5 tips för en proffsig hemsida som lockar fler kunder!

Att skapa en hemsida som både är snygg och smart utformad och som leder till affärer kan vara en konst. För att hjälpa dig på traven har vi samlat 5 tips för hur du skapar en inspirerande och proffsig hemsida som lockar fler kunder. Dessutom bjuder vi på exempel från det vinnande bidraget i vår senaste makeover-tävling, Lilla Blomsterhörnet. Så låt dig inspireras av tipsen till din egen hemsida!Lilla Blomsterhörnet vann vår senaste makeover-tävling och fick med det en helt ny design av sin hemsida framtagen av oss på Hemsida24. I och med deras nya hemsidan, som de önskade en romantisk design på, såg vi över struktur, färgskala, bildval och såg även till att lägga till några konverteringspunkter så att besökarna enkelt kan ta steget att bli kund. Självklart vill vi dela med oss av tipsen med några exempel från den vinnande hemsidan – förhoppningsvis kan det leda till en och annan ny kund även för dig!

1. Väck intresse med rätt bilder
Att använda bra bilder på din hemsida är en viktig del för att lyckas skapa en inspirerande och professionell hemsida för dina besökare. En av de viktigaste egenskaperna med just bilder är att förmedla rätt känsla, eftersom bilder är enkelt att snabbt ta till sig och lämnar ett avtryck hos dina besökare. Med rätt val av bilder har du därför större möjlighet att fånga din målgrupps uppmärksamhet och förmedla den känsla som du vill ge dem.

Den nya hemsidan
På den vinnande hemsidan använder vi många bilder som rimmar med den känsla som Lilla Blomsterhörnet vill förmedla. Genom att placera bilderna i sektioner kan du använda hemsidans fulla bredd samtidigt som den ramar in sidorna på ett trevligt och välkomnande sätt. När du placerar bilden i en sektion kan du även lägga till en grad av opacitet på bilden, en viss toning, för att skapa en mjukare övergång till övriga element på hemsidan. Dessutom framhävs ditt budskap tydligare om du exempelvis vill använda ett textblock ovanpå bilden. Så här lägger du till opacitet på dina bilder!
Före. Kontakt-sidan med den tidigare designen.Efter. Hemsidan med bild i det översta partiet för att nyttja sidans fulla bredd.Hemsida24 tipsar: Det är värt att lägga en slant på att anlita en fotograf som hjälper dig att ta fram professionella bilder som du kan använda både på din hemsida och exempelvis i sociala medier. Då får du unika bilder samtidigt som du får äganderätt till dina bilder. Men det finns också en mängd olika bildbanker du kan använda dig av, både gratis och betal varianter. Läs mer om hur du väljer rätt bilder till din hemsida!

2. Välj rätt färger för ett starkare budskap  
När det gäller färgvalet  på din hemsida är det enkelt att utgå från din egen smak och vilken färg du gillar bäst. Det du borde göra är att utgå från din målgrupp och den känsla som du vill förmedla till dina besökare. Välj 2-3 färger som rimmar med din logotyp och grafiska profil, färger som känns balanserade och lugna så att fokus hamnar på dina bilder och ditt budskap.

Den nya hemsidan
På den nya hemsidan valde vi en ljus färgskala till den stilrena och luftiga designen som vi tog fram. Färgvalen passade perfekt till Lilla Blomsterhörnets logotyp och även den känsla som de vill förmedla – en romantisk känsla. Valet blev en dimmig rosa ton som vi kompletterade med en grå nyans som fungerar som en kontrastfärg på hemsidan.

Hemsida24 tipsar: Om du behöver använda fler än de 2-3 rekommenderade färgerna välj då olika nyanser av de färger du valt för att behålla en röd tråd på din hemsida.

3. Använd CTA-knappar för ökad konvertering
Din hemsida är ditt digitala skyltfönster för dina tjänster som du säljer. Så vad vill du att dina besökare ska göra när de besöker din hemsida? Kanske är det att hitta era prisuppgifter och ta kontakt med er? Hjälp därför kunden att hitta rätt så att de verkligen tar steget att välja just er. Genom att addera så kallade CTA-knappar (Call to action) på din hemsida gör du det enkelt för besökaren att ta steget att exempelvis ta en första kontakt.

Den nya hemsidan
På Lilla Blomsterhörnets hemsida placerade vi CTA-knappar centralt på startsidan samt på alla undersidor för att hjälpa besökaren vidare på sin resa till det slutliga målet; att ta kontakt, hitta adressen eller att beställa blommor. Vi vill göra det enkelt att leda besökaren “rätt” utan alltför många klick på hemsidan.
Före. Så här såg den tidigare sidan där Lilla Blomsterhörnet presenterar sina tjänster ut.Efter. Så här ser samma sida ut efter makeovern, nu med en CTA-knapp för kontakt.Hemsida24 tipsar: CTA-knappar är viktiga bärare av dina budskap. Se dem som små utstickare som låter din besökare förstå att det är just här du vill att de ska klicka. Genom att använda dig av smarta CTA-knappar kan du få en besökare att uppmärksamma precis det du vill och den handling du vill att det ska utföra. Det kan röra sig om att ta kontakt, handla eller ta del av information som du har på din hemsida. Se till att variera med olika budskap på dina CTA-knappar! 

4. Inspirera dina besökare till ett köpbeslut!
Se till att skapa en hemsida där du kan inspirera dina besökare och samtidigt visa upp vad du hjälpt dina kunder med. Det skapar ett förtroende och ger ditt företag legitimitet. En inspirationssida med bilder där exempelvis dina kunder använder din produkt eller tjänst är ett strålande sätt att bygga förtroende hos dina besökare. Varför ska de egentligen välja just ditt företag? Med ett tydligt svar på den frågan – attraherar du dina besökare att ta steget att bli kund.

Den vinnande hemsidan
Lilla Blomsterhörnet har ett fantastiskt inspirerande Instagram-flöde med vackra bilder. Så därför placerade vi några av dessa bilder på en egen inspirationssida så att besökarna förstår hur duktiga de är på Lilla Blomsterhörnet och vad de kan göra för dig som kund. Så se till att inspirera dina besökare på hemsidan så ska du se att fler kunder får upp ögonen för dig och ditt företag!
Efter. Den nya Inspirationssidan med sektioner i olika rosa nyanser med utvalda bilder.5. Skapa rätt känsla med rätt val av typsnitt
Använd ett passande typsnitt som rimmar med den stil du vill ha på din hemsida. Genom att använda olika typsnitt skapar du en snygg övergång mellan rubriker, brödtext – en lekfull effekt som kan bli riktigt snygg. Vår rekommendation är att du använder max 2 stycken typsnitt för att skapa en enhetlig hemsida som känns genomtänkt.  

Den vinnande hemsidan
På den vinnande hemsidan valde vi att använda ett typsnitt för brödtexten som gick i samma stil som Lilla Blomsterhörnets logotyp. Vi kompletterade den med ett lite mer lekfullt typsnitt för rubriker och citat vilket ger en snygg övergång mellan olika typer av innehåll på din hemsida och skapar en fin effekt på hemsidan.

Blir du nyfiken och vill spana in den vinnande hemsidan för mer inspiration? Då ska du besöka Lilla Blomsterhörnets nya hemsida!

Kanske gav något av tipsen dig inspiration att justera och uppdatera något på din egen hemsida? Ja, då är det bara att logga in på din hemsida och testa dig fram!

Att skapa en hemsida som både är snygg och smart utformad och som leder till affärer kan vara en konst. För att hjälpa dig på traven har vi samlat 5 tips för hur du skapar en inspirerande och proffsig hemsida som lockar fler kunder. Dessutom bjuder vi på exempel från det vinnande bidraget i vår senaste makeover-tävling, Lilla Blomsterhörnet. Så låt dig inspireras av tipsen till din egen hemsida!

Lilla Blomsterhörnet vann vår senaste makeover-tävling och fick med det en helt ny design av sin hemsida framtagen av oss på Hemsida24. I och med deras nya hemsidan, som de önskade en romantisk design på, såg vi över struktur, färgskala, bildval och såg även till att lägga till några konverteringspunkter så att besökarna enkelt kan ta steget att bli kund. Självklart vill vi dela med oss av tipsen med några exempel från den vinnande hemsidan – förhoppningsvis kan det leda till en och annan ny kund även för dig!

1. Väck intresse med rätt bilder
Att använda bra bilder på din hemsida är en viktig del för att lyckas skapa en inspirerande och professionell hemsida för dina besökare. En av de viktigaste egenskaperna med just bilder är att förmedla rätt känsla, eftersom bilder är enkelt att snabbt ta till sig och lämnar ett avtryck hos dina besökare. Med rätt val av bilder har du därför större möjlighet att fånga din målgrupps uppmärksamhet och förmedla den känsla som du vill ge dem.

Den nya hemsidan
På den vinnande hemsidan använder vi många bilder som rimmar med den känsla som Lilla Blomsterhörnet vill förmedla. Genom att placera bilderna i sektioner kan du använda hemsidans fulla bredd samtidigt som den ramar in sidorna på ett trevligt och välkomnande sätt. När du placerar bilden i en sektion kan du även lägga till en grad av opacitet på bilden, en viss toning, för att skapa en mjukare övergång till övriga element på hemsidan. Dessutom framhävs ditt budskap tydligare om du exempelvis vill använda ett textblock ovanpå bilden. Så här lägger du till opacitet på dina bilder!


Före. Kontakt-sidan med den tidigare designen.


Efter. Hemsidan med bild i det översta partiet för att nyttja sidans fulla bredd.

Hemsida24 tipsar: Det är värt att lägga en slant på att anlita en fotograf som hjälper dig att ta fram professionella bilder som du kan använda både på din hemsida och exempelvis i sociala medier. Då får du unika bilder samtidigt som du får äganderätt till dina bilder. Men det finns också en mängd olika bildbanker du kan använda dig av, både gratis och betal varianter. Läs mer om hur du väljer rätt bilder till din hemsida!

