Marknadsför dig som egen företagare: 5 tips

Att vara sin egen har blivit allt vanligare, och konsultbranschen växer så det knakar. Men när man är sin egen måste man också lägga energi på att visa upp sig inför möjliga arbetsgivare. Här ger vi fem tips till dig som vill bli bättre på att marknadsföra dig som konsult.Oavsett om du ordnar konserter, driver en cateringfirma eller arbetar som fotograf så är du på något sätt en egen företagare. Ofta behöver du då också marknadsföra dig, för att hitta nya kunder eller uppdragsgivare. Om du är konsult – alltså hyr ut din kompetens till företag – är det ännu viktigare att synas på rätt platser. Här är fem tips för dig som marknadsför dig som egen företagare eller konsult:Som egen företagare måste du kunna motivera för potentiella kunder varför just du är rätt person för uppdraget. Det är trots allt dig själv som du marknadsför: arbeta på att ta reda på vad det är du gör bra och mindre bra, och kom ihåg att vårda relationen till dina potentiella uppdragsgivare. Anpassa din portfölj och ditt budskap till de personer som du önskar komma i kontakt med och snegla på vilken typ av hjälp de behöver.  Det är bra att vara bred som egen företagare, men det är också väldigt bra om du kan peka på en spetskompetens som du är relativt ensam om. Då kommer du dels att enklare kunna söka efter passande uppdrag, och lättare kunna förklara var dina styrkor ligger.Om du är en egen företagare så behöver du synas där dina kunder är. Det finns många fördelar med att ha en egen hemsida och/eller blogg för dig och ditt företag, så att arbetsgivare snabbt kan titta in och se vad du har gjort tidigare, och lära känna dig bättre. Kom ihåg att marknadsföra dig på Twitter och andra sociala medier – man vet aldrig var du träffar potentiella kunder.
Flera konsulter som arbetar tillsammans för att synas är bättre än många ensamma. Leta efter personer som gör samma sak som du, och planera samarbeten. Om du säljer ekologiska tomater från en gård, kanske du kan gå ihop med andra ekologiska odlare och göra gemensamma satsningar? Testa att lansera en hemsida tillsammans – då hjälper ni varandra att synas, och når ut till fler kunder.I dag kan man hitta internetforum för nästan vilket ämne som helst, och på sidor som Facebook finns det också väldigt många specialgrupper. Oavsett om du driver eget inom sport, musik eller konst så kan det vara bra att gå med i nichade grupper runtomkring på nätet, och delta i diskussioner där. Då lär du dig mer om det du gör och får samtidigt chansen att knyta viktiga kontakter.

Att vara sin egen har blivit allt vanligare, och konsultbranschen växer så det knakar. Men när man är sin egen måste man också lägga energi på att visa upp sig inför möjliga arbetsgivare. Här ger vi fem tips till dig som vill bli bättre på att marknadsföra dig som konsult.

Oavsett om du ordnar konserter, driver en cateringfirma eller arbetar som fotograf så är du på något sätt en egen företagare. Ofta behöver du då också marknadsföra dig, för att hitta nya kunder eller uppdragsgivare. Om du är konsult – alltså hyr ut din kompetens till företag – är det ännu viktigare att synas på rätt platser. Här är fem tips för dig som marknadsför dig som egen företagare eller konsult:

Som egen företagare måste du kunna motivera för potentiella kunder varför just du är rätt person för uppdraget. Det är trots allt dig själv som du marknadsför: arbeta på att ta reda på vad det är du gör bra och mindre bra, och kom ihåg att vårda relationen till dina potentiella uppdragsgivare. Anpassa din portfölj och ditt budskap till de personer som du önskar komma i kontakt med och snegla på vilken typ av hjälp de behöver.  

Det är bra att vara bred som egen företagare, men det är också väldigt bra om du kan peka på en spetskompetens som du är relativt ensam om. Då kommer du dels att enklare kunna söka efter passande uppdrag, och lättare kunna förklara var dina styrkor ligger.

Om du är en egen företagare så behöver du synas där dina kunder är. Det finns många fördelar med att ha en egen hemsida och/eller blogg för dig och ditt företag, så att arbetsgivare snabbt kan titta in och se vad du har gjort tidigare, och lära känna dig bättre. Kom ihåg att marknadsföra dig på Twitter och andra sociala medier – man vet aldrig var du träffar potentiella kunder.

Flera konsulter som arbetar tillsammans för att synas är bättre än många ensamma. Leta efter personer som gör samma sak som du, och planera samarbeten. Om du säljer ekologiska tomater från en gård, kanske du kan gå ihop med andra ekologiska odlare och göra gemensamma satsningar? Testa att lansera en hemsida tillsammans – då hjälper ni varandra att synas, och når ut till fler kunder.

I dag kan man hitta internetforum för nästan vilket ämne som helst, och på sidor som Facebook finns det också väldigt många specialgrupper. Oavsett om du driver eget inom sport, musik eller konst så kan det vara bra att gå med i nichade grupper runtomkring på nätet, och delta i diskussioner där. Då lär du dig mer om det du gör och får samtidigt chansen att knyta viktiga kontakter.