Bjud in till webbinarium och dela din kunskap med dina kunder!

Starta ett webbinarium och dela med dig av expertkunskaper inom din bransch och marknadsför dina varor eller tjänster. Vad du än väljer att föreläsa om så är ett webbinarium det perfekta tillfället för dig att besvara dina kunders frågor och marknadsföra dig själv digitalt. Men hur gör du och vad behöver du tänka på?
 

webbinar, webbinarium, marknadsföring,


Vad är ett webbinarium?
Ett webbinarium är en digital föreläsning som du själv kan ordna för dina kunder, återförsäljare och andra intressenter. Genom att skapa ett webbinarium kan du enkelt bjuda in personer att delta, diskutera och direkt ställa frågor medan du föreläser från din dator. Låter det smidigt? Visst är det! Så här kan du använda dig av ett webbinarium i ditt företag:

  • Dela med dig av din kunskap – Bjud in andra entreprenörer och dela med dig av din resa och din kunskap. Kanske är du en höjdare på försäljning? Eller har du några riktigt grymma Photoshoptips som du bara måste dela med dig av? Dela din kunskap och uppmuntra andra att dela med sig av sina personliga tips. Driver du till exempel ett hållbart företag kan du föreläsa om hur fler företag ska göra för att bli lika hållbara!
  • Visa upp dina varor eller tjänster – Du kan använda ett webbinarium för att göra en live-presentation av det du erbjuder för intresserade kunder eller återförsäljare.
  • Bjud in en gästföreläsare – Vill du inte föreläsa själv så kan du använda dig av en gästföreläsare som du tror att din målgrupp skulle gilla att lyssna på. Till exempel en livscoach, modeexpert eller kändis.
  • Samla in e-postadresser – Varje deltagare som är med på ditt webbinarium anmäler sig genom en e-postadress. Ta vara på alla adresser och lägg till dem som mottagare av ditt nyhetsbrev så att de inte glömmer bort dig efter ditt webbinarium!
     
Exempel: Låt oss säga att du jobbar med kost och hälsa. Då kan du bjuda in dina kunder till en föreläsning inom ämnet hälsa. Diskutera och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter och låt deltagarna ställa frågor. I slutet av föreläsningen kan du dessutom presentera dina varor eller tjänster. När webbinariet är slut laddar du enkelt ned en kopia av din föreläsning och lägger upp den på din hemsida, sociala medier eller använder den i din marknadsföring för ännu större spridning.

Varför ska jag testa ett webbinarium?
Ett webbinarium är ett perfekt sätt för dig att möta dina kunder, återförsäljare eller andra intressenter utan att ens behöva lämna kontoret. Det sparar du både tid och pengar på! Du får också en chans att presentera dig och vad du kan göra för dina kunder. Och eftersom ditt webbinarium är live så kan också dina kunder får svar på sina frågor, direkt i webbinariet. Smidigt va?

Men det finns ännu fler fördelar med ett webbinarium:
  • Du slipper krånglet med att ordna fika, lokal eller annat som hör möten och events till.
  • Både du och dina deltagare sparar tid och pengar på att mötas via nätet. Det enda ni behöver är tillgång till internet och en dator vilket gör att avstånd inte längre är ett problem.
  • Det är en chans för dig att komma dina kunder närmare, få inspiration och kunna marknadsföra dig själv och ditt företag. Du kan till exempel göra en marknadsundersökning i ett webbinarium – bjud in dina kunder och fråga vad de tycker om dig!

Vad är viktigt att tänka på?
Ett riktigt bra webbinarium ger publiken någon form av värde. Det kan röra sig om kunskap eller hur man använder en specifik produkt. Det viktigaste är att publiken känner att ditt webbinarium tillför något och att du är värd deras tid. Så tänk på att:
  • Planera och skriv ned vad du har tänkt prata om. Det är ett bra sätt att spalta upp vad du vill diskutera. Förbered dig också på vilka frågor du kan tänkas få.
  • Använd skärmen. Webbinars som innehåller bilder eller där det händer något på skärmen har större möjlighet att hålla kvar publikens intresse. Så använd gärna bilder, powerpoints eller dela din skärm och visa vad du pratar om.
  • Visa att du har respekt för din publik och att du uppskattar att de tagit sig tid att lyssna på dig. Svara på alla frågor och försök göra publiken delaktiga i föreläsningen genom att fråga dem vad de tycker. 
  • Gör det lättförståeligt. Gå hellre in med föreställningen att dina kunder inte vet något om det du ska föreläsa om än det motsatta. Det gör det lättare för din publik.
  • Avsluta med en frågestund. Om du har tänkt prata om olika ämnen så berätta för publiken att du kommer att ha en frågestund i slutet där du går igenom deras frågor.
  • Använd en chatt – det gör det lättare för dig att se vilka frågor som kommer in. Hinner du inte med alla frågor? Erbjud publiken att maila in sina frågor till dig i efterhand eller svara på de mest förekommande frågorna i ett blogginlägg!

Hur gör jag?
Det finns en rad olika program att använda för ditt webbinarium. Vårt tips är att du skaffar dig ett gratiskonto först för att se vilket program som bäst passar dig och dina behov. Några populära tjänster att använda är Gotowebinar (använder vi på Hemsida24), Webex  och Adobe connect.

När du bestämt dig för vilket program du vill använda så fortsätter du med att:
  1. Skapa ett abonnemang i den tjänst som du vill använda (vi rekommenderar att du börjar med ett gratiskonto för att testa så att tjänsten stämmer överens med dina behov).
  2. Skapa ditt webbinarium och ställ in vilket datum du ska ha det. Tänker du ha ditt webbinarium under en vardag så är lunchtid en väldigt bra tid då många har möjlighet att delta.
  3. Skapa ett utskick eller anmälningslänk via tjänsten. Skicka länken till dina kunder. Du kan även lägga upp din anmälningslänk på hemsidan eller/och skapa ett evenemang på din Facebooksida. Försök så långt det är möjligt att låta din grafiska profil prägla utskicket. Dina kunder ska känna igen sig. Bifoga till exempel din logotyp och skriv tydligt att det är du som håller i webbinariet.
  4. Kör en testrunda med några vänner innan det är dags för den stora premiären. Det gör att du känner dig säkrare på hur tekniken fungerar innan det är dags för din riktiga föreläsning.
     
Therese tipsar: Idag kan du nästan skapa ett vanligt webbinarium genom att sända en livevideo på Facebook (vi har dock ännu inte testat själva, så detta råd ges med en dos försiktighet!).

Sådär! När den stora dagen är där så kommer du att vara förberedd och veta vad du ska göra. Men du, kom ihåg att ingen är expert första gången! Det är okej att säga fel eller att tekniken strular. Det är bara helt naturligt – och det vet dina deltagare. Det bästa du kan göra är att ta dig tid till att läsa på om det du ska föreläsa om. Förbered dig i god tid så att du kan testa allt under testrundan. Ett stort lycka till och tänk; kanske blir just ditt webbinarium en dundersuccè? 

 


// Therese Nilson
Marknadsassistent

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.