2. Välj rätt färger för ett starkare budskap  
När det gäller färgvalet  på din hemsida är det enkelt att utgå från din egen smak och vilken färg du gillar bäst. Det du borde göra är att utgå från din målgrupp och den känsla som du vill förmedla till dina besökare. Välj 2-3 färger som rimmar med din logotyp och grafiska profil, färger som känns balanserade och lugna så att fokus hamnar på dina bilder och ditt budskap.

Den nya hemsidan
På den nya hemsidan valde vi en ljus färgskala till den stilrena och luftiga designen som vi tog fram. Färgvalen passade perfekt till Lilla Blomsterhörnets logotyp och även den känsla som de vill förmedla – en romantisk känsla. Valet blev en dimmig rosa ton som vi kompletterade med en grå nyans som fungerar som en kontrastfärg på hemsidan.

Hemsida24 tipsar: Om du behöver använda fler än de 2-3 rekommenderade färgerna välj då olika nyanser av de färger du valt för att behålla en röd tråd på din hemsida.

3. Använd CTA-knappar för ökad konvertering
Din hemsida är ditt digitala skyltfönster för dina tjänster som du säljer. Så vad vill du att dina besökare ska göra när de besöker din hemsida? Kanske är det att hitta era prisuppgifter och ta kontakt med er? Hjälp därför kunden att hitta rätt så att de verkligen tar steget att välja just er. Genom att addera så kallade CTA-knappar (Call to action) på din hemsida gör du det enkelt för besökaren att ta steget att exempelvis ta en första kontakt.

Den nya hemsidan
På Lilla Blomsterhörnets hemsida placerade vi CTA-knappar centralt på startsidan samt på alla undersidor för att hjälpa besökaren vidare på sin resa till det slutliga målet; att ta kontakt, hitta adressen eller att beställa blommor. Vi vill göra det enkelt att leda besökaren “rätt” utan alltför många klick på hemsidan.


Före. Så här såg den tidigare sidan där Lilla Blomsterhörnet presenterar sina tjänster ut.


Efter. Så här ser samma sida ut efter makeovern, nu med en CTA-knapp för kontakt.

Hemsida24 tipsar: CTA-knappar är viktiga bärare av dina budskap. Se dem som små utstickare som låter din besökare förstå att det är just här du vill att de ska klicka. Genom att använda dig av smarta CTA-knappar kan du få en besökare att uppmärksamma precis det du vill och den handling du vill att det ska utföra. Det kan röra sig om att ta kontakt, handla eller ta del av information som du har på din hemsida. Se till att variera med olika budskap på dina CTA-knappar! 

4. Inspirera dina besökare till ett köpbeslut!
Se till att skapa en hemsida där du kan inspirera dina besökare och samtidigt visa upp vad du hjälpt dina kunder med. Det skapar ett förtroende och ger ditt företag legitimitet. En inspirationssida med bilder där exempelvis dina kunder använder din produkt eller tjänst är ett strålande sätt att bygga förtroende hos dina besökare. Varför ska de egentligen välja just ditt företag? Med ett tydligt svar på den frågan – attraherar du dina besökare att ta steget att bli kund.

Den vinnande hemsidan
Lilla Blomsterhörnet har ett fantastiskt inspirerande Instagram-flöde med vackra bilder. Så därför placerade vi några av dessa bilder på en egen inspirationssida så att besökarna förstår hur duktiga de är på Lilla Blomsterhörnet och vad de kan göra för dig som kund. Så se till att inspirera dina besökare på hemsidan så ska du se att fler kunder får upp ögonen för dig och ditt företag!


Efter. Den nya Inspirationssidan med sektioner i olika rosa nyanser med utvalda bilder.

5. Skapa rätt känsla med rätt val av typsnitt
Använd ett passande typsnitt som rimmar med den stil du vill ha på din hemsida. Genom att använda olika typsnitt skapar du en snygg övergång mellan rubriker, brödtext – en lekfull effekt som kan bli riktigt snygg. Vår rekommendation är att du använder max 2 stycken typsnitt för att skapa en enhetlig hemsida som känns genomtänkt.  

Den vinnande hemsidan
På den vinnande hemsidan valde vi att använda ett typsnitt för brödtexten som gick i samma stil som Lilla Blomsterhörnets logotyp. Vi kompletterade den med ett lite mer lekfullt typsnitt för rubriker och citat vilket ger en snygg övergång mellan olika typer av innehåll på din hemsida och skapar en fin effekt på hemsidan.

Blir du nyfiken och vill spana in den vinnande hemsidan för mer inspiration? Då ska du besöka Lilla Blomsterhörnets nya hemsida!

Kanske gav något av tipsen dig inspiration att justera och uppdatera något på din egen hemsida? Ja, då är det bara att logga in på din hemsida och testa dig fram!

5 tips för en kreativ arbetsplats!

Som egenföretagare och entreprenör är det viktigt att hela tiden hitta nya möjligheter och sätt att utveckla ditt företag på. För att kicka igång kreativiteten på bästa sätt finns det en rad olika saker du kan göra för både dig och dina medarbetare. Här är får du 5 smarta tips för hur du kan öka kreativiteten så att vassa idéer blir en del av vardagen!1. Sätt färg på kontoret
För att göra ett bra arbete där kreativiteten flödar spelar arbetsmiljön en stor roll. När du inreder är det bara fantasin som sätter gränserna – så se till att använda den! Med färg på kontoret kan du lyfta kreativiteten eftersom färg stimulerar sinnena och ger energi. Förutom att måla vita väggar i härligt sprakande färger, kan du även använda väggstickers, härliga växter och inspirerande möbler i olika färger. Kanske är det Super Mario på väggen som inspirerar till nästa genombrott? Vem vet!   

Hemsida24 tipsar: Låt en konstnär få skapa ett konstverk på väggarna! Samtidigt som du gynnar en annan företagare får ni en unik väggmålning som passar perfekt hos er. När vi flyttade till vårt kontor för några år sedan gjorde Studio Äppel Päppel en färgsprakande väggmålning i vårt konferensrum som verkligen ger energi.

2. Skapa kreativa ytor
Lekfulla och kreativa ytor är bra för att maxa kreativiteten på en arbetsplats. Ibland kan exempelvis ett pingisbord eller någon annan aktivitet vara precis det som behövs för att vi ska börja bolla idéer och öppna upp för nya tankar. Det handlar om att uppmuntra till nytänkande, bryta mönster och slappna av – det är ofta just då som idéerna poppar fram!

Hemsida24 tipsar: Använd kreativa hjälpmedel i möten och workshops, allt från lego till färgglada whiteboards kan göra stor skillnad. Eller varför inte använda den kritiska och den positiva hatten på mötet för att få olika perspektiv på en ny idé?

3. Låt musik inspirera
Härlig peppande musik kan verkligen göra att du känner dig inspirerad och hittar ditt kreativa “flow”. Så på med hörlurarna om du sitter i ett kontorslandskap och se till att dina medarbetare också kan göra det (men tänk på att inte störa dina kollegor med just din favoritmusik). Dina kollegor kanske behöver en tyst och lugn miljö för att hitta sitt flow – alla är vi ju olika. Se därför till att det finns olika valmöjligheter på kontoret.   

Hemsida24 tipsar: På Spotify hittar du en massa bra spellistor med bra låtar för att trigga din kreativitet. Kanske är listan “Lugnt & Skönt” perfekt för dig eller listan “Feeling good låtar” för att öka energin. Hitta din favorit bland listorna!

4. Byt miljö ofta
Ibland är ett miljöombyte precis det som behövs – så se till att lämna kontoret och sätt er på ett fik eller besök biblioteket vid nästa möte. Nya miljöer stimulerar till nytänk och ökar möjligheten att tänka utanför den klassiska boxen, som annars är lätt att hamna i. Så ta med dig kollegorna ut i naturen eller på stan, kanske utan dator denna gång, för att öppna upp för helt nya perspektiv och tanka.

5. Inför kreativ mötestid
Varför inte införa kreativ mötestid löpande i kalendern? Under era kreativa möten kan ni ta er tid att gemensamt klurar på ett specifikt fokusområde – som exempelvis hur ni ska förbättra konverteringen på er hemsida? Ett tillfälle att uppmuntra dina kollegor att vara kreativa tillsammans, där ordet “nej” inte är tillåtet. Är du ute efter många idéer och snabba resultat? Ja, då borde ni boka in ett kreativt möte!

Så om ni nu ska fokusera på hemsidan på höstens första kreativa möte så vill vi skicka med några tips som vi tror kan vara till hjälp. Närmare bestämt “5 tips på hur du skapar en proffsig hemsida” – det du!

Som egenföretagare och entreprenör är det viktigt att hela tiden hitta nya möjligheter och sätt att utveckla ditt företag på. För att kicka igång kreativiteten på bästa sätt finns det en rad olika saker du kan göra för både dig och dina medarbetare. Här är får du 5 smarta tips för hur du kan öka kreativiteten så att vassa idéer blir en del av vardagen!

1. Sätt färg på kontoret
För att göra ett bra arbete där kreativiteten flödar spelar arbetsmiljön en stor roll. När du inreder är det bara fantasin som sätter gränserna – så se till att använda den! Med färg på kontoret kan du lyfta kreativiteten eftersom färg stimulerar sinnena och ger energi. Förutom att måla vita väggar i härligt sprakande färger, kan du även använda väggstickers, härliga växter och inspirerande möbler i olika färger. Kanske är det Super Mario på väggen som inspirerar till nästa genombrott? Vem vet!   

Hemsida24 tipsar: Låt en konstnär få skapa ett konstverk på väggarna! Samtidigt som du gynnar en annan företagare får ni en unik väggmålning som passar perfekt hos er. När vi flyttade till vårt kontor för några år sedan gjorde Studio Äppel Päppel en färgsprakande väggmålning i vårt konferensrum som verkligen ger energi.

2. Skapa kreativa ytor
Lekfulla och kreativa ytor är bra för att maxa kreativiteten på en arbetsplats. Ibland kan exempelvis ett pingisbord eller någon annan aktivitet vara precis det som behövs för att vi ska börja bolla idéer och öppna upp för nya tankar. Det handlar om att uppmuntra till nytänkande, bryta mönster och slappna av – det är ofta just då som idéerna poppar fram!

