5 tips för en proffsig hemsida som lockar fler kunder!

Att skapa en hemsida som både är snygg och smart utformad och som leder till affärer kan vara en konst. För att hjälpa dig på traven har vi samlat 5 tips för hur du skapar en inspirerande och proffsig hemsida som lockar fler kunder. Dessutom bjuder vi på exempel från det vinnande bidraget i vår senaste makeover-tävling, Lilla Blomsterhörnet. Så låt dig inspireras av tipsen till din egen hemsida!

Lilla Blomsterhörnet, hemsida, startsida

Lilla Blomsterhörnet vann vår senaste makeover-tävling och fick med det en helt ny design av sin hemsida framtagen av oss på Hemsida24. I och med deras nya hemsidan, som de önskade en romantisk design på, såg vi över struktur, färgskala, bildval och såg även till att lägga till några konverteringspunkter så att besökarna enkelt kan ta steget att bli kund. Självklart vill vi dela med oss av tipsen med några exempel från den vinnande hemsidan – förhoppningsvis kan det leda till en och annan ny kund även för dig!

1. Väck intresse med rätt bilder
Att använda bra bilder på din hemsida är en viktig del för att lyckas skapa en inspirerande och professionell hemsida för dina besökare. En av de viktigaste egenskaperna med just bilder är att förmedla rätt känsla, eftersom bilder är enkelt att snabbt ta till sig och lämnar ett avtryck hos dina besökare. Med rätt val av bilder har du därför större möjlighet att fånga din målgrupps uppmärksamhet och förmedla den känsla som du vill ge dem.

Den nya hemsidan
På den vinnande hemsidan använder vi många bilder som rimmar med den känsla som Lilla Blomsterhörnet vill förmedla. Genom att placera bilderna i sektioner kan du använda hemsidans fulla bredd samtidigt som den ramar in sidorna på ett trevligt och välkomnande sätt. När du placerar bilden i en sektion kan du även lägga till en grad av opacitet på bilden, en viss toning, för att skapa en mjukare övergång till övriga element på hemsidan. Dessutom framhävs ditt budskap tydligare om du exempelvis vill använda ett textblock ovanpå bilden. Så här lägger du till opacitet på dina bilder!

Före. Kontakt-sidan med den tidigare designen.
Före. Kontakt-sidan med den tidigare designen.
Efter. Hemsidan med bild i det översta partiet för att nyttja sidans fulla bredd.
Efter. Hemsidan med bild i det översta partiet för att nyttja sidans fulla bredd.

Hemsida24 tipsar: Det är värt att lägga en slant på att anlita en fotograf som hjälper dig att ta fram professionella bilder som du kan använda både på din hemsida och exempelvis i sociala medier. Då får du unika bilder samtidigt som du får äganderätt till dina bilder. Men det finns också en mängd olika bildbanker du kan använda dig av, både gratis och betal varianter. Läs mer om hur du väljer rätt bilder till din hemsida!

2. Välj rätt färger för ett starkare budskap  
När det gäller färgvalet  på din hemsida är det enkelt att utgå från din egen smak och vilken färg du gillar bäst. Det du borde göra är att utgå från din målgrupp och den känsla som du vill förmedla till dina besökare. Välj 2-3 färger som rimmar med din logotyp och grafiska profil, färger som känns balanserade och lugna så att fokus hamnar på dina bilder och ditt budskap.

Den nya hemsidan
På den nya hemsidan valde vi en ljus färgskala till den stilrena och luftiga designen som vi tog fram. Färgvalen passade perfekt till Lilla Blomsterhörnets logotyp och även den känsla som de vill förmedla – en romantisk känsla. Valet blev en dimmig rosa ton som vi kompletterade med en grå nyans som fungerar som en kontrastfärg på hemsidan.

Hemsida24 tipsar: Om du behöver använda fler än de 2-3 rekommenderade färgerna välj då olika nyanser av de färger du valt för att behålla en röd tråd på din hemsida.

