Kickstarta ditt företag och din hemsida inför hösten

Sommaren har som vanligt flugit förbi men förhoppningsvis hann du njuta rejält av den! Nu börjar hösten och jag gissar att du har mycket jobb framför dig. För att peppa dig och göra dig riktigt motiverad inför höstens arbete kommer här några enkla tips på vad du kan göra för att få ny energi!
 

start, hemsida, företag, hemsida24

Då och då behöver vi alla ny motivation liksom nya idéer och tankar för att utvecklas i rätt riktigt. Så här efter sommaren och semestern är det extra viktigt att komma i rätt “mode” och hitta den inspirerande gnistan igen. Så gå igenom tipsen nedan, kanske finns det något som hjälper dig att hitta ny inspiration?

  1. Sätt nya mål för dig och ditt företag
    Minst en gång varje år bör du sätta dig ner och fundera på varför du driver företag och vad du har för mål med företaget och dina produkter? Skriv ner 5–10 mål som du vill realisera under det kommande året (3–5 mål för ett halvår). Vad tror du verkligen skulle gynna företaget? Kanske är det något som behöver förändras på produktsidan, något du behöver göra själv eller tillsammans med dina anställda. Vad som helst som du tror kan utveckla både dig och företaget.

    När du gjort det så skapar du delmål till varje mål. Vad behöver du göra inom den närmsta framtiden för att ta dig mot de uppställda målen? En liten steg-för-steg-plan.

    Att ta fram den typen av plan brukar vara både motiverande och inspirerande eftersom det är du som själv väljer dina mål och bestämmer hur du ska nå dem. En bra kickstart helt enkelt!
     
  2. Vad kan göra dig nyttigare för företaget?
    Det är du som driver företaget framåt och därför är det viktigt att du mår bra, känner dig motiverad, att du har den kunskap du känner är nödvändig och att du hela tiden utvecklas. Så fråga dig själv “Vad behöver jag för att bli en ännu bättre resurs för företaget?”. Kanske behöver du gå en kurs i ledarskap, åka på studiebesök i fabrikerna där dina produkter produceras, skaffa dig en mentor eller coach, bli bättre på något språk, arbeta mer aktivt med affärsutveckling, träna mer och så vidare. Du behöver skapa fokusområden. Jag tror du förstår hur jag tänker!

    När du kommit fram till vad just du behöver så för in det bland dina mål och se till att det inte bara förblir en god ambition utan att du också genomför det. Investera i dig själv.
     
  3. Pimpa dina produkter och ge dem ett fräscht lyft
    Då och då behöver även dina produkter en uppfräschning. Det kan vara en förändring av designen, nya färger, ett tillägg av tjänster eller en ny service. Men du kan även pimpa dina produkter indirekt genom att ta nya produktbilder, lägga in nya texter på hemsidan och i broschyrerna eller varför inte samla in bra kundcitat som du kan använda i marknadsföringen. Se över vad du kan göra för att locka nya kunder så väl som att väcka intresset hos befintliga.
     
  4. Boosta företaget genom smart marknadsföring
    Nya kunder är ju alltid en bra inspiration! Så vad kan du göra för att nå ut till fler potentiella kunder. Jo, du kan marknadsföra dina produkter eller ditt företag! Här finns egentligen inga ursäkter. Förr var marknadsföring alltid kopplat till höga kostnader men idag finns det smarta och billiga marknadsföringsalternativ. Ett av de bästa alternativen, och där du har möjlighet att specificera vem eller vilka du vill nå, är att utnyttja olika sociala medier.

    Här kan du välja exakt hur mycket du vill spendera på en kampanj och vem du vill nå utifrån intressen/geografi/ålder med mera. Så ta några riktigt bra bilder skapa en annons för dina produkter eller din nya tävling och se till att få ut budskapet!
     
  5. Ge hemsidan ett välbehövligt lyft
    Din hemsida ska och behöver vara levande. Det är lika viktigt för dig som vill ha nya kunder såväl som för dig som är nöjd med de kunder du har. Vi människor tröttnar lätt och om vi alltid ser samma sak tappar vi intresset. Så fundera över hur du kan ändra om din hemsida – kanske lägga in nya produkter, senaste nyheterna, nya bilder, något erbjudande?

    Testa dig fram och försök vara kreativ. Om du tycker det är svårt så kan du ju alltid bjuda över en vän på en fika eller över ett glas vin så kan ni tillsammans bolla idéer för din nya hemsida. Be creative!
     
  6. Leta efter nya inspirerande personer och nätverk
    Den här punkten är extra viktig om du arbetar ensam i ditt bolag men också för alla er andra. Det finns alltid personer som vet mer, är lite klokare, har mer erfarenheter och mer kreativa idéer. Se till att hitta de människor som kan tillföra nytta för just ditt företag!

    Gå med i något nytt nätverk eller skicka ett mail till någon företagsledare som du har som förebild och föreslå en lunch. Du har massor att vinna på sådana här möten och kom ihåg att de flesta affärer bygger på goda relationer och ett stort nätverk!
     
  7. Fira stora som små framgångar
    När du har satt upp dina mål och delmål kan du redan nu bestämma vilka olika belöningar du ska få när du når de olika målen. Det blir som en extra morot för dig att kämpa mot målen plus att det är jätteviktigt att belöna dig själv för bra arbete.

    Många inspirationsföreläsare pratar om att man måste fira framgånga. Varför? Jo, därför att om du faktiskt gör något för att fira dina framgångar kommer du att komma ihåg dem bättre och mentalt trigga dig att uppnå nya mål. Du får den boost du förtjänar och behöver!
     


// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.