Hemsida24 tipsar: Använd kreativa hjälpmedel i möten och workshops, allt från lego till färgglada whiteboards kan göra stor skillnad. Eller varför inte använda den kritiska och den positiva hatten på mötet för att få olika perspektiv på en ny idé?

3. Låt musik inspirera
Härlig peppande musik kan verkligen göra att du känner dig inspirerad och hittar ditt kreativa “flow”. Så på med hörlurarna om du sitter i ett kontorslandskap och se till att dina medarbetare också kan göra det (men tänk på att inte störa dina kollegor med just din favoritmusik). Dina kollegor kanske behöver en tyst och lugn miljö för att hitta sitt flow – alla är vi ju olika. Se därför till att det finns olika valmöjligheter på kontoret.   

Hemsida24 tipsar: På Spotify hittar du en massa bra spellistor med bra låtar för att trigga din kreativitet. Kanske är listan “Lugnt & Skönt” perfekt för dig eller listan “Feeling good låtar” för att öka energin. Hitta din favorit bland listorna!

4. Byt miljö ofta
Ibland är ett miljöombyte precis det som behövs – så se till att lämna kontoret och sätt er på ett fik eller besök biblioteket vid nästa möte. Nya miljöer stimulerar till nytänk och ökar möjligheten att tänka utanför den klassiska boxen, som annars är lätt att hamna i. Så ta med dig kollegorna ut i naturen eller på stan, kanske utan dator denna gång, för att öppna upp för helt nya perspektiv och tanka.

5. Inför kreativ mötestid
Varför inte införa kreativ mötestid löpande i kalendern? Under era kreativa möten kan ni ta er tid att gemensamt klurar på ett specifikt fokusområde – som exempelvis hur ni ska förbättra konverteringen på er hemsida? Ett tillfälle att uppmuntra dina kollegor att vara kreativa tillsammans, där ordet “nej” inte är tillåtet. Är du ute efter många idéer och snabba resultat? Ja, då borde ni boka in ett kreativt möte!

Så om ni nu ska fokusera på hemsidan på höstens första kreativa möte så vill vi skicka med några tips som vi tror kan vara till hjälp. Närmare bestämt “5 tips på hur du skapar en proffsig hemsida” – det du!

Tipsen för en Matsmart och hållbar sommar!

I sommar när grillen används som flitigast och picknickkorgen ska packas – vad passar då bättre än ett erbjudande från våra vänner på Matsmart? Nu får du som är Hemsida24-vän en rabatt när du handlar på Matsmart.se. Vi tycker att Matsmart har en fiffig affärsidé som rimmar helt med våra värderingar – att bidra till ett mer hållbart och miljömedvetet samhälle. Så ta del av erbjudandet och bidra du med!En av anledningarna till att mat slängs i Sverige är okunskap om bäst före-datumet. Bäst före-datumet är producentens garanti att produkten håller exakt samma kvalité som vid tillverkningstillfället. Men självklart ska inte en burk krossade tomater, en flaska olivolja eller ett paket pasta kastas bara för att måndag blir tisdag och bäst före-datumet råkar passera. Maten är oftast lika god i veckor, månader, ja till och med år efter att bäst före-datumet passerat.

Våra vänner på Matsmart arbetar hårt för att minska matsvinnet och säljer mat som i många fall annars hade slängts. Orsakerna varierar, men ofta beror det på överproduktion, förpackningsbyten samt kort eller passerat bäst-före-datum.

Genom att handla på Matsmart bidrar du till att minska matsvinnet och gör dessutom en bra deal. Just nu får du som är Hemsida24-vän 50 kronor i rabatt från Matsmart!

Sommarerbjudande – 50 kronor rabatt!
Matsmarts erbjudande med 50 kronor i rabatt gäller mellan den 4 – 15 juli när du handlar för minst 350 kronor på Matsmart.se. Du anger rabattkoden “hemsida24” i kassan och 50 kronor dras då av automatiskt från din beställning (max 1/kund, kan ej kombineras med andra rabattkoder). Enklare än så blir det inte!

5 tips för en smart och hållbar sommar!
Visst finns det mycket mer du kan göra för att bidra till en smart och hållbar sommar. Här bjuder vi på några sommartips på vad du kan göra, förutom att handla på Matsmart, för att bidra!

1. Plocka upp 3 saker på stranden
Nästa gång du är på stranden, plocka med minst 3 saker av plast från stranden. Gör det till en utmaning i familjen eller bland dina vänner och se till att varje besök faktiskt bidra till en bättre miljö. Ett tips är att ta med dig en påse så att det blir enkelt att plocka med dig skräpet från stranden!

2. Packa picknicken smart
Använd förpackningar som går att återanvända när du packar din picknick. De tar ofta lika mycket plats som engångsartiklar och väger inte så mycket mer. Allra bäst är förstås att ta med dina vanliga bestick, tallrikar och glas som sedan återvänder med dig hem igen.

3. Tänd grillen med tändpapper eller tändkuber
Tändvätska görs nästan uteslutande av fossila oljeprodukter och när den förbränns bildas koldioxid som påverkar klimatet. Använd istället en eltändare och tändpapper eller tändkuber märkta med Bra Miljöval för att få fyr på grillen. Båda är fria från såväl giftiga ämnen som fossilbränslen och finns att köpa i vanliga matbutiker. Du hittar fler smarta tips hos Naturskyddsföreningen!

4. Handla närodlat
Under sommaren öppnar många gårdar och odlingar upp som säljer närodlad och ekologisk mat. Handla bara så mycket som du behöver så du slipper slänga maten som annars blir över och dålig. Läs var du kan handla ekologisk mat på ekologisk-mat.se eller på medvetenkonsumtion.se.

5. Släng inte mat
Om du får mat över, se till att göra en lunchlåda och ta med picknickkorgen till dagen efter. Se det som en utmaning att laga något av de rester som kanske blivit över från kvällens middag!

Trevlig sommar önskar vi på Hemsida24 och våra vänner på Matsmart!

I sommar när grillen används som flitigast och picknickkorgen ska packas – vad passar då bättre än ett erbjudande från våra vänner på Matsmart? Nu får du som är Hemsida24-vän en rabatt när du handlar på Matsmart.se. Vi tycker att Matsmart har en fiffig affärsidé som rimmar helt med våra värderingar – att bidra till ett mer hållbart och miljömedvetet samhälle. Så ta del av erbjudandet och bidra du med!

En av anledningarna till att mat slängs i Sverige är okunskap om bäst före-datumet. Bäst före-datumet är producentens garanti att produkten håller exakt samma kvalité som vid tillverkningstillfället. Men självklart ska inte en burk krossade tomater, en flaska olivolja eller ett paket pasta kastas bara för att måndag blir tisdag och bäst före-datumet råkar passera. Maten är oftast lika god i veckor, månader, ja till och med år efter att bäst före-datumet passerat.

Våra vänner på Matsmart arbetar hårt för att minska matsvinnet och säljer mat som i många fall annars hade slängts. Orsakerna varierar, men ofta beror det på överproduktion, förpackningsbyten samt kort eller passerat bäst-före-datum.

Genom att handla på Matsmart bidrar du till att minska matsvinnet och gör dessutom en bra deal. Just nu får du som är Hemsida24-vän 50 kronor i rabatt från Matsmart!

Sommarerbjudande – 50 kronor rabatt!
Matsmarts erbjudande med 50 kronor i rabatt gäller mellan den 4 – 15 juli när du handlar för minst 350 kronor på Matsmart.se. Du anger rabattkoden “hemsida24” i kassan och 50 kronor dras då av automatiskt från din beställning (max 1/kund, kan ej kombineras med andra rabattkoder). Enklare än så blir det inte!

5 tips för en smart och hållbar sommar!
Visst finns det mycket mer du kan göra för att bidra till en smart och hållbar sommar. Här bjuder vi på några sommartips på vad du kan göra, förutom att handla på Matsmart, för att bidra!

1. Plocka upp 3 saker på stranden
Nästa gång du är på stranden, plocka med minst 3 saker av plast från stranden. Gör det till en utmaning i familjen eller bland dina vänner och se till att varje besök faktiskt bidra till en bättre miljö. Ett tips är att ta med dig en påse så att det blir enkelt att plocka med dig skräpet från stranden!

2. Packa picknicken smart
Använd förpackningar som går att återanvända när du packar din picknick. De tar ofta lika mycket plats som engångsartiklar och väger inte så mycket mer. Allra bäst är förstås att ta med dina vanliga bestick, tallrikar och glas som sedan återvänder med dig hem igen.

3. Tänd grillen med tändpapper eller tändkuber
Tändvätska görs nästan uteslutande av fossila oljeprodukter och när den förbränns bildas koldioxid som påverkar klimatet. Använd istället en eltändare och tändpapper eller tändkuber märkta med Bra Miljöval för att få fyr på grillen. Båda är fria från såväl giftiga ämnen som fossilbränslen och finns att köpa i vanliga matbutiker. Du hittar fler smarta tips hos Naturskyddsföreningen!

4. Handla närodlat
Under sommaren öppnar många gårdar och odlingar upp som säljer närodlad och ekologisk mat. Handla bara så mycket som du behöver så du slipper slänga maten som annars blir över och dålig. Läs var du kan handla ekologisk mat på ekologisk-mat.se eller på medvetenkonsumtion.se.

5. Släng inte mat
Om du får mat över, se till att göra en lunchlåda och ta med picknickkorgen till dagen efter. Se det som en utmaning att laga något av de rester som kanske blivit över från kvällens middag!

Trevlig sommar önskar vi på Hemsida24 och våra vänner på Matsmart!

Öka trafiken till din hemsida med "Hemsida Annonsera"! 