3. Använd CTA-knappar för ökad konvertering
Din hemsida är ditt digitala skyltfönster för dina tjänster som du säljer. Så vad vill du att dina besökare ska göra när de besöker din hemsida? Kanske är det att hitta era prisuppgifter och ta kontakt med er? Hjälp därför kunden att hitta rätt så att de verkligen tar steget att välja just er. Genom att addera så kallade CTA-knappar (Call to action) på din hemsida gör du det enkelt för besökaren att ta steget att exempelvis ta en första kontakt.

Den nya hemsidan
På Lilla Blomsterhörnets hemsida placerade vi CTA-knappar centralt på startsidan samt på alla undersidor för att hjälpa besökaren vidare på sin resa till det slutliga målet; att ta kontakt, hitta adressen eller att beställa blommor. Vi vill göra det enkelt att leda besökaren “rätt” utan alltför många klick på hemsidan.

Före. Så här såg den tidigare sidan där Lilla Blomsterhörnet presenterar sina tjänster ut.
Före. Så här såg den tidigare sidan där Lilla Blomsterhörnet presenterar sina tjänster ut.
Efter. Så här ser samma sida ut efter makeovern, nu med en CTA-knapp för kontakt.
Efter. Så här ser samma sida ut efter makeovern, nu med en CTA-knapp för kontakt.

Hemsida24 tipsar: CTA-knappar är viktiga bärare av dina budskap. Se dem som små utstickare som låter din besökare förstå att det är just här du vill att de ska klicka. Genom att använda dig av smarta CTA-knappar kan du få en besökare att uppmärksamma precis det du vill och den handling du vill att det ska utföra. Det kan röra sig om att ta kontakt, handla eller ta del av information som du har på din hemsida. Se till att variera med olika budskap på dina CTA-knappar! 

4. Inspirera dina besökare till ett köpbeslut!
Se till att skapa en hemsida där du kan inspirera dina besökare och samtidigt visa upp vad du hjälpt dina kunder med. Det skapar ett förtroende och ger ditt företag legitimitet. En inspirationssida med bilder där exempelvis dina kunder använder din produkt eller tjänst är ett strålande sätt att bygga förtroende hos dina besökare. Varför ska de egentligen välja just ditt företag? Med ett tydligt svar på den frågan – attraherar du dina besökare att ta steget att bli kund.

Den vinnande hemsidan
Lilla Blomsterhörnet har ett fantastiskt inspirerande Instagram-flöde med vackra bilder. Så därför placerade vi några av dessa bilder på en egen inspirationssida så att besökarna förstår hur duktiga de är på Lilla Blomsterhörnet och vad de kan göra för dig som kund. Så se till att inspirera dina besökare på hemsidan så ska du se att fler kunder får upp ögonen för dig och ditt företag!

Efter. Den nya Inspirationssidan med sektioner i olika rosa nyanser med utvalda bilder.
Efter. Den nya Inspirationssidan med sektioner i olika rosa nyanser med utvalda bilder.

5. Skapa rätt känsla med rätt val av typsnitt
Använd ett passande typsnitt som rimmar med den stil du vill ha på din hemsida. Genom att använda olika typsnitt skapar du en snygg övergång mellan rubriker, brödtext – en lekfull effekt som kan bli riktigt snygg. Vår rekommendation är att du använder max 2 stycken typsnitt för att skapa en enhetlig hemsida som känns genomtänkt.  

Den vinnande hemsidan
På den vinnande hemsidan valde vi att använda ett typsnitt för brödtexten som gick i samma stil som Lilla Blomsterhörnets logotyp. Vi kompletterade den med ett lite mer lekfullt typsnitt för rubriker och citat vilket ger en snygg övergång mellan olika typer av innehåll på din hemsida och skapar en fin effekt på hemsidan.

Blir du nyfiken och vill spana in den vinnande hemsidan för mer inspiration? Då ska du besöka Lilla Blomsterhörnets nya hemsida!

Kanske gav något av tipsen dig inspiration att justera och uppdatera något på din egen hemsida? Ja, då är det bara att logga in på din hemsida och testa dig fram!

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.