. Kommer du att fokusera på nya produkter i din butik, berätta om arbeten du gjort för dina kunder eller kanske berätta om det senaste som händer i din bransch? Bloggosfären är fylld med tusentals bloggar och det kan vara en fördel att hålla sig nischad.

 

Har du fler tips till hur man skapar en framgångsrik blogg? Skriv gärna en kommentar!

 

Vänliga hälsningar,

Mikael Öhrén

Hemsida24

 

Källor och bra artiklar att fördjupa sig i:

http://www.gapingvoid.com/Moveable_Type/archives/002173.html

Nytt! – Blogg- och nyhetsfunktion

YES! Äntligen har vi lanserat en blogg- och nyhetsfunktion på Hemsida24.
 

Så här lägger du in en blogg
8 tips – Så lyckas du med din blogg

 
4 anledningar till varför ditt företag ska blogga
 

Visa att företaget ligger i långt framme din bransch med intressanta analyser och kommentarer
Ge kunderna insikt i det dagliga arbetet – bygg ett större förtroende och minska avståndet mellan kund och företag
Marknadsföring, marknadsföring! Men den är inte gratis, du måste vara beredd att satsa en hel del tid.
Google gillar hemsidor med nytt innehåll – hamna högre upp på sökresultaten

Är en blogg rätt för mitt företag?
Det tar tid! Har du tid att skriva intressanta och läsvärda blogginlägg, regelbundet?
Fundera igenom syftet – vad ska du ha bloggen till? Sälja mer produkter/tjänster? Skapa lojalitet?

 
 
Vår blogg har alla de vanligaste funktionerna:

Visa dina senaste inlägg och kommentarer
Bloggarkiv
Bloggroll (Länkar)
Etikettmoln (tagcloud)

 
Och dessutom:
 
RSS-stöd
Dina besökare kan med hjälp av RSS prenumerera på dina nyheter och inlägg. Vet du inte riktigt vad RSS är för något? Se en video eller läs mer här.
 
Dela på Facebook
Facebook har blivit en tung spelare på nätet när det gäller att sprida information. Vi valde därför att lägga in en “Dela på Facebook”-knapp så att dina besökare snabbt kan dela med sig av dina inlägg till sina vänner.
 
Läs mer om företagsbloggande:

Företagsbloggande – varför ska företag blogga? (Getupdated)
Därför ska ditt företag blogga (från Halvarsson.se)
Bloggen vår tids marknadsföringsverktyg (lång artikel från Projectplace)

 
Kontakta oss gärna eller skriv en kommentar om du har några frågor eller tips på hur vi kan förbättra blogg- och nyhetsfunktionen.
 
Med vänliga hälsningar,
Mikael Öhrén
Hemsida24

YES! Äntligen har vi lanserat en blogg- och nyhetsfunktion på Hemsida24.

 

 

4 anledningar till varför ditt företag ska blogga

 

  1. Visa att företaget ligger i långt framme din bransch med intressanta analyser och kommentarer
  2. Ge kunderna insikt i det dagliga arbetet – bygg ett större förtroende och minska avståndet mellan kund och företag
  3. Marknadsföring, marknadsföring! Men den är inte gratis, du måste vara beredd att satsa en hel del tid.
  4. Google gillar hemsidor med nytt innehåll – hamna högre upp på sökresultaten

Är en blogg rätt för mitt företag?

  • Det tar tid! Har du tid att skriva intressanta och läsvärda blogginlägg, regelbundet?
  • Fundera igenom syftet – vad ska du ha bloggen till? Sälja mer produkter/tjänster? Skapa lojalitet?

 

 

Vår blogg har alla de vanligaste funktionerna:

  • Visa dina senaste inlägg och kommentarer
  • Bloggarkiv
  • Bloggroll (Länkar)
  • Etikettmoln (tagcloud)

 

Och dessutom:

 

RSS-stöd

Dina besökare kan med hjälp av RSS prenumerera på dina nyheter och inlägg. Vet du inte riktigt vad RSS är för något? Se en video eller läs mer här.

 

Dela på Facebook

Facebook har blivit en tung spelare på nätet när det gäller att sprida information. Vi valde därför att lägga in en “Dela på Facebook”-knapp så att dina besökare snabbt kan dela med sig av dina inlägg till sina vänner.

 

Läs mer om företagsbloggande:

 

Kontakta oss gärna eller skriv en kommentar om du har några frågor eller tips på hur vi kan förbättra blogg- och nyhetsfunktionen.

 

Med vänliga hälsningar,

Mikael Öhrén

Hemsida24