Vill du ha fler kunder och mer trafik till din hemsida? Med vårt nya annonseringsverktyg “Hemsida24 Annonsera” får du ökad synlighet och fler besökare till din hemsida. Nu kan du direkt i verktyget skapa och hantera din Google Ads-annonsering. Du har full kontroll och kan enkelt justera din budget eller välja att avsluta din annonsering precis när du vill. Så här enkelt kommer du igång!Att synas på sökmotorn Google kan vara avgörande för att du ska lyckas nå ut och hitta nya potentiella kunder för ditt företag. Hela 73 % söker nämligen på nätet när de letar efter en viss vara eller tjänst innan de slutför sina köp. Så att synas på Google kan verkligen löna sig för ditt företag. Men hur gör du för att komma igång?

Med “Hemsida24 Annonsera” kan du direkt i verktyget ta hand om din Google Ads-annonsering, f.d. Google Adwords, allt samlat på ett och samma ställe. Slipp krångel och nå effektivt kunder som letar efter just ert lokala företag – alltifrån frisörsalong till byggvaruhandel.

Vad är Google Ads?
Ads är det främsta verktyget för att bli synlig i Googles sökmotor. Google Ads är de annonser som syns högst upp eller längst ner på Googles lista med sökresultatet. Till skillnad från det organiska sökresultatet kan du betala för att synas på Google och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons. Ads är ett bra komplement till SEO som hjälper dig att hamna högt upp i den organiska söklistan.

Marknadens enklaste verktyg
Tillsammans med företaget Viva Technologies AB (nytt underbiträde till Hemsida24 AB) har vi tagit fram marknadens enklaste och troligtvis billigaste annonseringsverktyg för Google Ads. Inga fasta månadsavgifter eller dyra timarvoden utan endast en rörlig avgift om 20% av din annonsbudget.

Fördelar med “Hemsida24 Annonsera”:

Inga förkunskaper krävs.
Support från Hemsida24.
Ingen bindningstid.
Bestäm själv hur mycket du vill spendera.
Pausa eller justera annonseringen när du vill.
Intelligent automatisk optimering.
Betala bara när någon klickar på din annons.
Gör jobbet själv & spara pengar.

 
Just nu får du 750 kronor att annonsera för!
För att du ska få en riktigt bra start ger Google dig som är ny kund 750 kr extra när kontot laddas för minst 500 kr (total annonsbudget blir då minst 1250 kronor). Summan läggs till på ditt konto när du gör din första betalning!

Så här kommer du igång!
Du som har din hemsida hos oss, oavsett abonnemangstyp, kan komma igång med din annonsering redan idag. Det som krävs är att du är betalande kund och har ett aktivt abonnemang hos oss. Du loggar in på ditt konto och följa stegen nedan för att komma igång:

Välj “Annonsera” längst ner i huvudpanelen till höger.  
Klicka sedan på “Hemsida24 Annonsera” och ditt konto skapas automatiskt.

Innan du kommer igång behöver du verifiera och aktivera ditt konto via e-post. Sedan kan du enkelt göra eventuella justeringar i “Hemsida24 Annonsera” precis när du vill. Läs mer om hur du aktiverar kontot och mer om verktygets olika funktioner i vår guide! 

Hemsida24 tipsar: Se till att välja dina sökord med omsorg och tänk på att använda de ord som din målgrupp använder!

Vill du komma igång med din annonsering för ditt företag? Ja, då är det bara att logga in och se till att aktivera “Hemsida24 Annonsera” för din hemsida.
 

Vill du ha fler kunder och mer trafik till din hemsida? Med vårt nya annonseringsverktyg “Hemsida24 Annonsera” får du ökad synlighet och fler besökare till din hemsida. Nu kan du direkt i verktyget skapa och hantera din Google Ads-annonsering. Du har full kontroll och kan enkelt justera din budget eller välja att avsluta din annonsering precis när du vill. Så här enkelt kommer du igång!

Att synas på sökmotorn Google kan vara avgörande för att du ska lyckas nå ut och hitta nya potentiella kunder för ditt företag. Hela 73 % söker nämligen på nätet när de letar efter en viss vara eller tjänst innan de slutför sina köp. Så att synas på Google kan verkligen löna sig för ditt företag. Men hur gör du för att komma igång?

Med “Hemsida24 Annonsera” kan du direkt i verktyget ta hand om din Google Ads-annonsering, f.d. Google Adwords, allt samlat på ett och samma ställe. Slipp krångel och nå effektivt kunder som letar efter just ert lokala företag – alltifrån frisörsalong till byggvaruhandel.

Vad är Google Ads?
Ads är det främsta verktyget för att bli synlig i Googles sökmotor. Google Ads är de annonser som syns högst upp eller längst ner på Googles lista med sökresultatet. Till skillnad från det organiska sökresultatet kan du betala för att synas på Google och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons. Ads är ett bra komplement till SEO som hjälper dig att hamna högt upp i den organiska söklistan.

Marknadens enklaste verktyg
Tillsammans med företaget Viva Technologies AB (nytt underbiträde till Hemsida24 AB) har vi tagit fram marknadens enklaste och troligtvis billigaste annonseringsverktyg för Google Ads. Inga fasta månadsavgifter eller dyra timarvoden utan endast en rörlig avgift om 20% av din annonsbudget.

Fördelar med “Hemsida24 Annonsera”:

  • Inga förkunskaper krävs.
  • Support från Hemsida24.
  • Ingen bindningstid.
  • Bestäm själv hur mycket du vill spendera.
  • Pausa eller justera annonseringen när du vill.
  • Intelligent automatisk optimering.
  • Betala bara när någon klickar på din annons.
  • Gör jobbet själv & spara pengar.

 
Just nu får du 750 kronor att annonsera för!
För att du ska få en riktigt bra start ger Google dig som är ny kund 750 kr extra när kontot laddas för minst 500 kr (total annonsbudget blir då minst 1250 kronor). Summan läggs till på ditt konto när du gör din första betalning!

Så här kommer du igång!
Du som har din hemsida hos oss, oavsett abonnemangstyp, kan komma igång med din annonsering redan idag. Det som krävs är att du är betalande kund och har ett aktivt abonnemang hos oss. Du loggar in på ditt konto och följa stegen nedan för att komma igång:

  1. Välj “Annonsera” längst ner i huvudpanelen till höger.  
  2. Klicka sedan på “Hemsida24 Annonsera” och ditt konto skapas automatiskt.

Innan du kommer igång behöver du verifiera och aktivera ditt konto via e-post. Sedan kan du enkelt göra eventuella justeringar i “Hemsida24 Annonsera” precis när du vill. Läs mer om hur du aktiverar kontot och mer om verktygets olika funktioner i vår guide! 

Hemsida24 tipsar: Se till att välja dina sökord med omsorg och tänk på att använda de ord som din målgrupp använder!

Vill du komma igång med din annonsering för ditt företag? Ja, då är det bara att logga in och se till att aktivera “Hemsida24 Annonsera” för din hemsida.
 

6 steg för att kickstarta Instagram för ditt företag!

Om du inte har testat Instagram för ditt företag tycker vi att det är dags att prova. Instagram är nämligen en utmärkt kanal för att bygga ditt varumärke men som även kan göra att fler besökare hittar till din hemsida. Och lite extra klirr i kassan är väl aldrig fel? Men var börjar du och vad ska du tänka på när du sätter igång? Häng med när vi berättar hur du får en flygande start med 6 enkla steg!Med ett Instagramkonto för ditt företag kan du stärka förtroendet för ditt varumärke genom att med bilder visa vad du gör, vem du är och inspirera eller utbilda dina följare. Dessutom gör du dig ännu mer synlig och når ut till nya potentiella kunder. Här berättar vi steg för steg hur du kommer igång med Instagram för ditt företag!

1. Ta fram din unika strategi
Att börja med en tydlig plan gör att resan på Instagram blir mycket enklare och mindre stressande eftersom du alltid har din strategi att gå tillbaka till. Med en strategi på plats skapar du en grund att stå på och landar i ditt syfte med ditt konto, vem som är ansvarig och vilket innehåll som kan delas. Nedan punkter bör du ha med i din strategi:

Syfte – Varför vill du vara på Instagram?
Mål – Vad är målet med din närvaro?
Innehåll – Vad vill du dela med dig av på ditt konto?
Budget –  Vad får det kosta i tid och pengar?
Ansvar – Vem har det yttersta ansvaret för kontot?

Hemsida24 tipsar: Ta fram strategin tillsammans med dina kollegor för att få med alla på tåget. Varför inte samla alla till en workshop där ni tar fram er Instagram-strategi?

2. Skapa ditt konto
Att skapa ett konto på Instagram är busenkelt. Först laddar du ner Instagram-appen och väljer att skapa ett företagskonto. Döp ditt konto till ditt företagsnamn alternativt något liknande så att det är lätt att hitta ert företag. Se även till att lägga till:

En kort beskrivning om ditt företag och vad ni gör
Länk till din hemsida
Dina kontaktuppgifter som exempelvis e-post och telefonnummer
Din logotyp som profilbild

Nu är du redo att dela bilder med dina följare! Glöm inte att länka till ditt Instagram-konto från din hemsida och uppmuntra dina kunder att följa dig.

Hemsida24 tipsar: Med ett företagskonto på Instagram gör det möjligt att marknadsföra dina inlägg mot en vald målgrupp. Du får även tillgång till statistik, en riktigt guldgruva, som gör att du kan lära känna dina följare ännu bättre och få koll på vad de gillar för typ av innehåll.

3. Fyll ditt flöde med innehåll
Att dela med dig av innehåll som skapar engagemang hos dina följare är nyckeln för att lyckas på Instagram. Snygga bilder är självklart i fokus för att få ett fint flöde på Instagram men du kan såklart dela med dig av mycket mer än så. Exempelvis kan du dela tips och trix, tävlingar, frågor, omröstningar eller videor när dina följare använder din produkt. 

Hemsida24 tipsar: Ett tips är att du delar med dig av roliga saker som händer på kontoret genom korta filmer på Instagram Stories! Med Instagram Stories kan du dela ett bildspel med bilder och filmklipp som automatiskt försvinner efter 24 timmar. Så det gäller för dina följare att vara engagerade om de inte vill missa något!

