Ett nytt år innebär ju även nya möjligheter. Så varför inte ta steget och starta ett eget företag? För att komma igång behöver du inte ha en stor budget, tvärtom! Men det finns två viktiga saker du behöver ha på plats; att du tror på din idé och att du har en tydlig vision över hur du ska driva ditt företag. Här har vi samlat våra bästa tips för att komma igång med ditt företag med en liten budget!
För att du ska komma igång ska vi gå igenom fyra steg du behöver ta för att starta ditt företag.
Testa din affärsidé
När du väl landat i vilken affärsidè du vill arbeta vidare med eller som du tror på, är det dags att testa den. Det ska du göra för att ge ditt företag de allra bästa förutsättningarna att lyckas. Men hur testar du din affärsidé utan att spendera en massa pengar? Här kommer några förslag på hur du kan gå tillväga utan att satsa en enda krona:
Organisationer inom starta eget
Istället för att anlita en affärsutvecklare så kan du söka upp de organisationer som jobbar med starta eget, exempelvis Venture Cup, Nyföretagarcentrum, Almi eller Drivhuset beroende på vilken typ av stöd du behöver. Där kan du få mycket hjälp och råd på vägen när du ska testa din affärside. De allra flesta erbjuder kostnadsfria konsultationer, finansieringsmöjligheter eller tips och råd. Ring och prata med dem eller boka ett möte. Det ger dig möjlighet att få professionell feedback så att du kan hitta din egna manual till framgång.
Superentreprenörer
Känner du eller vet om någon riktigt superentreprenör? Eller kanske någon annan som gjort den resan du nu ska göra? Hör av dig till henne/honom och fråga om de inte kan bli din mentor eller ta sig en titt på din affärsidé. Det kostar inget att fråga! Vet du inte vem du ska fråga? Googla runt och se om du kan hitta någon som verkligen inspirerar dig och ta kontakt!
Nätverk
Sök upp och nätverka med andra företagare, de har gjort samma resa och sitter på mycket erfarenhet. De ser på din idé med friska ögon och kan hjälpa dig att undvika fällor och fel som de själva stött på i sitt företagande.
Hemsida24 tipsar: Många kommuner har näringslivsenheter som erbjuder kurser, företagskuvöser eller entreprenörsskolor för dig som vill eller har startat eget. Kontrollera om din kommun erbjuder något liknande!
Marknadsundersökning
Gör en marknadsundersökning. Det finns många bra gratistjänster på nätet som du kan använda. På Hemsida24 gillar vi Surveymonkey. Men det finns även andra alternativ som EasyQuest, Survio, Google Forms och många fler.
Försök att tänka ut vilka frågor som är viktiga för dig. Vilka frågor behöver du ställa som kan ge svar för att förbättra din affärside? Det kan till exempel vara:
När du tagit fram frågorna är det också dags att få dem besvarade. Gå runt på stan och prata med folk, sprid dina frågor i sociala medier och be vänner och bekanta att svara och dela. Använd dig av den tjänst som du valt att skapa din undersökning i och var noga med att analysera de svar du får in. Vad efterfrågar de som har svarat? Är det något du kan ändra på för att anpassa din produkt eller tjänst efter kundernas efterfrågan?
Verktyg i din vardag
Det finns alltid utrustning du behöver i ditt företag. Som nybliven företagare så kan du behöva ett lager, programvaror eller varför inte en bekväm kontorsstol? Vi ska här gå igenom några saker som många företagare lägger pengar på vid en företagsstart men som du kan spara in på:
Lokal
Har du möjlighet att ha ditt lager eller kontor hemma så är det självklart väldigt kostnadseffektivt. Behöver du ha ett större lager?
Utrustning
Så vad kan du tänkas behöva? Och vad kan du göra för att spara in så mycket som möjligt på dina dagliga verktyg? Här kommer några snabba tips i utrustningsväg:
Betalningsmöjligheter
Självklart behöver du ett bra sätt att ta betalt. Vad som passar just dig får du själv avgöra. Här är några förslag där du kan komma billigt undan med en bra lösning för ditt företag:
Behöver du fler betallösningar så erbjuder de flesta betalleverantörer paket som inkluderar både fakturalösning och kortinlösen. Klarna, Billmate och Payson har alla bra priser för samtliga betalalternativ. Och glöm inte Swish. Mer än hälften av alla svenskar har anslutit sig till Swish.
Hemsida24 tipsar: I början av ditt företagande kan det räcka med att du har en smidig fakturalösning. När du känner dig redo och börjar att få in fler kunder så kan du utöka dina betalningsmöjligheter beroende på vad dina kunder efterfrågar. Börja hellre med färre betalningsalternativ som inte kostar så mycket.
Verkställ din affärsidé
Nu är det äntligen dags för dig att verkställa din idé! Grattis! Så var börjar vi? Vi börjar såklart med att diskutera det som gör att din verksamhet går runt, nämligen det som avgör efterfrågan på dina produkter och tjänster! Här får du tips om hur du verkställer din affärsidé inom ramen för din budget. Är du redo?
