Hugonora – så förverkligade de drömmen om eget företag

Att bygga företag kring sitt stora fritidsintresse kan bli början på en framgångssaga. För att ditt företag ska lyckas behöver du brinna för det du gör! Det var så grundarna till Hugonora utvecklade sin affärsidé. De undersökte utbudet av inredningsdetaljer i jakt på sånt de tyckte var dåligt, fult eller bara tråkigt. Det ena gav det andra och nu kan du köpa snygga, stilrena och gedigna glasunderlägg i marmor och mässing från Hugonora!
 

hugonora, eget företag

Grundarna till Hugonora har länge drömt om att tillverka egna inredningsdetaljer och möbler. Ett antal skisser och idéer har sett dagens ljus och kasserats innan glasunderläggen dök upp. Underläggen var helt rätt produkt vid helt rätt tid. Det fanns ett utrymme att fylla. De glasunderlägg som fanns var väldigt tråkiga och kunde bara användas som just glasunderlägg. Hugonoras underlägg fungerar även som en inredningsdetalj och behöver inte plockas bort när de är färdiganvända och glasen avdukade.
– Stapla underläggen på varandra och de blir ett givet blickfång i rummet!

Att slå sig in på en marknad med ett stort utbud av liknande produkter är en utmaning. Men genom att hitta en produkt som särskiljer sig och är unik kommer man långt.

“Våra glasunderlägg är gjorda av naturmaterial i olika utföranden. Det innebär att inget underlägg är det andra likt. Dessutom levererar vi våra produkter i en handtillverkad kartong från en över 100 år gammal svensk kartongfabrik.”

“För att vår produkt alltid ska hålla hög kvalitet lägger vi ner mycket tid på att välja ut de bästa delarna från marmorn. Kantstötta och repade delar väljer vi bort. Så bakom varje produkt ligger det en mängd hanverk innan glasunderläggen är redo att levereras ut till kunden. Att vi inte lämnar något åt slumpen och dessutom kontrollerar varje underlägg var för sig innan vi skickar iväg dem tror vi gör våra produkter extra bra!”

Det sägs att företag som kan lyfta lokala varor är mer uppskattade nationellt. Hur arbetar ni?
“Vi tillverkar faktiskt alla våra glasunderlägg i Sverige vilket är väldigt unikt idag då en stor del av likande produktion sker i Asien eller länder där produktionskostnaden är betydligt lägre. Att vi lagt produktionen i Sverige är ett strategiskt val. Det gör att vi kan kontrollera kvaliteten genom hela produktionen.
Vi stressar aldrig fram våra produkter utan låter det ta den tid det tar. Det gör att vi alltid får bästa tänkbara resultat. Det blir inte så täta produktuppdateringar men när de kommer ut i butiken är de desto bättre!”  
 

Hugonora
Startade: 2015
Säljer/utbud: “Världens snyggaste glasunderlägg samt affischer”
Mest populära produkten: Glasunderläggen i kombinationen Carrara (marmor) och mässing.
Företagets nästa mål: Att komma in på den asiatiska marknaden.

Att komma in på en marknad som ett okänt varumärke kan vara svårt. Så vad gjorde ni för att skapa intresse och få de första kunderna?
“Vi använde oss av social media. Det är ett billigt och smart sätt att få ut produkten och för att inspirera målgruppen. Instagram är vår viktigaste kanal och den vi först valde att arbeta med. Här laddade vi upp bilder på våra produkter för att visa hur snyggt man kan ha det hemma. Förutom instagram jobbar vi nu även med Facebook och samarbetar med en del bloggare.”

“Försök gärna att få ut dina produkter till kändisar som är i samma bransch som du. Gillar de dina produkter kommer de också att prata om dem. Vi hade turen att flera välkända profiler i vår bransch och även utanför designbranchen valde att använda våra glasunderlägg i sina hem. Det är vi oerhört stolta över.”