4. Bygg relationer med dina följare
Din närvaro på Instagram handlar om att bygga relationer med andra så att de känner ett förtroende för ditt företag, en trovärdighet som på sikt kan skapa klirr i kassan. Vårt bästa tips för att skapa givande relationer är att vara engagerad i andra, både följare och företag, för då kommer de engagera sig i ditt företag. Visa ditt engagemang genom att följa andra, gilla deras bilder och kommentera. Att ställa frågor till dina följare kan vara starten på många fina relationer!

5. Använd dig av hashtags
Har du sett det lilla fyrkantiga tecknet # men inte vetat vad det är? Det kallas för hashtag och används flitigt på Instagram i texten du skriver under din bild. Tecknet sätts framför ett ord, tex #fotograf, för att sätta en sorts etikett på sin bild och göra att andra kan hitta ditt inlägg. Att söka på ord som man är intresserad av är vanligt på Instagram och om någon söker på ordet fotograf så kommer din bild finnas där bland andra bilder med samma hashtag. Smart va?

Hemsida24 tipsar: Välj ut 5-10 relevanta hashtags som du varvar mellan i dina inlägg på Instagram. Men se till att de är relevanta för just det specifika inlägget och hitta gärna dina egna favoriter!

6. Nå ut maximalt
Att bara finnas på Instagram tjänar inget till om du inte lyckas nå ut. Att nå ut ökar kännedomen om ditt varumärke samt kan ge dig nya kunder och affärsrelationer. Därför är det viktigt att kunna tricksen för att nå ut ytterligare med ditt Instagram-konto. Du kan exempelvis använda dig av:

Marknadsförda inlägg – mot en slant syns dina inlägg för en vald målgrupp under en viss period på Instagram.
Influencers – med ett samarbete med en influencer  kan de visa upp ditt varumärke på sitt konto mot betalning.
Tävlingar – en tävling kan vara ett smart sätt att engagera dina följare, och även skaffa nya, eftersom det finns ett motiverande pris i potten.

Hemsida24 tipsar: Du vet väl att med ett samarbete med rätt val av influencer gör att du kan nå ut till deras följare på ett trovärdigt sätt? Så gör ditt val med omsorg och välj en influencer som matchar med din målgrupp för att få bästa effekten av samarbetet!

Nu hoppas vi att du känner att du fått en bra start för att komma igång med ditt företagskonto och närvaro på Instagram! Är du nyfiken på hur du skapar rörligt material på egen hand som du kan dela på ditt Instagram-konto? Ja, då delar vi med oss av några tips kring hur du gör via länken nedan!
 

Om du inte har testat Instagram för ditt företag tycker vi att det är dags att prova. Instagram är nämligen en utmärkt kanal för att bygga ditt varumärke men som även kan göra att fler besökare hittar till din hemsida. Och lite extra klirr i kassan är väl aldrig fel? Men var börjar du och vad ska du tänka på när du sätter igång? Häng med när vi berättar hur du får en flygande start med 6 enkla steg!

Med ett Instagramkonto för ditt företag kan du stärka förtroendet för ditt varumärke genom att med bilder visa vad du gör, vem du är och inspirera eller utbilda dina följare. Dessutom gör du dig ännu mer synlig och når ut till nya potentiella kunder. Här berättar vi steg för steg hur du kommer igång med Instagram för ditt företag!

1. Ta fram din unika strategi
Att börja med en tydlig plan gör att resan på Instagram blir mycket enklare och mindre stressande eftersom du alltid har din strategi att gå tillbaka till. Med en strategi på plats skapar du en grund att stå på och landar i ditt syfte med ditt konto, vem som är ansvarig och vilket innehåll som kan delas. Nedan punkter bör du ha med i din strategi:

  • Syfte – Varför vill du vara på Instagram?
  • Mål – Vad är målet med din närvaro?
  • Innehåll – Vad vill du dela med dig av på ditt konto?
  • Budget –  Vad får det kosta i tid och pengar?
  • Ansvar – Vem har det yttersta ansvaret för kontot?

Hemsida24 tipsar: Ta fram strategin tillsammans med dina kollegor för att få med alla på tåget. Varför inte samla alla till en workshop där ni tar fram er Instagram-strategi?

2. Skapa ditt konto
Att skapa ett konto på Instagram är busenkelt. Först laddar du ner Instagram-appen och väljer att skapa ett företagskonto. Döp ditt konto till ditt företagsnamn alternativt något liknande så att det är lätt att hitta ert företag. Se även till att lägga till:

  • En kort beskrivning om ditt företag och vad ni gör
  • Länk till din hemsida
  • Dina kontaktuppgifter som exempelvis e-post och telefonnummer
  • Din logotyp som profilbild

Nu är du redo att dela bilder med dina följare! Glöm inte att länka till ditt Instagram-konto från din hemsida och uppmuntra dina kunder att följa dig.

Hemsida24 tipsar: Med ett företagskonto på Instagram gör det möjligt att marknadsföra dina inlägg mot en vald målgrupp. Du får även tillgång till statistik, en riktigt guldgruva, som gör att du kan lära känna dina följare ännu bättre och få koll på vad de gillar för typ av innehåll.

3. Fyll ditt flöde med innehåll
Att dela med dig av innehåll som skapar engagemang hos dina följare är nyckeln för att lyckas på Instagram. Snygga bilder är självklart i fokus för att få ett fint flöde på Instagram men du kan såklart dela med dig av mycket mer än så. Exempelvis kan du dela tips och trix, tävlingar, frågor, omröstningar eller videor när dina följare använder din produkt. 

Hemsida24 tipsar: Ett tips är att du delar med dig av roliga saker som händer på kontoret genom korta filmer på Instagram Stories! Med Instagram Stories kan du dela ett bildspel med bilder och filmklipp som automatiskt försvinner efter 24 timmar. Så det gäller för dina följare att vara engagerade om de inte vill missa något!

4. Bygg relationer med dina följare
Din närvaro på Instagram handlar om att bygga relationer med andra så att de känner ett förtroende för ditt företag, en trovärdighet som på sikt kan skapa klirr i kassan. Vårt bästa tips för att skapa givande relationer är att vara engagerad i andra, både följare och företag, för då kommer de engagera sig i ditt företag. Visa ditt engagemang genom att följa andra, gilla deras bilder och kommentera. Att ställa frågor till dina följare kan vara starten på många fina relationer!

5. Använd dig av hashtags
Har du sett det lilla fyrkantiga tecknet # men inte vetat vad det är? Det kallas för hashtag och används flitigt på Instagram i texten du skriver under din bild. Tecknet sätts framför ett ord, tex #fotograf, för att sätta en sorts etikett på sin bild och göra att andra kan hitta ditt inlägg. Att söka på ord som man är intresserad av är vanligt på Instagram och om någon söker på ordet fotograf så kommer din bild finnas där bland andra bilder med samma hashtag. Smart va?

Hemsida24 tipsar: Välj ut 5-10 relevanta hashtags som du varvar mellan i dina inlägg på Instagram. Men se till att de är relevanta för just det specifika inlägget och hitta gärna dina egna favoriter!

6. Nå ut maximalt
Att bara finnas på Instagram tjänar inget till om du inte lyckas nå ut. Att nå ut ökar kännedomen om ditt varumärke samt kan ge dig nya kunder och affärsrelationer. Därför är det viktigt att kunna tricksen för att nå ut ytterligare med ditt Instagram-konto. Du kan exempelvis använda dig av:

  • Marknadsförda inlägg – mot en slant syns dina inlägg för en vald målgrupp under en viss period på Instagram.
  • Influencers – med ett samarbete med en influencer  kan de visa upp ditt varumärke på sitt konto mot betalning.
  • Tävlingar – en tävling kan vara ett smart sätt att engagera dina följare, och även skaffa nya, eftersom det finns ett motiverande pris i potten.

Hemsida24 tipsar: Du vet väl att med ett samarbete med rätt val av influencer gör att du kan nå ut till deras följare på ett trovärdigt sätt? Så gör ditt val med omsorg och välj en influencer som matchar med din målgrupp för att få bästa effekten av samarbetet!

Nu hoppas vi att du känner att du fått en bra start för att komma igång med ditt företagskonto och närvaro på Instagram! Är du nyfiken på hur du skapar rörligt material på egen hand som du kan dela på ditt Instagram-konto? Ja, då delar vi med oss av några tips kring hur du gör via länken nedan!
 

Skaffa fler prenumeranter på ditt nyhetsbrev – direkt i e-butiken!

Nu är det möjligt för dig som har E-butik att göra det enkelt för dina kunder som handlar att registrera sig för nyhetsbrev och erbjudanden från ditt företag. Vi har nämligen lagt till ett val i kassan där dina kunder enkelt kan kryssa i för att få kommunikation från dig. Här berättar vi hur du aktiverar funktionen i din E-butik!GDPR, den nya personuppgiftslagen, är på plats och i samband med det vill vi göra det enkelt för dig att samla in dina kunders medgivande för att exempelvis skicka nyhetsbrev och erbjudanden till dem. Nu kan dina kunder enkelt göra valet i kassan när de slutför sin beställning i din E-butik.

Så här aktiverar du funktionen!
Logga in på ditt konto och följ sedan tre enkla steg:

Gå till din E-butiken via huvudpanelen längst ner till vänster.  
Välj sedan “Inställningar” via menyn som visas högst upp i panelen.
Kryssa i valet “Nyhetsbrev – Fråga alla kunder om de vill ta emot nyhetsbrev och erbjudanden i kassan” som du hittar längst ner under de generella inställningarna och klicka sedan på “Spara”.

Nu visas alternativet för dina besökare när de slutför sin beställning i kassan i din E-butik!

Så här ändrar du texten i fälten!  
Om du eventuellt vill justera rubriken (“Nyhetsbrev” är standard) och texten som visas i kassan gör du det enkelt genom att följa stegen nedan:

Klicka på “Inställningar” i huvudpanelen för din hemsida och välj sedan “Översättningar”.
Klicka sedan på “E-butik Kundvagn/Kassa” där du hittar frasen “Newsletter/Nyhetsbrev” och ändrar rubriken.
Texten som visas i valet ändrar du i fältet “Please send emails about new products, promotions and other news/ Skicka e-post gällande nya produkter, erbjudanden och andra nyheter” .
Skriv in din önskade rubrik/text och välj sedan “Spara & stäng”.

