Funderar du på att marknadsföra ditt företag med en film?

Har du redan satsat på film eller funderar du på det? Du är inte ensam. idag kommunicerar vart och vartannat företag med film. Film är nämligen ett riktigt bra sätt att föra ut sitt budskap på ett smart, kreativt och personligt vis! Film har mer kraft att påverka och beröra än något annat media. Men för att nå fram och skapa intresse måste din film vara välgjord, genomtänkt och träffsäker.

Tänk på att det som avgör om en film är ”bra” och fastnar i minnet är idé och innehåll. Teknik med kameravinklar och ljussättning har betydelse men kommer ändå i andra hand – Idén är allt!
 

film, Stonegate, marknadsföring, hemsida24


När du börjar fundera på att göra en företagsfilm dyker det direkt upp en mängd frågor, speciellt om du är en ovan beställare som ska göra din första film.

  • Vad kan bli fel?
  • Vilket ansvar har du för idé och innehåll?
  • Hur mycket ska och kan du lägga dig i produktionen?
  • Är priset rätt, eller betalar du för mycket?
  • Vad kostar en film?


Vilken är din målgrupp?
Det absolut viktigaste är att du är klar över för vem du gör filmen. Vilken är din målgrupp? En gyllene regel säger att: det finns bara EN målgrupp per film. Den ”sanningen” går det inte att kompromissa med eller komma förbi.

Många beställare försöker tillfredsställa och nå flera målgrupper med samma film. Gäller det en informationsfilm, kan ett önskemål till exempel vara att filmen ska vända sig till och intressera såväl besökare som medarbetare. Tyvärr går det inte att göra en film som levererar till hundra procent i båda målgrupperna. Här måste du välja den målgrupp som du i första hand vill nå och rikta filmen mot den. De andra målgrupperna som du vill nå får hänga med. Försöker du locka flera målgrupper samtidigt blir filmen urvattnad och fylld med så många kompromisser att ingen av målgrupperna berörs fullt ut.

Ska du anlita ett produktionsbolag?
Tänker du arbeta med ett produktionsbolag ska du börja med att skanna av marknaden. Vilka bolag känner du spontant att du skulle vilja arbeta med? Var uppmärksam, många produktionsbolag vill mer än de har förmåga att leverera. Kontrollera i ditt nätverk om någon har erfarenhet av filmproduktion och produktionsbolag; hör efter vad som var bra och vad som var mindre bra. Bedöm den idémässiga och tekniska förmåga hos de produktionsbolag du reflekterar över att anlita.

Sen är det dags att boka möte med de bolag du ser som möjliga producenter för din film. Det viktigaste när du väljer bolag är att du känner att de som praktiskt ska arbeta med din film verkligen förstår dig, vilken målgrupp du har och vad du efterfrågar i förhållande till din budget. Det här är svårt att få en uppfattning om via mejl. Du måste personligen träffa dem som du funderar på att samarbeta med.

  • Tänk på att produktionsbolagets taxameter inte börjar ticka förrän du har skrivit avtal med dem, så ett inledande möte kostar inget.
  • Ta god tid på dig när du väljer bolag. Det är väldigt viktigt vem du väljer och avgörande för om filmen fungerar eller inte!


Steg ett är att välja produktionsbolag som du ska samarbeta med. Så hur gör du det på bästa sätt?
Det allra viktigaste är att produktionsbolaget kommer med en riktigt bra filmidé och ett manusutkast som du känner dig nöjd med. Idé och manus ska engagera, beröra och påverka. Det går inte att göra en bra film av ett dåligt manus.

Låt säga att du valt ut tre produktionsbolag som du träffat och haft möte med. När det är dags att göra det slutliga valet ska du jämföra idé och kostnad. Du behöver också värdera om bolaget har förmåga att tekniskt genomföra den idé de presenterar. Värdera också hur du upplever personkemin. Att göra film är ett stort projekt och det är avgörande att ni ”klickar” med varandra, att ni förstår varandra, du och produktionsbolaget, för ni kommer att kommunicera en hel del. Kontrollera med referenser/tidigare kunder om du är osäker på hur företaget har levererat och hur de är att samarbeta med.

Så vad får filmen kosta? Bra fråga!
När det gäller vad en film ska kosta blir det samma svar som om du skulle ställa frågan ”Vad kostar en bil?”. En film kan kosta i princip vad som helst. Kostnaden beror på dina mål och önskningar. Var vill du lägga ribban? En film kan därför kosta allt från några tusen till flera miljoner.

Fundera på vad målet med filmen är och sedan vad det får kosta att nå målet, ställ det sen i relation till vilka ekonomiska resurser du hart. När du sedan berättar för produktionsbolaget hur stor budget du har är det deras sak att leverera en idé och föreslå en produktionsmetod som ligger inom dina ramar.

