Kunskapstavlan – tavlor som förmedlar kunskap


Låt dig inspireras av entreprenörer som byggt sina företag utifrån sitt största intresse. Att verkligen brinna för det du gör är en stark drivkraft som ökar dina chanser att lyckas som företagare. Passion och ett brinnande intresse finner vi hos den konstintresserad duon som skapat “Kunskapstavlan”. Det här är tjejer som utifrån ett intresse skapat sitt drömföretag. Välkomna till Kunskapstavlan!
 

Kunskapstavlan, e-butik.e-handel,inredning,tavlor


En snygg tavla kan lyfta ett helt rum. Eller hur? Och vad är då inte roligare än en tavla, som utöver sin snygga design, dessutom förmedlar någon sorts kunskap? Precis det gör Kunskapstavlan. Ett unikt koncept som tog fart när konstintresserade Jennie och Agneta plötsligt insåg att de både länge hade haft tankarna på samma affärsidè.

“Vi insåg plötsligt att vi båda hade burit på ungefär samma idé en längre tid. Vi kände ett behov av en ny typ av konst. Konst som förmedlar kunskap. Och så föddes idén med “Kunskapstavlan”, berättar Jennie”
 

“Stilrena och tidlösa tavlor som förmedlar kunskap. För alla rum, för honom och för henne, för stor och för liten”
 

Kunskapstavlan
Startade: Nystartade (hösten 2016)
Bransch: 
Inredning
Mest sålda produkten: Såsrecept och Svenska Djurspår är två favoriter men även våra barntavlor som vi precis lanserat verkar vara lite extra poppis.
Motto: Att ha roligt på jobbet och göra det vi tycker är kul och intressant!


Så blev deras dröm verklighet
Kunskapstavlan är relativt nystartat. Trots det har både Jennie och Agneta redan blivit varma i kläderna som entreprenörer. Hösten 2016 tog det fart på riktigt och Kunskapstavlans e-butik öppnade.

“Vi hade jobbat väldigt tajt ihop inom reklambranschen vilket var en stor fördel för oss när vi skulle köra igång. Jag (Jennie) är i grunden produktions- och projektledare och Agneta är grafisk formgivare. Det har underlättat mycket, både för att skapa hemsidan och i produktionen av tavlorna.”

Tavlor för alla
Kunskapstavlans idé är att skapa konst som förmedlar kunskap. Högt och lågt. Till exempel visuella recept med naturlig placering i köket, eller svenska uppfinningar och häftiga slipsknutar. Designen är stilren, skandinavisk och tidlös med början i det svartvita maneret. Den senaste lanseringen som är en barnkollektion har dock fått lite mera färg och fann direkt sin plats på marknaden.

Varje tavla signeras dessutom med Kunskapstavlans handpräglade sigill vilket gör varje tavla unik. Agneta som är grafisk formgivare och har studerat konst i Florens står för all formgivning. Men varifrån hämtar hon sin inspiration?

“Inspiration får jag av allt omkring mig. Naturen, människor, upplevelser, möten, städer och från annan konst. Allt kan egentligen omvandlas till kunskap eller konst. Så när jag säger att allt ger mig inspiration så är det verkligen allt. Våra tavlor har stor ämnesspridning med motiv som kan intressera de flesta. Kunskaps-motivet gör tavlan mer innehållsrik då den inte bara är vacker utan det också finns något att lära på den.”
 


Enkel design med fokus på produkterna
Idag sköts e-butiken av både Agneta och Jennie, men det är Jennie som har huvudansvaret. På frågan om vad som är det bästa med verktyget för deras e-butik svarar Jennie att hon tycker det är viktigt att det det finns bra mallar och många designelement att välja mellan. Agneta fortsätter:

“Vi vill att vår e-butik ska vara enkel, snygg, iögonfallande och lättnavigerad. Våra besökare ska snabbt förstå vad Kunskapstavlan är och vad vi erbjuder. Det tycker jag vi har lyckats med. Vi har valt att hålla den enkel och dov, för att det sätter fokus på produkterna.”

Att skapa en snygg och funktionell e-butik är en rolig och samtidigt krävande process. Men med rätt verktyg kan man komma långt enligt Agneta och Jennie. Så vad är deras tips och vad var viktigt för dem när de skapade Kunskapstavlans e-butik?

“Vi ville ha ett enkelt och flexibelt verktyg där vi inte behövde ha några kunskaper i programmering. Det var också viktigt att vi fick till designen som vi hade skissat den – vi är kräsna och noga med hur det ser ut. Snabb och svensktalande support är även mycket viktigt. Att få snabb och smidig hjälp när man sitter och arbetar med hemsidan är avgörande.“
 


Stor vikt på produktbilder
Kunskapstavlan har lagt mycket fokus på bilderna på hemsidan. Både miljö- och produktbilderna är professionella och tagna med ett mjukt inbjudande ljus. De är verkligen inspirerande. Men vem har tagit dem?

“Vi tar dem själva, berättar Jennie. Vi är båda delaktiga men det är Agneta som formger våra tavlor och som även agerar fotograf. Med en inredningsexpert och formgivare bakom kameran blir det tilltalande bilder!“

Inspirerar med integrerat Instagram
Kunskapstavlan jobbar också mycket mot Instagram och tycker det är en perfekt kanal för att nå ut. De har dessutom ett väldigt snyggt Instagramflöde integrerat på hemsidan.

“Den heter Lightwidget och är perfekt för att få till den där “drömska” känslan på Instagramflödet. Vi tycker också att det är superbra att integrera flödet på hemsidan så att våra kunder också kan hitta till vårt Instagramkonto. Vi är aktiva med hashtags och uppdaterar ofta med bilder vilket kunderna verkar uppskatta.”

Stor succè på Formex
I slutet av Januari medverkade Kunskapstavlan som utställare på Formex, en mässan för nordisk inredningsdesign som hålls två gånger per år i Stockholm. Där togs deras tavlor emot med jubel och applåder.

“Mottagandet på mässan var långt över förväntan. Vi fick massor av nya återförsäljare. Inte bara från Sverige, utan till och med från USA och Japan. Det var verkligen en rolig upplevelse, speciellt med tanke på att vi är så nya på marknaden.”


Har ni några tips till andra företagare?

  • Se till att hitta en hemsidesleverantör som erbjuder de funktioner du vill ha. Det gäller allt från designmallar till funktionalitet. Tänk hela vägen, från design till hur många varianter av produkten du vill presentera och vilka betalsätt du vill använda.
  • Tänk igenom hela köpprocessen och hur du vill att den ska upplevas av kunden. Fundera även lite extra kring support och vilken typ av hjälp du kan behöva när du startar.
  • Gör något som du tycker är roligt och sälj en produkt eller tjänst som du själv kan tänka dig att använda.
  • Var inte rädd för att berätta och prata om din idé, testa den på vänner och familj för att få tips och inspiration.
  • Skapa en affärsplan. Även den enklaste varianten kan visa om din idé håller rent ekonomiskt.
  • Det viktigaste är att ha roligt under resans gång! Tro på dig själv och ha kul!

Vill du också piffa upp ditt hem, barnrummet eller varför inte ge bort en kunskapstavla i present till någon du tycker om? Då klickar du här för att komma till Kunskapstavlans butik.
 


/ Therese Nilson
Marknadsassistent

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.