Här hittar du kunder som vill ha kommunikation av dig!
Du hittar de kunder som vill ha information av dig framöver under fliken “Kunder” eller fliken “Ordrar” i menyn för din E-butik. Om kunden önskar information från dig står det “Ja” alternativt “Nej” i kundöversikten.

Du kan även välja att exportera informationen från din E-butik. Hur du gör det hittar du i vår guide där vi går igenom steg för steg. 

Vill du aktiverar funktionen i din E-butik? Då kan du logga in på ditt konto och aktiverar funktionen redan nu!

Nu är det möjligt för dig som har E-butik att göra det enkelt för dina kunder som handlar att registrera sig för nyhetsbrev och erbjudanden från ditt företag. Vi har nämligen lagt till ett val i kassan där dina kunder enkelt kan kryssa i för att få kommunikation från dig. Här berättar vi hur du aktiverar funktionen i din E-butik!

GDPR, den nya personuppgiftslagen, är på plats och i samband med det vill vi göra det enkelt för dig att samla in dina kunders medgivande för att exempelvis skicka nyhetsbrev och erbjudanden till dem. Nu kan dina kunder enkelt göra valet i kassan när de slutför sin beställning i din E-butik.

Så här aktiverar du funktionen!
Logga in på ditt konto och följ sedan tre enkla steg:

  1. Gå till din E-butiken via huvudpanelen längst ner till vänster.  
  2. Välj sedan “Inställningar” via menyn som visas högst upp i panelen.
  3. Kryssa i valet “Nyhetsbrev – Fråga alla kunder om de vill ta emot nyhetsbrev och erbjudanden i kassan” som du hittar längst ner under de generella inställningarna och klicka sedan på “Spara”.

Nu visas alternativet för dina besökare när de slutför sin beställning i kassan i din E-butik!

Så här ändrar du texten i fälten!  
Om du eventuellt vill justera rubriken (“Nyhetsbrev” är standard) och texten som visas i kassan gör du det enkelt genom att följa stegen nedan:

  1. Klicka på “Inställningar” i huvudpanelen för din hemsida och välj sedan “Översättningar”.
  2. Klicka sedan på “E-butik Kundvagn/Kassa” där du hittar frasen “Newsletter/Nyhetsbrev” och ändrar rubriken.
    Texten som visas i valet ändrar du i fältet “Please send emails about new products, promotions and other news/ Skicka e-post gällande nya produkter, erbjudanden och andra nyheter” .
  3. Skriv in din önskade rubrik/text och välj sedan “Spara & stäng”.

Här hittar du kunder som vill ha kommunikation av dig!
Du hittar de kunder som vill ha information av dig framöver under fliken “Kunder” eller fliken “Ordrar” i menyn för din E-butik. Om kunden önskar information från dig står det “Ja” alternativt “Nej” i kundöversikten.

Du kan även välja att exportera informationen från din E-butik. Hur du gör det hittar du i vår guide där vi går igenom steg för steg

Vill du aktiverar funktionen i din E-butik? Då kan du logga in på ditt konto och aktiverar funktionen redan nu!

Stjärnsäljaren ger dig sina bästa säljtips!

Som företagare är det avgörande att få försäljningen att rulla på för att få klirr i kassan och ditt företag att växa. Efter att ha arbetat med sälj i hela mitt liv har jag under åren några ess i rockärmen som jag gärna delar med mig av till dig. Kanske kan några av tipsen inspirera dig att lyckas ännu bättre med ditt sälj, oavsett om du är nystartad eller redan är igång med ditt företag.Kanske har du redan hittat säljknepen som fungerar för dig? När det gäller försäljning är det högst personligt vad som fungerar och inte. Det viktiga är att hitta sätten som känns bra för dig. Jag hoppas att något av mina tips kan inspirera dig att lyckas med ditt sälj och gör att kunden väljer just dig och ditt företag!
 
Inforuta
Namn: Alexander Reinholdz
Arbetar: Key Account Manager, MTG Sverige
Bor: I Vadensjö med min fru Marie och dotter Naomi
Antal år som säljare: Hela livet
Ditt första jobb: Gräddbullsförsäljare när jag var 8 år
Beskriv dig som person: Driven, energisk och outtröttlig
Vad gör du på din fritid: Njuter av livet med min familj
Meriter: Vunnit flera interna priser, bland annat som “Årets säljare”.

 1. Sätt upp mål
Alla människor är olika och därför säljer vi även på olika sätt. Det finns egentligen inga dåliga sätt att sälja på, så länge du säljer. Allt handlar om att ta sig från punkt A till punkt B. Men hur gör du det? Jo, genom att alltid ha SMARTA mål = Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidsenliga och Attraktiva. Sätt dig ned och sätt upp dina mål. Det kan vara allt från ett dagsmål till ett månadsmål eller ett ”drömmål”.  

Alexander tipsar: En bra idé är att sätta upp ett tydligt mål som även inkluderar din familj. Om jag säljer/når detta resultat – vad ska vi göra då? Kanske är ditt drömmål att åka utomlands i en månad om du lyckas nå ett visst resultat? Det var mitt drömmål och sporrade mig ännu mer till att lyckas nå mina mål.

2. Våga sticka ut
Som säljare träffar jag många stora kunder där beslutsfattarna kanske får 1000-tals mail och samtal varje månad från olika företag. Varför ska de då välja just mig? Att våga sticka ut, utmana dig själv och gör en kul grej av det kan verkligen hjälpa dig i ditt sälj. Alla har förutsättningarna och kan tränas att bli en riktig bra säljare – så länge du brinner för försäljning. Så ta fram det – du har det i dig!

Alexander tipsar: Min framgång till försäljning är att sticka ut, att våga ställa den frågan som ingen annan ställer och att göra det med glimten i ögat!

3. Kom alltid i tid
En duktig säljare ser till att vara påläst och aldrig komma till ett möte oförberedd. Dessutom ska du ALLTID se till att komma i tid. Din tid är inte mer dyrbar än någon annans. Kom dock inte för tidigt. 2-3 minuter innan utsatt tid är nyckeln. Om du kommer tidigare kan du stressa kunden och kommer du för sent skapar du irritation.

4. Förtjäna din kunds förtroende
Genom att vara lyhörd och lyssna på kunden framför dig kommer du att lyckas som säljare. Gör inte behovsanalysen bara för att du måste, ha inte dina intränade fraser som du alltid kör med, så att allt går på autopilot. Du måste utmana dig själv. Hur ska du annars kunna utvecklas? Lyssna till kundens utmaningar, hur ska ni göra tillsammans för att nå målen? Ta inte pengarna och spring, satsa på ett långvarigt förhållande med kunden och vinn deras förtroende så att du ser till att de återvänder till dig. Om du gör rätt från början är du på helt rätt väg, sätt kunden i fokus.

5. Tänk positivt
Precis som alla som är nya på jobbet kan man ibland få en tuff start. På några av de företag jag var på tidigare såg jag många komma och gå som kanske inte hade satt upp tydliga mål. De visste heller inte vad deras framtida önskade tillstånd var. Visionen om att bli bäst, den sporrar mig, även när det går som sämst – det är då du måste steppa upp. Så tänk positivt! Gör bara en affär så är du på det igen och allting kommer att vända om du bara ger dig fan på det.

6. Ta vara på nya möjligheter
En annat tips är att alltid se till att ta tillvara på möjligheter och att aldrig stänga några dörrar. Se till att bygga ditt nätverk, underhålla dina relationer för du vet aldrig när en möjlighet dyker upp och era vägar möts igen. Kanske är det en potentiell ny kund, ett samarbete eller något helt annat? Men när du minst anar det så öppnas det upp en ny dörr som kan innebära nya möjligheter som du kanske inte hade en aning om skulle ta dig närmare ditt mål.

7. Var hungrig
Hunger, så länge du är hungrig och aldrig ger dig, så kommer du att lyckas med din försäljning. Vissa månader kommer att gå bättre än andra, så är det. Du måste ha tålamod och inte grotta ner dig om du förlorar en kund. Det räcker med ett bra möte eller telefonsamtal och att ta nya tag så är du på banan igen. Så tappa inte modet!

8. Ha igång flera dialoger
Se till att inte bara ha en offert ute och gå och vänta på den. För vad händer om den inte går i mål? Kanske är dagen, veckan, månaden eller året förstört? Ett tips är att alltid ha många offerter ute samtidigt och se till att jobba vidare med nya kunder och skicka ut nya offerter. Helt plötsligt trillar det kanske in 2-3 offerter med positivt besked och du är redan på gång att skicka ut nya.

Alexander tipsar: Hur många offerter behöver du skicka ut för att få in en affär? 1 av 3? Hur många affärer behöver du göra för att kunna nå dina mål? Räkna på det och skicka ut så många offerter som behövs så är du i hamn.

9. Ha kul på vägen
Du lever bara en gång. Jag hade ett jobb en gång där jag verkligen inte trivdes, jag mådde dåligt på söndagarna eftersom jag visste att jag var tvungen att gå till jobbet dagen efter. Livet är för kort för att du ska ha det så. Visslar du däremot när du går till jobbet? Grattis, du är på helt rätt plats! Med detta sagt, menar jag att det är oerhört viktigt att du klickar med dina kollegor, trivs med dina arbetsuppgifter och har ROLIGT på jobbet.

Personligen tycker jag att det roligaste med att jobba med försäljning är att träffa nya människor och skapa ett kontaktnät utan dess like. Sen är det inte så tokigt när du får in en stor affär, pulsen höjs och du ser hur du närmar dig dina mål!

10. Fira dina framgångar
Våga sticka ut och fira dina framgångar, var inte för svensk i ditt sälj. Vi svenskar har ju en tendens att nästan be om ursäkt innan vi öppnat munnen. Våga ta för dig och var stolt när du säljer och framförallt se till att fira när du lyckas att nå dina mål. 

