Användarvänlighet – så lyckas du!

Idag pratas det mycket om hur användarvänlig en hemsida är. Men vad innebär det egentligen att något är användarvänligt? Och hur kan du göra så att din hemsida blir bättre anpassad för dina besökare? Vi har grottat ner oss lite extra i vad du själv kan göra för att din hemsida ska bli enklare för dina kunder. Användarvänligt? Snarare kundvänligt! Kanske finns det något tips du kan använda på din hemsida?
 

Användarvänlighet, hemsida,försäljning, enkel hemsida


Vad innebär användarvänlighet?
När du hör ordet “användarvänlighet” så kanske det första du tänker på är “första intrycket”. Då är du helt rätt ute! Användarvänlighet har absolut med “första intrycket” att göra, men den avgör även om dina besökare kikar vidare på din hemsida eller lämnar den. Vill du till exempel att dina besökare ska konvertera – bli kunder – så är en användarvänlig hemsida samma sak som att ta besökaren i handen och leda dem till det de söker. 

Varför ska du ha en användarvänlig hemsida? 
När du skapar din hemsida vill du självklart att den ska vara snygg och lockade, inget konstigt med det. Men det är faktiskt minst lika viktigt att den är användarvänlig och funktionell. Upplevs din hemsida som krånglig är risken stor att dina kunder söker vidare och hamnar hos någon av dina konkurrenter – det vill du självklart inte! Du vill såklart ha en snygg OCH användarvänlig hemsida. I fyra enkla steg visar vi hur du når dit.

1. Din struktur 
Strukturen på din hemsida kan jämföras med ditt skelett, det bär upp alla information som tillsammans skapar helheten som är din hemsida! För att informationen ska samverka på bästa sätt är det därför viktigt att du har en tydlig struktur som du bygger hemsidan kring. 

  • Skapa en lättnavigerad meny – det gör det enklare för kunden att hitta det de söker. Presentera bara de viktigaste valen i menyn. Använd undersidor om du har mycket information samlad på en sida. Färre menyval gör det enklare för besökaren att se hur de ska ta sig vidare. Se även till att din navigering alltid är placerad på samma ställe. 
  • Lyft det som är viktigast – Vilken information letar besökaren efter? Skriv upp vad du måste ha med på din startsida och i din meny. Analysera vad besökaren mest troligt letar efter i nästa steg. Försök förenkla det steget. 
  •  Lägg fokus på din startsida – Din startsida är det första dina besökare möter. Se till att du ger ett bra “första intryck”. Här bör du också tänka på att lägga det som du vill att dina besökare ska se utan att behöva skrolla. Det kan var ett kärnbudskap eller en huvudrubrik.
  • Använd CTA(Call-to-action )- knappar och rubriker – för att visa besökaren vad de ska göra och vart de ska ta vägen. 
  • Använd en sökfunktion – så att din besökare enkelt kan söka på det de letar efter. 

Therese tipsar: Tänk på din hemsida som en dörr. Öppnar den sig automatiskt så är den väldigt användarvänlig. Men om den till exempel är felmonterad eller (ve och fasa) leder ut mot ett stup så är den raka motsatsen och oanvändbar. Felplacerade länkar, menyer eller krångliga vägar till målet är minsta lika illa som stupet. Men genom att vara genomtänkt bjuder din hemsida in besökarna, tar dem i handen och leder dem till det de söker. 

2. Din design 
Var noga med att designen följer färgerna i din grafiska profil och att logotypen är rätt. Se till att uttrycket är enkelt och tydligt. Det kan du uppnå genom att jobba mycket med bild och text. Ha inte för mycket text och dela in texten i korta stycken och punktlistor.
  •  Gör det enhetligt –  Färg, bilder och logotyper är det som skapar formen – ta till vara på det och gör det enhetligt! Ett smart tips är att använda ett färgfilter på dina bilder. Det mjukar upp bilderna och gör det möjligt att anpassa färgskalan i bilderna till dina profilfärger även om bilderna i original innehåller andra färger.
  • Håll det lättläst – För mycket text är avskräckande. Gör det enkelt att ta till sig din information genom att dela upp texten i stycken, punktlistor och använd underrubriker.
  • Anpassa dina knappar och länkar – Skapa knappar som följer din grafiska profil och leder besökare vidare till köp, kontakta oss eller annan information som ska vara enkel att nå. En knapp är lätt att upptäcka! Skapa riktlinjer för hur dina knappar och länkar ska se ut – det ska vara tydligt var man kan klicka och vad som händer när besökaren klickar på en länk eller knapp. 
  • Exponering – En stor del av dina besökare surfar idag med mobiltelefonen så se till att hemsidan är anpassad för alla typer av skärmar. Mobiltelefon, ipad och laptop är de vanligaste. En responsiv hemsida är en användarvänlig hemsida!

Therese tipsar: Länka din logotyp så att besökaren alltid enkelt kan återvända till startsidan. Den funktionen finns på de flesta stora hemsidor så troligen klickar dina besökare intuitivt på din logotyp när de vill tillbaka till startsidan. 


3. Din målgrupp
Din hemsida bör som sagt vara anpassad både till form och funktion. Men ett och samma uttryck tilltalar inte alla målgrupper. Analysera vilka som ingår i din målgrupp! Har du till exempel ungdomar som främsta målgrupp så kanske det fungerar med mer tekniskt avancerade funktioner. Har du däremot pensionärer som främsta målgrupp så kanske det är bättre att hålla tekniken så enkel som möjligt. Lär känna din målgrupp och ta reda på vad de värdesätter. Det kan du göra genom att:
  • Skapa en kundundersökning – och fråga besökarna vilken information de söker när de landar på din sida och vad som är viktigast. Är det pris, funktioner eller referenser? Balansera sedan din hemsida efter det som väger tyngst!
  • Prata med dina besökare – Varför inte avsluta dina mejl till kunder med en kort fråga kring om de kan tänka sig att utvärdera din hemsida och få en liten gåva som tack för hjälpen?
  • Använd dina sociala kanaler – Lägg upp ett inlägg på din Facebooksida. Berätta för dina följare att du vill skapa en ännu bättre hemsida och att du behöver deras hjälp! (Många tar sig faktiskt tid och hjälper till!). 

Nu har vi gått igenom tre områden som du ska arbeta med för att göra hemsidan mer användarvänlig. Självklart finns det massor av andra finurliga saker du kan göra för att dina besökare ska uppleva en ännu bättre hemsida. Men det allra bästa rådet vi kan ge är att du ska lära känna dina besökare, vad är viktigt för dem? Är det enklare texter, färre bilder eller snabbare navigering? Det finns inget entydigt svar på vad det exakt är som gör din hemsida mer användarvänlig men om du går igenom våra förslag är du på god väg. Och du, tänk på att en användarvänlig hemsida ständigt förändras och utvecklas! Så engagera dig i din hemsida och arbeta hela tiden för att göra den ännu bättre. Vi vet att du kan!

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.