Så skapar du ett snyggt CV eller en schysst portfolio med en hemsida!

Nu är det höst och dags för nya djärva utmaningar.
Är du student och skall söka ditt första jobb? Oavsett anledning så är ditt CV den viktigaste biten i ditt jobbsökande. Vad vill du att ditt CV ska säga om dig? Vi hjälper dig igenom hela processen för att du ska få till det där perfekta CV:et!


Det har blivit alltmer populärt är att skapa ett CV i form av en hemsida istället för den traditionella pappersformen. Låter det krångligt eller avancerat? Det behöver det inte vara! I det här inlägget kommer vi att gå igenom varför du borde ha ditt CV i form av en hemsida, vad den bör innehålla och några smarta tips på vägen - sen är du redo att charma potentiella arbetsgivare!

Att använda en hemsida för att komplettera ett utskrivet CV är effektivt. Det gör även att arbetsgivare har lättare att hitta dig och få en bild av vem du är och se vad du har gjort tidigare. Det är en kreativare form av ditt gamla dammiga CV.
Dessutom ger det dig en chans att hålla det uppdaterat. Så kavla upp ärmarna och bered dig på en djupdykning i hur du lyckas med det där extraordinära CV:t!

Varför ska du ha ett CV online egentligen?
Syns du inte på nätet så finns du inte. Därför bör du exponera ditt CV på alla tänkbara ställen. Du vet aldrig vem som kan bli din nästa arbetsgivare!
Det finns också andra fördelar med ett virtuellt CV:

  • Du slipper skicka filer med personligt brev, CV och rekommendationer. Du kan helt enkelt bara skicka länken till din sida.
     
  • En hemsida visar att du är innovativ, kreativ och kunnig inom flera områden, till exempel att bygga ditt CV som en hemsida!
     
  • Du kan visa upp din portfolie på ett helt nytt sätt. Glöm tråkiga powerpoints och stela worddokument. På webben kan du låta dina arbetsprover och kompetenser komma till liv på ett helt nytt sätt.
     
  • En hemsida är till skillnad från ett papper dynamisk och kan enkelt förändras. Ett CV som du lämnat ifrån dig på en intervju eller skickat över blir snabbt inaktuellt.
     
  • Använd nyckelord inom ditt yrke eller din bransch så att sökmotorer och rekryterare har större chans att hitta dig. Är du fotograf, grafisk formgivare eller copywriter så använd branschuttryck på din sida, till exempel: fotograf, bröllopsfoto och portträtt. Tänk ut flera ord som beskriver din verksamhet och använd dem flitigt i dina texter. Gå dock inte till överdrift! Nyckelorden ska finnas i dina texter utan att störa läsaren.. Du skriver för människor, inte endast för sökmotorerna. Lagom är bäst.
     
  • Du kan få en snygg och imponerande design hur enkelt som helst! Använd fantasin och en snygg mall.. Jobba med färg, form och typsnitt på ett levande sätt som gör ditt CV levande. Har du någon favoritfärg? Kanske fotar du på din fritid? Lyft fram det i din design! Till exempel kan du använda dig av bildspel, grafer och diagram för att på ett effektivt och lättillgängligt sätt illustera dina styrkor. Är du särskilt duktig på en viss programvara? Visa det!
     

Therese tipsar: Använd dig av Google AdWords för att få ännu fler träffar i sökmotorerna. 
 

loading...

(Observera att bilderna i detta inlägg endast är inspirationsbilder och inte gjorda i Hemsida24)

Det är innehållet som räknas
Ditt virtuella CV ska till innehållet  inte skilja sig nämnvärt från det “vanliga” pappersbundna, Skillnaden är att du nu har oändliga möjligheter att påverka hur innehållet presenteras.

  • Startsida
    Använd startsidan till en kort presentation av dig själv, gör den lättöverskådlig med en bild och ditt namn. Nämn kort något du brinner för och vad du har erfarenheter inom.
     
  • CV
    En sida där du berättar om dina tidigare anställningar, meriter och utbildningar.
     
  • Om mig (här kan du även använda ditt namn)
    Presentera dig själv på ett personligt plan där du lyfter fram vem du är, dina hobbies och positiva egenskaper. Har du gjort en stor upptäckt i ditt liv eller genomgått en förändring du tagit lärdom av? Nämn det! Du kan även jobba med grafer eller diagram för att illustrera dina styrkor, det gör ditt CV överskådligt och informationen lätttillgänglig.
     