/ Alexander Reinholdz
Key Account Manager, MTG

Som företagare är det avgörande att få försäljningen att rulla på för att få klirr i kassan och ditt företag att växa. Efter att ha arbetat med sälj i hela mitt liv har jag under åren några ess i rockärmen som jag gärna delar med mig av till dig. Kanske kan några av tipsen inspirera dig att lyckas ännu bättre med ditt sälj, oavsett om du är nystartad eller redan är igång med ditt företag.

Kanske har du redan hittat säljknepen som fungerar för dig? När det gäller försäljning är det högst personligt vad som fungerar och inte. Det viktiga är att hitta sätten som känns bra för dig. Jag hoppas att något av mina tips kan inspirera dig att lyckas med ditt sälj och gör att kunden väljer just dig och ditt företag!
 

Inforuta
Namn: Alexander Reinholdz
Arbetar: Key Account Manager, MTG Sverige
Bor: I Vadensjö med min fru Marie och dotter Naomi
Antal år som säljare: Hela livet
Ditt första jobb: Gräddbullsförsäljare när jag var 8 år
Beskriv dig som person: Driven, energisk och outtröttlig
Vad gör du på din fritid: Njuter av livet med min familj
Meriter: Vunnit flera interna priser, bland annat som “Årets säljare”.

 1. Sätt upp mål
Alla människor är olika och därför säljer vi även på olika sätt. Det finns egentligen inga dåliga sätt att sälja på, så länge du säljer. Allt handlar om att ta sig från punkt A till punkt B. Men hur gör du det? Jo, genom att alltid ha SMARTA mål = Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidsenliga och Attraktiva. Sätt dig ned och sätt upp dina mål. Det kan vara allt från ett dagsmål till ett månadsmål eller ett ”drömmål”.  

Alexander tipsar: En bra idé är att sätta upp ett tydligt mål som även inkluderar din familj. Om jag säljer/når detta resultat – vad ska vi göra då? Kanske är ditt drömmål att åka utomlands i en månad om du lyckas nå ett visst resultat? Det var mitt drömmål och sporrade mig ännu mer till att lyckas nå mina mål.

2. Våga sticka ut
Som säljare träffar jag många stora kunder där beslutsfattarna kanske får 1000-tals mail och samtal varje månad från olika företag. Varför ska de då välja just mig? Att våga sticka ut, utmana dig själv och gör en kul grej av det kan verkligen hjälpa dig i ditt sälj. Alla har förutsättningarna och kan tränas att bli en riktig bra säljare – så länge du brinner för försäljning. Så ta fram det – du har det i dig!

Alexander tipsar: Min framgång till försäljning är att sticka ut, att våga ställa den frågan som ingen annan ställer och att göra det med glimten i ögat!

3. Kom alltid i tid
En duktig säljare ser till att vara påläst och aldrig komma till ett möte oförberedd. Dessutom ska du ALLTID se till att komma i tid. Din tid är inte mer dyrbar än någon annans. Kom dock inte för tidigt. 2-3 minuter innan utsatt tid är nyckeln. Om du kommer tidigare kan du stressa kunden och kommer du för sent skapar du irritation.

4. Förtjäna din kunds förtroende
Genom att vara lyhörd och lyssna på kunden framför dig kommer du att lyckas som säljare. Gör inte behovsanalysen bara för att du måste, ha inte dina intränade fraser som du alltid kör med, så att allt går på autopilot. Du måste utmana dig själv. Hur ska du annars kunna utvecklas? Lyssna till kundens utmaningar, hur ska ni göra tillsammans för att nå målen? Ta inte pengarna och spring, satsa på ett långvarigt förhållande med kunden och vinn deras förtroende så att du ser till att de återvänder till dig. Om du gör rätt från början är du på helt rätt väg, sätt kunden i fokus.

5. Tänk positivt
Precis som alla som är nya på jobbet kan man ibland få en tuff start. På några av de företag jag var på tidigare såg jag många komma och gå som kanske inte hade satt upp tydliga mål. De visste heller inte vad deras framtida önskade tillstånd var. Visionen om att bli bäst, den sporrar mig, även när det går som sämst – det är då du måste steppa upp. Så tänk positivt! Gör bara en affär så är du på det igen och allting kommer att vända om du bara ger dig fan på det.

6. Ta vara på nya möjligheter
En annat tips är att alltid se till att ta tillvara på möjligheter och att aldrig stänga några dörrar. Se till att bygga ditt nätverk, underhålla dina relationer för du vet aldrig när en möjlighet dyker upp och era vägar möts igen. Kanske är det en potentiell ny kund, ett samarbete eller något helt annat? Men när du minst anar det så öppnas det upp en ny dörr som kan innebära nya möjligheter som du kanske inte hade en aning om skulle ta dig närmare ditt mål.

7. Var hungrig
Hunger, så länge du är hungrig och aldrig ger dig, så kommer du att lyckas med din försäljning. Vissa månader kommer att gå bättre än andra, så är det. Du måste ha tålamod och inte grotta ner dig om du förlorar en kund. Det räcker med ett bra möte eller telefonsamtal och att ta nya tag så är du på banan igen. Så tappa inte modet!

8. Ha igång flera dialoger
Se till att inte bara ha en offert ute och gå och vänta på den. För vad händer om den inte går i mål? Kanske är dagen, veckan, månaden eller året förstört? Ett tips är att alltid ha många offerter ute samtidigt och se till att jobba vidare med nya kunder och skicka ut nya offerter. Helt plötsligt trillar det kanske in 2-3 offerter med positivt besked och du är redan på gång att skicka ut nya.

Alexander tipsar: Hur många offerter behöver du skicka ut för att få in en affär? 1 av 3? Hur många affärer behöver du göra för att kunna nå dina mål? Räkna på det och skicka ut så många offerter som behövs så är du i hamn.

9. Ha kul på vägen
Du lever bara en gång. Jag hade ett jobb en gång där jag verkligen inte trivdes, jag mådde dåligt på söndagarna eftersom jag visste att jag var tvungen att gå till jobbet dagen efter. Livet är för kort för att du ska ha det så. Visslar du däremot när du går till jobbet? Grattis, du är på helt rätt plats! Med detta sagt, menar jag att det är oerhört viktigt att du klickar med dina kollegor, trivs med dina arbetsuppgifter och har ROLIGT på jobbet.

Personligen tycker jag att det roligaste med att jobba med försäljning är att träffa nya människor och skapa ett kontaktnät utan dess like. Sen är det inte så tokigt när du får in en stor affär, pulsen höjs och du ser hur du närmar dig dina mål!

10. Fira dina framgångar
Våga sticka ut och fira dina framgångar, var inte för svensk i ditt sälj. Vi svenskar har ju en tendens att nästan be om ursäkt innan vi öppnat munnen. Våga ta för dig och var stolt när du säljer och framförallt se till att fira när du lyckas att nå dina mål. 

/ Alexander Reinholdz
Key Account Manager, MTG

Ny karttjänst på din hemsida!

Nu har vi bytt leverantör av karttjänsten som du använder på din hemsida – till OpenStreetMap. Din karta har fått ett nytt utseende och du kan även välja gråskala för din karta. Med den nya karttjänsten på plats laddas även din hemsida snabbare. Här berättar vi mer om den nya karttjänsten!Tidigare använde vi Google Maps tjänst i vår kartfunktion i hemsideverktyget. Men från och med den 11 juni gör Google förändringar i sin tjänst, vilket innebär att vi inte kan erbjuda deras tjänst på ett enkelt och smidigt sätt till dig som är kund längre. Därför har vi nu bytt till en ny leverantör – OpenStreetMap, som har en välutvecklad och mycket bra tjänst.

Så vad behöver du göra?
Svaret på den frågan är enkel – ingenting! Den karta som du har på din hemsida visas precis som vanligt men nu med ett nytt utseende. Med den nya karttjänsten får du ytterligare en möjlighet när det gäller utseendet på din karta – nämligen möjlighet att välja gråskala.  

Gatuvy
För dig som använder Googles gatuvy “Street View”, för att visa en eller flera förvalda platser, är det tyvärr inte möjligt att göra i OneStreetMap. Vill du fortsätta att använda gatuvyn med förvald plats kan du göra det genom att lägga till ett HTML-block på din hemsida och använda Googles tjänst. Gå till Google Maps-tjänsten och skapa ett konto. Ett Google-konto krävs efter den 11 juni 2018 på grund av ändrade villkor och krav på API-nyckel. Läs mer om det här! 

Vill du lägga till en karta?
Om du inte har en karta på din hemsida i dagsläget kan du enkelt lägga till en på din hemsida. I vår guide berättar vi hur du gör, steg för steg, för att lägga till en karta på din hemsida!

Nu har vi bytt leverantör av karttjänsten som du använder på din hemsida – till OpenStreetMap. Din karta har fått ett nytt utseende och du kan även välja gråskala för din karta. Med den nya karttjänsten på plats laddas även din hemsida snabbare. Här berättar vi mer om den nya karttjänsten!

Tidigare använde vi Google Maps tjänst i vår kartfunktion i hemsideverktyget. Men från och med den 11 juni gör Google förändringar i sin tjänst, vilket innebär att vi inte kan erbjuda deras tjänst på ett enkelt och smidigt sätt till dig som är kund längre. Därför har vi nu bytt till en ny leverantör – OpenStreetMap, som har en välutvecklad och mycket bra tjänst.

Så vad behöver du göra?
Svaret på den frågan är enkel – ingenting! Den karta som du har på din hemsida visas precis som vanligt men nu med ett nytt utseende. Med den nya karttjänsten får du ytterligare en möjlighet när det gäller utseendet på din karta – nämligen möjlighet att välja gråskala.  