Har du en liten budget så får du hitta en filmidé som inte är så dyr att genomföra. Man kanske väljer bort dyra skådisar, långa resor och teknik, använder färre inspelningsdagar, ett mindre team, och använder färdig köpmusik istället för egenkomponerad.

Annette tipsar: Funderar du på om du betalar för mycket för filmen? Be då att få se produktionsbolagets budget så du förstår hur dina investerade pengar fördelas hos dem. Du kan också be att få flera idéer på olika kostnadsnivåer.

Vad kan jag förvänta mig av produktionsbolaget?
När du väl valt ett av produktionsbolagen och skrivit avtal med dem sätter processen igång med manusutveckling, produktionsförberedelser följt av inspelning och efterarbete. För att du ska känna dig trygg och förstå vad det är för film som växer fram, är det viktigt med löpande kommunikation med produktionsbolaget så att du får vara med i alla stadier av produktionsarbetet. Inte minst är detta viktigt ur faktasynpunkt. Det är ju DU som har sakinformation kring innehållet i filmen och som känner ditt företag bäst.

Den film som skapas ska dessutom harmoniera med företagets mål/vision samt med övrigt marknadsmaterial och ha en ton där såväl medarbetare som målgruppen känner igen sig. Där är DU den självklara experten. Så om inte produktionsbolaget bjuder in dig till möten tillräckligt ofta eller ger dig löpande information ska du kräva det.

Du får också räkna med att finnas till hands för att godkänna speaker-texter, faktainnehåll, leverera logga och eventuellt annat grafiskt material. Det är bra om du kan vara med på inspelningarna. Det skapar trygghet och är ett sätt att upptäcka sakfel som producenten inte ser. Dessutom brukar det vara ett roligt äventyr att vara med på en filminspelning!


Vill du filma själv?
Har du bestämt dig för att själv filma och producera din nästa reklam- eller informationsfilm? Då är det några saker som du ska tänka på för att få fram både budskap och känsla.
 

  1. För det första – strategisk planering
    Vad är det för film du vill göra och för vem? Vilken är målgruppen? Hur vill du att tittaren ska känna när de har sett filmen? Och vad ska mottagaren göra efteråt? Skriv ned detta och ha gärna dessa noteringar framför dig när du jobbar så du inte tappar fokus.
     
  2. Bygg upp en story – ditt innehåll
    Du vill så klart göra en film som berör och skapar känsla. Därför, när du nu ska bygga själva storyn, försök att tänka som ett produktionsbolag skulle göra. Strukturera de olika delarna i filmen med något intresseväckande eller en problemställning i början. Bygg sedan vidare på denna och konstruera berättelsen så att tittaren finner hela filmen intressant.

    Filmen ska sen avslutas med att du återkommer till problemställningen som du presenterade i början, gärna på ett oväntat/oförutsett sätt – överraska! Filmen ska ge en aha-upplevelse och en känsla som stannar kvar länge.
     
  3. Lyft rätt saker i din film
    Tänk till exempel på att om historien tyngs med för mycket fakta sätter tittarens logiska del av hjärnan igång att arbeta och magin bryts. Då börjar tittaren ifrågasätta, försöka lägga fakta på minnet och slutar vara känslomässigt engagerad. Utelämna också allt som inte har med själva kärnhistorien att göra. Ibland är det frestande att plocka in det man själv brinner för eller tycker är snyggt och roligt. Fall inte i det diket utan kom ihåg att se målgruppen framför dig hela tiden när du jobbar.
     
  4. Nöj dig inte med ett koncept
    Ta fram fler spår och koncept för filmen och våga “Kill your darlings”. Särskilj vilka som är dina favoriter och fokusera på det som uppfyller målen och går hem hos målgruppen. Det kan ibland vara svårt så låt gärna någon utomstående läsa igenom din filmidé innan du skrider till verket. Håll filmen ren och se till att tittaren är fångad i det nät du skapar från ruta ett och rakt igenom hela filmen.

    “Content is King” säger vi i filmvärlden, och så är det verkligen. Börja inte filma förrän du har en bra historia där du vänt på varje sten och känner att du har en berättelse som träffar målgruppen rätt. Först då ska du börja filma.
     
  5. Håll dig till din vision
    När du jobbar med manus och idé är det klokt att få feedback och göra lite förberedande “publikundersökningar” för att få en uppfattning om hur din grundtanke, vision och innehåll tas emot.

    Annette berättar: På filmskolan gjorde jag en film om en Islandshäst. Jag var ung och min osäkerhet gjorde att jag hela tiden, där jag satt i klipprummet, frågade de som gick förbi i korridoren om vad de tyckte. Och så ändrade jag filmen utifrån deras synpunkter. På så sätt blev det inget kvar av min vision. Filmen blev istället en blandning av vad alla som sett den tyckte. Och de tillhörde inte ens målgruppen.
     
