11 vanliga misstag i dina texter och rubriker

“Jösses, vi behöver publicera något nu! Det skulle ha varit gjort redan igår! Fort, släng ihop något som vi kan använda oss av!” 
Känner du igen dig? Ibland går det lite väl fort när man ska få till några texter och rubriker. Men lugn, andas! Det är sällan en bra idé att hasta fram något att publicera. Du måste tänka på mervärdet som ditt innehåll ska förmedla. Och se upp för fallgropar på vägen. Här har vi listat elva misstag du ska undvika i dina texter och rubriker.
 

Texter, skriva, marknadsföring, hemsida, misstag
  1. Stavfel och grammatik
    Satsa extra tid på att korrekturläsa! Texter med stavfel och grammatiska misstag får dig och din hemsida att verka oseriös och kan dessutom leda till onödiga missförstånd. Var noga med att grammatiken blir rätt och låt gärna någon annan läsa din text innan publicering. Och du, se upp med särskrivningarna, de är riktigt löm-ska

    Therese tipsar: Det är så lätt att bli ordblind. Använd alltid ett rättstavningsprogram,  eller det verktyg som finns inbyggt i ditt Office-paket.
     
  2. ​​​​Hastiga rubriker och ingresser
    Ta det inte för lättvindigt! Lägg mycket tid på dina rubriker och ingresser, de är trots allt det första dina läsare ser. En riktigt bra rubrik ska ensam kunna locka en läsare till att klicka sig vidare och samtidigt hålla vad den lovar. Skriver du om handväskor så är det bra att nämna just handväskor i rubriken, det gör även att sökmotorer lättare hittar sidan och plockar upp nyckelorden i texten. Till exempel är Handväskor för alla dina tillfällen en bättre rubrik än Väskor för alla tillfällen, vi är här tydliga med att det specifikt gäller handväskor och inte väskor i allmänhet som skulle kunna vara allt från handväskor till sportbags. Vi lyckas även väva in ett personligt tilltal genom “dina” som gör att läsaren känner sig personligt träffad.

    Ingressen ska väcka läsarens nyfikenhet men inte avslöja så pass mycket att de inte behöver läsa resten. Det är en hårfin skillnad och det mest utmanade med att skriva ingresser. Försök engagera och involvera din läsare, ibland kan en fråga i ingressen vara perfekt att besvara längre ned i brödtexten. Det gör att läsarna läser vidare eftersom de vill ha svar på frågan som ställdes i ingressen. 

    Här kommer ett exempel på en ingress till rubriken “Handväskor för alla dina tillfällen”: Har du verkligen rätt handväska för rätt tillfällen? Väskshopen har grottat ned sig ordentligt i handväskans historia och även spårat vilken handväska som bör bäras vid vilket tillfälle. Följ med oss väsknördar in i en klädsam historia av elisabethanska och barockens kreationer och användning. Visste du till exempel att Katarina den stores favoritväska var av Hermelin!

    Och du, var inte rädd för att gå utanför din komfortzon, lyckas du få din läsare att le så har du kommit en bra bit på vägen!
     
  3. Faktafel
    Gör din läxa när du skriver faktabaserade artiklar eller texter. Var noga med att kontrollera dina källor och undersök en extra gång så att den fakta du presenterar verkligen stämmer. Dina besökares förtroende för dig och din hemsida får sig en törn om det visar sig att dina texter innehåller faktafel. Var även noga med att alltid länka till dina källor gällande argument och information!
     
  4. Brutna länkar
    Undersök alltid så att dina länkar fungerar! Det finns inget mer irriterande än att klicka sig vidare på en länk och mötas av en 404 eller bruten länk. Gör det till en vana att frekvent stämma av så att dina länkar är rätt och fungerande.
     
  5. Låååååååååånga textstycken som saknar underrubriker
    Hur länge orkar du läsa den här texten som helt enkelt saknar punkt och bara pratar och pratar på om helt orelevanta saker utan att någonsin komma till poängen? Såg ni? Samma sak som gäller vid verbal kommunikation gäller även i skrift. När ögonen nås av en punkt i en text registrerar den automatiskt det som slutet på en mening. En tumregel är att inte använda meningar som är längre än 15 ord. Vi människor är inte konstruerade för att läsa milslånga meningar utan punkt. Riktigt långa meningar kan jämföras med ett samtal med en person som aldrig slutar att prata för att andas. Så kom ihåg, andetag är i skrift lika med punkt. Hellre en punkt för mycket än en för lite!
     
  6. En underrubrik kan göra underverk!
    Gör din text mer lättläst genom att dela upp den med underrubriker, de fungerar som små intresse-väckare texten igenom, och förhindrar att dina läsare tappar bort sig i långa stycken. Mindre kan med andra ord bli mera ibland! Men du, glöm inte att nytt stycke och att klicka på enter då och då är guld värt! Det är lättare att ta till sig en luftig text än att tränga igenom en massiv textmassa.
     
