6 skäl att inkludera influencers i din marknadsföring

De senaste åren har influencers blivit en allt vanligare kanal att använda för att skapa slagkraftig marknadsföring till företagets målgrupp. Är du fortfarande tveksam och kanske inte helt övertygad? Då ska vi berätta varför influencers är något för dig och din marknadsföring. Nu ger vi dig argumenten till varför du ska använda dig av influencers för att få fler kunder.

influencer, hemsida24, marknadsföring

Det är lätt att tro att en influencers är en person som bara tar selfies och lägger upp i sina sociala medier. Men det är att verkligen att underskatta en influencers. Influencers är nämligen extremt skickliga varumärkesbyggare som med hårt arbete har lyckats skapa en förtroendeingivande relation till en stor skara följare. En skara följare som många gånger också är din målgrupp!

För att sammanfatta är en influencer en person som är duktig på att influera och inspirera andra människor genom sitt egna varumärke. Många influencers försörjer sig idag genom sina sociala medier där de samarbetar med företag för att öka kännedomen om deras varumärken och produkter. Så vilka är då anledningarna till att du ska använda dig av en influencer i din marknadsföring?

1. En trovärdig källa
Många av oss lyssnar på våra vänners rekommendationer när vi står inför valet att köpa en ny vara eller tjänst. Rekommendationer är faktiskt ett av de bästa sätten för företag att få nya lojala kunder. Att som företagare bygga upp förtroende och tillit till en ny kund tar ofta lång tid vilket ett samarbete med en influencer kan underlätta eftersom de redan har en relation med sina följare.

Influencers har lagt ner blod, svett, tårar och mycket hårt arbete för att bygga upp sina kanaler och har lyckats vinna sina följares förtroende och hjärta. Genom ett samarbete kan du som företagare dra nytta av att deras upparbetade relationer med sina följare och som i sin tur kan ge dig fler kunder.  

2. Rätt målgrupp
Att ta dig tid att hitta “rätt” influencer som har samma målgrupp som dig är enormt viktigt. Men rätt matchning ökar förutsättningarna och chansen för att få maximerad effekt av ert samarbete. Med rätt val får du en direktkontakt med inte bara deras målgrupp – utan även din egen. Nu kan du nå ut, engagera och påverka din målgrupp på ett sätt som inte tidigare varit möjligt i större skala.  

3. Mätbart engagemang
Från början var influencers i marknadsföring fokuserat på att genera medvetenhet om ett företag eller varumärke, men själva konverteringen var däremot svår att ha koll på. Men nu har du möjlighet att få stenkoll på dina konverteringar som du får via en influencer.

Nu är det möjligt att tagga i Instagram Stories, addera köpknappar direkt i ditt flöde som ger dig koll på din ROI (Return on Investment). Det gör det mycket enklare för dig som företagare att få fram en siffra på engagemanget och vad ert samarbete faktiskt ger. Givetvis kan du också använda en enkel rabattkod!

4. Proffs på sociala medier
Att verkligen lyckas bygga upp din närvaro i sociala medier och skapa engagemang bland dina följare kräver både mycket tid och kraft. Det är heller inte helt lätt att ha koll på allt som händer i dina egna kanaler samtidigt som utvecklingen går snabbt med nya funktioner och finesser i de sociala medierna. Här har du stor hjälp att använda dig av ett samarbete.

Influencers lägger en stor del av sin vakna tid på sociala medier och har blivit proffs på att undersöka, skapa innehåll, publicera, spåra och ha dialog med sina följare. De vet vad som fungerar för deras målgrupp och inte. Genom att samarbeta med dem, kan du som företagare etablera en social närvaro och en relation med din målgrupp på ett smart sätt som inte kräver en alltför stor ansträngning.

5. Dina konkurrenter är redan igång!
De senaste åren har antalet företag som använder sig av influencers i sin marknadsföring ökat markant. Många etablerade influencers har haft en rad olika samarbeten och vet exakt hur de ska lyckas nå ut med budskapet till sina följare. De har stenkoll på vad som går hem och inte bland sina följare. Många företag är redan i full gång med att använda sig av influencers i sin marknadsföring och kanske är dina konkurrenter också det. Så varför inte ge dig in i matchen och se till att skapa nya kundrelationer du också?

6. Ovärderligt samarbete
En eftertraktad influencers med ett starkt varumärke som driver mycket trafik kan kosta en del att samarbeta med. Men den synlighet som samarbetet kan generera och leda till kan bli ovärderligt då det möjliggör fler kunder för dig. Syns du med rätt person, i rätt kanal och med rätt budskap kan du tjäna tillbaka pengarna – och i många fall, flera gånger om.

Självklart finns det både för- och nackdelar med att använda dig av influencers i din marknadsföring. Men det är tydligt att det finns mycket att vinna på ett lyckat samarbete och trenden ser ut att fortsätta växa. Så visst kan det vara värt att testa att arbeta med influencers även i din marknadsföring?

Vill du lära dig mer om digital marknadsföring och sociala medier? Då ska du inte missa vårt inlägg om hur du kommer igång med sociala medier och hur du gör ditt företag till en succé!  
 


 

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.