  6. Ta bara med de bilder och klipp som hjälper dig att nå visionen
    Annette berättar: När jag och en fotograf var i Kapstaden och filmade kom plötsligt en kraftig blixt rakt igenom bilden. Det blev en makalöst häftig bild, en bild vi aldrig någonsin hade kunnat skapa själva. Vi hoppade och tjöt av glädje över blixtbilden. Men sen, vid klippningen, insåg vi att denna fantastiska bild inte passade ihop med filmen. Blixtbilden skulle istället bli ett rejält stilbrott och stjäla uppmärksamhet från filmens budskap och därför, efter mycket vånda, tog vi bort den. Ett svårt beslut men helt rätt!
     
  7. Välj ut de som ska medverka i filmen med känsla
    Det är viktigt att de som medverkar i filmen har känsla och ett engagemang som går igenom rutan. Gör du exempelvis en företagsfilm och vd:n som ska prata inte är avslappnad och naturlig, krävs det hårt arbete. Det kan ta lång tid och krävas  okonventionella metoder att få någon att slappna av. Vilka metoder som fungerar växlar från gång till gång. Det kan fungera att springa ett varv runt kvarteret eller dansa bugg på inspelningsplatsen med en nervös och spänd vd :)

    Så försök att få alla medverkande i rätt “mode” innan ni börjar filma. Om du själv inte har förmågan att skapa rätt stämning så ta med dig någon som bara har som uppgift att få alla medverkande att känna sig bekväma framför kameran.  
     
  8. Ljudet är lika viktigt som bilden
    Tänk på att; film är inte bara bild – ljudet är minst lika viktigt. Det är många som slarvar med ljudet, oavsett om det är långfilmsproduktioner, film gjord av ett produktionsbolag eller hemmasnickrade presentationsfilmer.  Så fort tittarna måste anstränga sig för att uppfatta ljudet tappar de koncentrationen och förlorar den känsla du vill skapa med bilderna. Slarva inte med ljudet. Det ska bara finnas där och förstärka bilden – inte störa.



Oavsett om du är beställare eller om du själv producerar så är din insats viktig. Motiv, roller, teknik och så vidare spelar så klart roll men i slutänden är det du som är experten och kan dina produkter och känner din målgrupp bäst. Ditt engagemang lönar sig och du kommer att få en film som är värd varenda krona du satsat! Tänk på att när du producerar en film för ditt företag så ska du se det som en investering som rätt använd mer än väl betalar sig.
 


// Annette Stavenow Eriksson
StoneGate Productions AB

Har du fler frågor om filmproduktion eller behöver bra hjälp? Hör av dig till AnnetteStoneGate
 

Fakta om Annette & StoneGate

Spännande uppdrag/kunder: En av mina första filmer var Segelsällskapsresan med Lasse Åberg. Viking-Film var producent och jag ordnade praktiska saker under inspelningen. Det var en magisk sommar med mycket hårt jobb och skratt.
Annan kul fakta: Jag intervjuade Madonna för ett antal år sen. Uppdragsgivare var en tysk TV-kanal. Lite glamour-feeling blev det allt :)
Erfarenhet i filmbranschen: Utbildad på Sveriges vassaste filmutbildning, Dramatiska Institutet (DI). Idag har jag nästan 30 års erfarenhet inom film – jag har bland annat varit anställd på olika filmbolag i perioder och haft tre egna filmbolag. Många av mina filmer har vunnit nationella och internationella utmärkelser!
Exempel på filmer jag varit med och producerat:
Långfilmen "Dansa Först" som hade inspelning sommaren 2015 och ska ha premiär i vinter.

  • Konstfilmen "Her Self" som just nu gör succé i Cannes.
  • Flera filmer för SKL (Sveriges kommuner och landsting) och Svedem om bättre vård för sjuka äldre och för unga dementa.
  • Många utbildningsfilmer för olika landsting och kommuner till exempel om hur medarbetare ska hantera våldsamma situationer eller en brand på jobbet.
  • Film för Regionsförbundet Uppsala Län i syfte att främja kvinnors företagande.
  • En hel rad reklamfilmer bland annat för Skoda och Folktandvården.
  • Informationsfilmer åt Fujitsu Siemens, Sun Microsystems, Jämtkraft, Solar-Screen, IR-vision, och Amersham Biosciences.
  • Ett 50-tal utbildningsfilmer för läkare på uppdrag av Roche.

Övrigt: Förutom att jobba i mitt bolag StoneGate productions (www.stonegate.se) föreläser jag om film och vad som får den att funka. Det känns väldigt viktigt och meningsfullt att utbilda filmköpare.

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.