Ett annat sätt för er att nå ut har varit genom att samarbeta med återförsäljare. Hur lyckades ni med det?
“Det gjorde vi, tro det eller ej, genom klassisk dörrknackning, ett glatt humör och genom att ofta påminna dem om våra fantastiska produkter. En rekommendation är att du ska ha ett snyggt säljmaterial! Du behöver också vara noga med vilka återförsäljare du väljer så att de stämmer med ditt företags profil och det varumärke du vill bygga. Till sist, var väl förberedd och glöm inte att ett nej betyder bara att ni får lägga lite mer energi för att få dem att svara ja!”   

Hemsidan ger Hugonora nya kunder
“Vår hemsida www.hugonora.se sköter vi helt själva. Vi har ingen utbildning i programmering men med ett enkelt verktyg kan man få till en riktigt unik hemsida – vi har skapat en som passar oss och som väcker nyfikenhet hos våra kunder.“

“Tanken med vår hemsida är att kommunicera via bilder. Texterna ska vara koncentrerade och innehålla så relevant information som möjligt. Vår filosofi är att text ska vi bara använda när det behövs och då ska den vara kort och konkret. Vi är alltså ytterst noga med den text vi publicerar på hemsidan. Texterna och bilderna är till för kunden – inte för oss.”  

“För att inspirera våra kunder till köp gäller det att hemsidan och bilderna ger kunden rätt känsla. Vi vill visa hur våra produkter gör deras hem ännu vackrare.”

“Bilder säger mer än ord. Våra produkter är inte så komplicerade därför har vi valt att lägga mycket energi på att skapa bra bilder som ger en skön känsla och visar hur produkterna kan se ut i våra kunders hem. Vår bild på startsidan är vi exempelvis väldigt nöjda med så den har fått vara kvar en längre tid. De mindre bilderna uppdaterar vi mer frekvent.”ius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.

Hugonoras bästa tips för hur du hittar nya kunder

  • Vad gör dina produkter till det bästa valet för kunden? Tänk noga igenom hur du ska “attackera” marknaden och vad det är som gör att kunderna ska välja dina produkter framför konkurrenternas. Få kunderna att se vad ni ser!
     
  • Presentera era produkter på ett snyggt sätt! För att kunna göra det så rekommenderar vi att du satsar på att lära dig mer om fotografering och Photoshop. Alternativt att du tar kontakt med en riktigt duktig fotograf. Professionella bilder är nämligen många gånger helt avgörande för att kunna tränga igenom bruset.
     
  • Instagram är en bra kanal för annonser. Där krävs det verkligen att bilderna är bra för att de ska inspirera dina kunder till köp. Men tänk på att inte överredigera bilderna, produkten måste leva upp till det du förmedlar i dina bilder.
     
  • Skapa attraktiva erbjudande för era återförsäljare. Det är ett bra sätt för att skapa nyfikenhet och intresse bland återförsäljarna. Låt dem exempelvis ta in era produkter på prov utan kostand eller ge dem ett annat erbjudande som de inte kan motstå och som gynnar deras affärer.  
     
  • Lägg inte pengar på fel saker! Detta är lättare sagt än gjort, marknadsföring är kostsamt. Via sociala medier kan ni få ut mesta möjliga av pengarna genom att rikta er direkt mot den intressanta målgruppen.



Vill du också förverkliga din dröm? Titta hit!
För att kunna erbjuda fler unika produkter kommer Hugonora att påbörja ett arbete där de via sin hemsida lyfter fram okända designers. Så sitter du med en fantastisk produkt eller designidé som du vill förverkliga kan du skicka ett mejl till Hugonora – och kanske kommer dina produkter att finnas till försäljning på deras hemsidan framöver! Är du intresserad? Här hittar du kontaktuppgifterna till Hugonora.  

Klicka här om du vill du läsa mer om Hugonoras eller spana in glasunderläggen.

(Hugonora ansvänder mallen SYDNEY)
 


// Johanna Bohlin
Marknadschef

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.