Val av kvalitet och pris
Självklart vill du leverera så bra kvalitè som möjligt till ett så lågt pris som möjligt. Du kommer då behöva gå igenom alternativ för leverantörer och företag som kan producera din varor eller det du behöver för att utföra dina tjänster. Fundera på vad du behöver för att kunden ska få en fullvärdig upplevelse så som produkt, tjänst och leverans av detta. Här kommer några tips:
Marknadsför din affärsidé
Marknadsföring ses ofta som en kritisk aktivitet och där kostnaderna snabbt kan springa iväg. Idag finns det dock många olika kanaler som antingen är gratis eller väldigt kostnadseffektiva. Dina marknadsföringsinsatser bör alltid rikta sig mot din målgrupp och vi kan därför inte lova att alla marknadsföringsidéer nedan stämmer överens med var just din målgrupp befinner sig. Men som sagt, det behöver absolut inte vara dyrt för dig att marknadsföra ditt företag. Vi lär dig hur och vad du behöver tänka på för att hålla lite extra i dina pengar.
Sökmotoroptimering
En bra sökmotoroptimering ger din hemsida mer trafik. Mer trafik – mer försäljning! Detta är ju självklart något du vill uppnå i ditt företag. I vårt tidigare inlägg sökmotoroptimering för nybörjare kan du läsa om hur du lyckas och kommer igång med din SEO.
Sociala medier
Facebook, Instagram och Twitter är en perfekt start för din marknadsföring. Både Instagram och Facebook är gratis och har annonsmöjligheter som faktiskt till och med är billigare än Adwords. Dina sociala mediekanaler erbjuder också en möjlighet att hitta ambassadörer för ditt varumärke som kan sprida dina nyheter och inspirera. Ja, det finns oändliga möjligheter att hämta här. Här nämner vi några som du kan titta lite extra på:
Nyhetsbrev och e-postutskick
Man ska aldrig underskatta ett riktigt skickligt nyhetsutskick! Faktum är att nyhetsbrev och andra utskick är effektiv och billig marknadsföring. Skapa mallar i det verktyg du använder (på Hemsida24 använder vi mailchimp) och börja skicka ut! Här är några tips att tänka på när du skickar nyhetsbrev:
Blogg
Skapa en företagsblogg där du visar att du är expert inom ditt område. Det är mycket effektivt för din marknadsföring och konvertering då den drar trafik till din hemsida och bygger förtroende för ditt varumärke. Du får dessutom mycket innehåll att dela i dina sociala kanaler. Du kan också använda bloggen för att:
YouTube och Vimeo
YouTube och Vimeo är idag några av de största kanalerna för videos. De är dessutom gratis (Vimeo erbjuder en gratis version i form av basic). Video är toppen för dina kunder, de är lätta att ta till sig och ger en bättre upplevelse än bara bild och text! Säg det med en video! Snabbt, smidigt och enkelt.
Mässor och event
Det finns många mässor och andra tillställningar som är gratis att delta på, se dig om och boka in dem i din kalender. De flesta mässor annonseras ut i branschtidningar och på hemsidor. Googla runt och hitta de som passar dig och ditt schema. Där kan du möta nya kunder och kanske intressanta samarbeten med andra företag!
Forum
En strategi som inte kostar ett öre är att besvara kommenterar om ditt företag på olika forum. Googla runt och se om du kan hitta några diskussionstrådar där ditt företag eller din produkt nämns. Svara på kommentarer och lyft ditt företag i de trådar du hittar. Hittar du inget så kan du starta en tråd genom att skriva en rekommendation om dig själv, eller starta en diskussion där du undrar om den bästa produkten inom ditt område. Bra ställen att undersöka är till exempel Familjeliv (Sveriges största) eller titta på listan över Sveriges populäraste forum.
Nu har vi gått igenom flera olika kanaler och metoder för att du ska komma igång med ditt företagande utan att spräcka din budget. Känns det inte riktigt lika skrämmande nu? Vad bra! Att driva företag ska vara roligt och spännande. Självklart kan vi inte lova dig guld och gröna skogar men vi hoppas att du nu har fått bra hjälp på vägen!
Och du, glöm inte bort att ha roligt under resans gång. Fira dina framgångar. Vi håller på dig!
Behöver du hjälp med att komma i gång med din försäljning ? Här bjuder vi på 25 tips som kickar i gång din försäljning!
2014 musikhjälpen fotoveckan foto tips flash kalendarium jobba hos oss bröllop bildvisare verktyget hemsida ung företagsamhet ny funktion tjänst lisbon konvertering datorprogram rubriker bildval bilder appen ny text linkedin kalender sidlayout internetanvändning youtube bildredigering, kantfärg, skuggning, ramval besök tillval e-post webbshop typsnitt fotovecka facebook övrigt verktyg medarbetare press teman flerspråksstöd support sökmotoroptimering gör om mig erbjudande guide statistik blogg veckans hemsida e-butik inspiration marknadsföring funktioner tips information nyhet design webbdesign händelse block e-handel lansering föreläsning nyheter mallar skrivtips mallar & teman tävling sökmotormarknadsföring ny tjänst sociala medier försäljning om oss jämställdhet foto mobilhemsidor bakgrund priser sponsring företagande hemsida24-konsult video produkter cannes juridik språk fotograf twitter grönt uf hälsning pris jobb sommar, semester, support layout tidningsartikel god jul & gott nytt år gui nyhet, menyfärg, mobilvy bildredigering opacitet internationella kunder seo sociala boxar kyoto lediga tjänster länka trender google
Laddar, vänligen vänta.
Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.