  • Portfolie
    Portfolie där du samlar jobb du har gjort, avhandlingar eller andra exempel som du vill att en potentiell arbetsgivare ska se. Det kan vara texter, bilder, filmer eller annat som du sysslat med. Tänk dock på att endast använda det du är mest nöjd med! Vill du ha en interaktiv portfolie? Du kan med fördel använda dig av till exempel bildspelsfunktioner eller stillbilds-videos för att exponera din portfolie.
     
  • Kontakta mig/Kontakt
    Nödvändiga kontaktuppgifter ska du  exponera tydligt. Samla dem under en flik med kontakta mig/kontaktuppgifter. Du kan även ha ett kontaktformulär på sidan, men tänk på att det ena utesluter inte det andra. Var hellre övertydlig än otydlig.
     

Glöm inte att använda länkar
Använd länkar för till exempel Linkedin. Känner du dig bekväm med det så kan du också inkludera din Facebook, Instagram eller blogg. Tänk på att även länka omvänt, det gör att arbetsgivare och vänner kan hitta till din sida även när du inte aktivt söker jobb.

Therese tipsar: Om du vill vara riktigt ambitiös så kan du även inkludera en sida som du döper till exempelvis “10 anledningar till att anställa mig” där du beskriver tio viktiga egenskaper eller mål som du har med en framtida anställning.


Hitta din design och lyckas med helhetsintrycket!
Låt inte din sida falla platt genom att använda  en tråkig mall. Jobba med färg, form och bilder för att hitta ett utseende som visar vem du är! Våga vara kreativ och ta ut svängarna!

Färg
Olika färger frambringar känslor och associationer hos dina besökare så tänk efter extra noga innan du väljer vilka färger du vill använda dig av.
Tips att tänka på vid färgval:

  • Fundera på hur du vill bli uppfattad och vilka känslor som besökarna ska få på din hemsida.
  • Välj en färgkombination som passar för dessa känslor. Läs om färgernas betydelser här.
  • Ha en stark kontrast mellan text och bakgrund. Undvik allt för ljusa textfärger på ljusa bakgrunder, det kan vara snyggt men gör texten svårläst.
  • Välj 2–3 starka färger i kombination med vitt, svart eller grått och se till att de passar ihop, en tumregel är att färgerna ska kännas harmoniska och “flyta” ihop utan att störas av varandra.
  • Testa Adobe color wheel , det är ett gratisverktyg som låter dig ladda upp en bild du gillar och sedan kan verktyget automatiskt plocka fram en färgkombination som passar.
     
Bilder
Bilder kan både främja och stjälpa din sida. Men använder du dem rätt kan de bli riktiga guldkorn som lyfter din image. Här får du tips på vad du bör tänka på vid val och placering av bilder:
  • Utbudet av snygga bilder på nätet är oändligt, men de flesta är idag faktiskt upphovsskyddade. Använd gratisalternativ så som pixabay, eller pexels om du inte har egna bilder du vill använda.
  • Alla bilder på din sida ska tillföra värde och berätta något. Önskar du använda en bild som bakgrund så är tumregeln att använda en bild utan alltför mycket detaljer då det kan bli rörigt och störa. Lägg hellre fokus på att använda få bilder som ger ett starkt intryck än flera utan uttryck.
  • Använd en enhetlig stil, blanda inte svartvitt och färgbilder på samma sida och om du har möjlighet försök hålla en enhetlig stil på bilderna så att du låter bilderna bli  en röd tråd på sidan.
  • Använd 80/20-regeln när du skall ha flera bilder på en och samma sida. Låt en bild stå för 80 procent av sidan och de mindre för 20. Det gör designen snyggare och lättare att uppfatta för ögat. Ett bra alternativ är  att ha en större bild följt med tre mindre direkt under.