  7. Innehåll för fel målgrupp
    Vilken är egentligen din målgrupp? Att anpassa språket till målgruppen gäller främst för dem som säljer varor som är väldigt nischade mot en specifik målgrupp. Har du en spretig målgrupp är ett neutralt språk att föredra. Har du mycket pensionärer som besöker din sida så se till att ha ett språk och bilder som tilltalar just dem.

    Undersök vilka dina besökare är! Mät och analysera den data du får in genom att använda dig av Google analytics. Har ett speciellt inlägg lockat extra mycket besökare? Analysera vad du gjorde annorlunda med det inlägget och komponera dina framtida inlägg på ett liknande sätt! Det kommer att göra det lättare för dig att se hur du kan utveckla ditt språk och dina bilder. Lyckas du riktigt bra med att målgruppsanpassa innehållet så får du besökare som gärna stannar, läser vidare och förhoppningsvis återkommer!
     
  8. Ingen Call-to-action
    En call-to-action är en köpknapp eller uppmaning till dina besökare att utföra en handling. I en text kan en call-to-action vara väldigt finurlig och användas som motivering eller uppmaning när du “väver ihop säcken”. Vad dina besökare än gör på din sida så ska du använda dig av CTA-knappar. Du kan med fördel använda dig av en call-to-action för att involvera dina kunder och motivera dem till att göra det du vill att de ska ta till sig av i din text. Betona vad som är meningen med din text och markera vad besökaren har fått ut av den och vad de bör göra när de har läst klart! Har du inte någon call-to-action idag? Titta på din sida och fundera över var du kan placera ut flera stycken. 

    Therese tipsar: Enligt undersökningar är den bästa placeringen av en CTA längst upp på din startsida, innan besökaren har hunnit scrolla ned. Skapa flera olika CTA-knappar och anpassa dem efter textens innehåll. Använd dig gärna av ditt varumärkes grafiska profils typsnitt och färg men i en lätt omgjord version. En röd knapp pockar på besökarens uppmärksamhet och en blå visar på tillförlitlighet, så kom ihåg vad du vill förmedla!
     
  9. Du använder inte taggar, etiketter eller bildtexter
    All information vi lägger upp på webben hamnar någonstans. Använder du en hemsida utan att jobba med taggar, etiketter eller bildtexter så kan du missa massor av besökare och de kan i sin tur missa annat material du har publicerat. Etiketter och taggar fungerar så att de särskiljer ämnen som finns under ett visst ord. Det kan till exempel vara en viss produkt, tjänst eller ämne. Utan etiketter och taggar kan inte din text kategoriseras inom ett visst område och texten kan dessutom bli svår för dina besökare att hitta. Försök att alltid avsluta dina inlägg med en tagg eller etikett så att ditt nya inlägg blir sorterat utifrån vad det innehåller. Det gör det enklare att orientera bland dina texter. Både för dig och dina besökare.
     
  10. Du jobbar inte med flera utkast
    Det tar tid att skriva en riktigt bra text. Många gör misstaget att hastigt skriva ihop något som snabbt ska publiceras. Undvik det. Vi har alla begränsat med tid men en bra regel är att aldrig välja det första utkastet. Publicera aldrig en text utan att du har ändrat minst en sak. Vi blir ofta ordblinda för våra egna texter så låt din text vila så länge du hinner och släng sedan ett öga på den så kommer du att se saker som du inte såg i det första utkastet. Hinner du, så låt även någon utomstående läsa det du har skrivit. Det kan vara skillnaden mellan en riktigt bra och en medelmåttig text.
     
  11. Du har ingen röd tråd
    Varje gång du skriver ska du alltid ha den röda tråden klar för dig. Vad är det egentligen du vill åstadkomma med din text? Den röda tråden är textens själ och mening och det bör vara uppenbart för läsaren vad det är skribenten vill lyfta fram med sin text. Vad är egentligen syftet med att skribenten skriver det han/hon skriver? För att få till flyt och en röd tråd i din text finns det vissa saker du kan tänka på för att göra det enklare: Skriv ned vad det är du vill att läsaren ska veta och gör det tydligt i texten. Är det ett bra flyt i texten? Hänger den ihop?


    Nu har vi gått igenom elva misstag du bör undvika när du skriver texter och rubriker. Det finns självklart inga direkta pekpinnar för vad som är rätt och fel i just dina texter. Ändå kan det vara bra att ha en check-lista att gå igenom när det är dags att skriva. Och du, underskatta inte vikten av att ha en kollega som kan korrekturläsa din text när den är klar. De är dina korrektur-hjältar!

    Så sätt dig ned, sätt på lite musik och skriv nu så att fingrarna glöder!
    Stort lycka till!
     


// Therese Nilson
 Marknadsassistent

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.