Gatuvy
För dig som använder Googles gatuvy “Street View”, för att visa en eller flera förvalda platser, är det tyvärr inte möjligt att göra i OneStreetMap. Vill du fortsätta att använda gatuvyn med förvald plats kan du göra det genom att lägga till ett HTML-block på din hemsida och använda Googles tjänst. Gå till Google Maps-tjänsten och skapa ett konto. Ett Google-konto krävs efter den 11 juni 2018 på grund av ändrade villkor och krav på API-nyckel. Läs mer om det här

Vill du lägga till en karta?
Om du inte har en karta på din hemsida i dagsläget kan du enkelt lägga till en på din hemsida. I vår guide berättar vi hur du gör, steg för steg, för att lägga till en karta på din hemsida!

Skapa snygga effekter med opacitet i block

Varför inte skapa ytterligare effekter på din hemsida? Nu kan du lägga till en opacitet, en transparent effekt, i blocken “Text” eller “Text med bild”, på din hemsida. Genom att använda en bakgrundsfärg och även lägga till en grad av opacitet i blockramen, får du mjuka övergångar som ger en levande hemsida med en snygg effekt. Här berättar vi hur du gör för att lägga till opacitet i blocken på din hemsida!Vill du testa att lägga till opacitet på blocken på din hemsida? Ja, då berättar vi hur du gör i de tre enkla stegen nedan.

Så här gör du!
Logga in på din hemsida och välj det block som du vill lägga till en opacitet för.  

Klicka på kugghjulet “Inställningar” i det högra hörnet i blocket som du vill skapa effekten för.
Välj sedan “Blockram” där gör du dina val under fliken “Egen ram (Avancerat)”. För att skapa en opacitet klickar du på valet “Färger” i det nedre partiet.
Justera med reglaget vilken opacitet som du önskar för ditt block och publicera sedan din hemsida på nytt.  

Tänk på! Att i fönstret ser du den färg som du valt i ditt block, men graden av opacitet blir först synlig när du stänger ner redigeringsfönstret.

Hemsida24 tipsar: Testa dig fram för att hitta den grad av opacitet du tycker blir allra bäst för blocket på din hemsida. Tänk dock på att se till att eventuellt justera färg på typsnitt och graden av opacitet så att besökaren enkelt kan läsa texten i det aktuella blocket.  

Använd bakgrundsbild för ytterligare effekt!
En snygg effekt är även att använda en bakgrundsbild i hela sektionen under ett eller flera block på din hemsida. Med en opacitet i blocken ovanpå bildbakgrunden skapar du en fin inramning med en mjuk övergång. Ett tips är då att använda en lugn färgnyans i blocket som går i linje med färgerna i bakgrundsbilden för att skapa ett enhetligt intryck. Testa dig fram för att hitta den rätta opaciteten för din hemsida!

Tips kring ramar!
Genom att använda runda kanter på din ram runt blocken skapar du en mjuk känsla på din hemsida. Vill du lära dig mer om hur du skapar en ram för dina block? Vår guide hjälper dig att steg för steg lägga till och skapa ramar för blocken på din hemsida!

Vill du redan nu testa att lägga till opacitet på dina block på hemsidan? Då är det bara att logga in på ditt konto och sätta igång att testa dig fram!
 

Varför inte skapa ytterligare effekter på din hemsida? Nu kan du lägga till en opacitet, en transparent effekt, i blocken “Text” eller “Text med bild”, på din hemsida. Genom att använda en bakgrundsfärg och även lägga till en grad av opacitet i blockramen, får du mjuka övergångar som ger en levande hemsida med en snygg effekt. Här berättar vi hur du gör för att lägga till opacitet i blocken på din hemsida!

Vill du testa att lägga till opacitet på blocken på din hemsida? Ja, då berättar vi hur du gör i de tre enkla stegen nedan.

Så här gör du!
Logga in på din hemsida och välj det block som du vill lägga till en opacitet för.  

  1. Klicka på kugghjulet “Inställningar” i det högra hörnet i blocket som du vill skapa effekten för.
  2. Välj sedan “Blockram” där gör du dina val under fliken “Egen ram (Avancerat)”. För att skapa en opacitet klickar du på valet “Färger” i det nedre partiet.
  3. Justera med reglaget vilken opacitet som du önskar för ditt block och publicera sedan din hemsida på nytt.  

Tänk på! Att i fönstret ser du den färg som du valt i ditt block, men graden av opacitet blir först synlig när du stänger ner redigeringsfönstret.

Hemsida24 tipsar: Testa dig fram för att hitta den grad av opacitet du tycker blir allra bäst för blocket på din hemsida. Tänk dock på att se till att eventuellt justera färg på typsnitt och graden av opacitet så att besökaren enkelt kan läsa texten i det aktuella blocket.  

Använd bakgrundsbild för ytterligare effekt!
En snygg effekt är även att använda en bakgrundsbild i hela sektionen under ett eller flera block på din hemsida. Med en opacitet i blocken ovanpå bildbakgrunden skapar du en fin inramning med en mjuk övergång. Ett tips är då att använda en lugn färgnyans i blocket som går i linje med färgerna i bakgrundsbilden för att skapa ett enhetligt intryck. Testa dig fram för att hitta den rätta opaciteten för din hemsida!

Tips kring ramar!
Genom att använda runda kanter på din ram runt blocken skapar du en mjuk känsla på din hemsida. Vill du lära dig mer om hur du skapar en ram för dina block? Vår guide hjälper dig att steg för steg lägga till och skapa ramar för blocken på din hemsida!

Vill du redan nu testa att lägga till opacitet på dina block på hemsidan? Då är det bara att logga in på ditt konto och sätta igång att testa dig fram!
 

3 apptips för att fixa riktigt snygga bilder!

Vi vet att det ibland kan kännas svårt när man som entreprenör är sin egen allt-i-allo. Du är både säljare, marknadsförare, utvecklare, kaffekokare och mycket mer på en och samma gång. Därför älskar vi smarta genvägar och att dela med oss av dem till våra vänner. Att lyckas med snygga bilder kan faktiskt vara busenkelt – speciellt med hjälp av någon av våra favoritappar. Häng med!Måste du ha ett avancerat program eller ta hjälp av ett proffs för att lyckas att få dina bilder snygga? Till vår glädje kan vi meddela att svaret är nej. Med hjälp av appar och en stunds klickande blir det lätt att lyckas. Här delar vi med oss av tre superenkla favorit-appar som vi använder oss av. De fantastiska bilderna som du skapar kan användas till princip allt; Facebook, Instagram, hemsida eller blogg – bara du sätter gränserna!

1. VSCO
I VSCO har du alla möjligheter att lägga på snygga filter och redigera dina bilder väldigt proffsigt. Men vår favoritfunktion är helt klart att du kan spara ditt egna filter. När du hittat inställningar som du vill ha på alla dina bilder så kan du spara dem som ett eget filter och sen snabbt applicera så fort du tagit ett nytt foto. Hur bra är inte det?

2. Canva
Den här appen är perfekt när du vill ha grafiska element som en ram eller liknande på dina bilder. Det finns färdiga mallar att välja bland men du kan även hämta in dina egna bilder i appen och skriva texter på bilden för att de ska passa i linje med din övriga kommunikation och grafiska profil. Lätt som en plätt!

3. Facetune
Här har du appen som ger dig möjligheten att gå in på detaljnivå på dina bilder. Den är speciellt utformad för att göra personen i din bild extra snygg. Små justeringar som ger lagom effekt är exempelvis att göra tänder någon nyans vitare och eventuellt lägga till lite extra glow om du tycker att det passar. Det kan verkligen lyfta ditt porträtt till nästa nivå!

Sådär, nu är du tre stora kliv närmare stjärnstatus på dina bilder. Vad väntar du på? Ladda ner apparna och börja experimentera med dina bilder direkt.

Om Instagram är din grej så kommer du att ha bra nytta av dessa redigeringsappar. Då ska du heller inte missa vårt blogginlägg om hur du får till ett snyggt Instagramflöde med dina bilder!

Vi vet att det ibland kan kännas svårt när man som entreprenör är sin egen allt-i-allo. Du är både säljare, marknadsförare, utvecklare, kaffekokare och mycket mer på en och samma gång. Därför älskar vi smarta genvägar och att dela med oss av dem till våra vänner. Att lyckas med snygga bilder kan faktiskt vara busenkelt – speciellt med hjälp av någon av våra favoritappar. Häng med!

Måste du ha ett avancerat program eller ta hjälp av ett proffs för att lyckas att få dina bilder snygga? Till vår glädje kan vi meddela att svaret är nej. Med hjälp av appar och en stunds klickande blir det lätt att lyckas. Här delar vi med oss av tre superenkla favorit-appar som vi använder oss av. De fantastiska bilderna som du skapar kan användas till princip allt; Facebook, Instagram, hemsida eller blogg – bara du sätter gränserna!

1. VSCO
I VSCO har du alla möjligheter att lägga på snygga filter och redigera dina bilder väldigt proffsigt. Men vår favoritfunktion är helt klart att du kan spara ditt egna filter. När du hittat inställningar som du vill ha på alla dina bilder så kan du spara dem som ett eget filter och sen snabbt applicera så fort du tagit ett nytt foto. Hur bra är inte det?

2. Canva
Den här appen är perfekt när du vill ha grafiska element som en ram eller liknande på dina bilder. Det finns färdiga mallar att välja bland men du kan även hämta in dina egna bilder i appen och skriva texter på bilden för att de ska passa i linje med din övriga kommunikation och grafiska profil. Lätt som en plätt!

3. Facetune
Här har du appen som ger dig möjligheten att gå in på detaljnivå på dina bilder. Den är speciellt utformad för att göra personen i din bild extra snygg. Små justeringar som ger lagom effekt är exempelvis att göra tänder någon nyans vitare och eventuellt lägga till lite extra glow om du tycker att det passar. Det kan verkligen lyfta ditt porträtt till nästa nivå!

Sådär, nu är du tre stora kliv närmare stjärnstatus på dina bilder. Vad väntar du på? Ladda ner apparna och börja experimentera med dina bilder direkt.

Om Instagram är din grej så kommer du att ha bra nytta av dessa redigeringsappar. Då ska du heller inte missa vårt blogginlägg om hur du får till ett snyggt Instagramflöde med dina bilder!