Bakgrunder
Bakgrunden på din hemsida är den ram som ditt innehåll vilar på och är det som syns allra längst ut i kanterna. Vilken färg du vill använda beror helt på vad du har valt för färger i ditt innehåll. Det finns egentligen inga regler för vilka färger du bör använda dig av däremot så brukar de flesta avråda från att använda sig av starkt gult, det stör ögonen för mycket.
Du kan också:
  • Använda en snygg bild som bakgrund, välj dock en utan alltför många detaljer.
  • Ta en titt på de riktigt neutrala färgerna som gränsar till vitt. Ljust grönt, rosa eller blått är alla “dova” och stjäl inte fokus från ditt innehåll.
  • Använd en personlig bild som säger något om dig. Spelar du något instrument eller gillar du att läsa? Varför inte använda en bild på en bok eller musik?
  • Känner du dig osäker så är en vit bakgrund alltid snygg och enkel.Använd inte svart bakgrund med röd text. Det var populärt i internets barndom. Numer signalerar den färgkombinationen dålig smak.
     
Therese tipsar: Vill du att din hemsida ska se större ut? Du kan med hjälp av bakgrunden skapa en synvilla och förlänga sidan genom att använda dig av samma färg i bakgrund och sida.

Typsnitt
Att välja rätt typsnitt är som att välja rätt kläder för dagen. Vissa är uttrycksfulla och eleganta, andra är flexibla och anpassade för de flesta situationer. Utmaningen ligger i att välja rätt typsnitt för rätt situation, eller som i det här fallet, för din hemsida. Det finns en uppsjö av annorlunda, coola, typsnitt. Men om vi jämför ett häftigt typsnitt med de häftiga kläderna, så har vi ändå en tendens till att välja de vanliga bekväma jeansen. Häftiga kläder är roliga att ha någon dag, men är inte lika roliga efter att du burit dem flera dagar i rad. Med andra ord, välj ett typsnitt som du inte riskerar att tröttna på, om du inte kan tänka dig att byta lite då och då. För att göra det enkelt för dig har vi listat tre råd vid val av typsnitt.
  • Det ska vara lättläst. Undvik alltför avancerad skrivstil och kursiva typsnitt.
  • Välj ett typsnitt och håll dig till det. Det gör att din sida får ett enhetligt utseende och texterna riskerar inte att störa ut varandra.
  • Textstorlek bör anpassas efter sidan och det typsnitt du väljer.
  • Standardstorlek brukar vara brödtext 12 punkter, underrubriker 14 punkter och rubriker 16 punkter.

Rubriker
Jobba med dina rubriker, de kan vara avgörande. En rubrik ska vägleda och guida din besökare på hemsidan men också locka till läsning. Försök att jobba med att besvara de frågor som väcks hos din besökare. Vad vill de veta mer om? Vad kan du skriva i din rubrik som får besökaren intresserad av dig?
Här får du några förslag:
  • Använd rubriker och gärna en kort ingress till att beskriva projekten i din portfolie. Till exempel: “Fotografering av produktbilder med inriktning på tandvård” – Uppdraget var att fotografera  produkter för en tandvårdskedja där känslan skulle vara inbjudande och välkomnande i en ljus miljö.
  • Du kan också väcka intresse för en erfarenhet du fick från ett visst jobb genom att använda det i rubriken. “Utveckling av mitt skrivande”, följt av arbetsplats och en kort beskrivning av din befattning.

     

4 snabba sammanfattande tips

  • Håll ditt CV uppdaterat. Har du gått en ny kurs? Lärt dig ett nytt program? Uppdatera!
  • Din sida ska tala för dig, så lägg ner din själ i det du gör, och låt det ta tid Var noggrann med stav- och syftningsfel, be någon utomstående korrekturläsa din sida och utvärdera den för att få ett hum om något kan förbättras.
  • Använd en bild som säger något om dig själv, både privat och professionellt!
  • Layout och grafik är roligt, men låt det inte bli för mycket!


Nu hoppas att jag att du har fått svar på dina frågor kring virtuella CV:n och portfolier. Men egentligen är det endast du som sätter ramarna för hur du vill att ditt CV ska uppfattas. Använd fantasi och leta inspiration så ska du se att du kommer att hitta ditt unika CV. Det vi har talat om här är endast en riktlinje för hur du kan bygga stommen för ditt CV men du avgör hur slutresultatet ska bli. Låt din kreativitet flöda och hitta en form som visar vem du är och vad som gör dig speciell!

Sätt igång och låt ditt virtuella CV bli verklighet idag!
 


// Therese Nilson
Marknadsassistent

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.