Så tar du säljande produktbilder!

Visste du att över 70 procent av de som handlar på nätet anser att produktbilderna är avgörande när de väljer i vilken e-butik de vill handla? Har du funderat över hur dina produktbilder ser ut i relation till konkurrenternas? Vilka förbättringar kan du göra för att öka din omsättning?
– Läs vidare så tar vi tag i det tillsammans!

Vi på The Photo Studio är experter på just produktbilder och nu delar vi med oss av våra tips kring hur du ska tänka kring produkten, miljön, rekvisita och ljus när du fotograferar dina produktbilder.  
 

Linda Grönlund, The Photo Studio, produktbilder, hemsida24

Varje år ökar näthandeln enormt och för att hålla nere antalet returer är det avgörande att dina produktbilder stämmer överens med verkligheten. Eftersom man inte kan klämma och känna på produkten i en e-butik så är returerna generellt väldigt många. Så pengarna du lägger på bra produktbilder kan du spara in på minskade returer.

Tänk på att dina produktbilder kan användas även offline i broschyrer, annonser, kataloger och mycket annat. Även här är bilderna viktiga eftersom kunderna värderar ditt företag utifrån vad du väljer att visa upp. Det är också viktigt att tänka på att det finns ett helt hav med bra bilder där ute. För att synas måste dina produkter därför visas upp på ett sätt som är lite mer intressant än andra. Det är just det som The Photo Studio specialiserar sig på – att tillföra det “lilla extra” i bilden som gör att den syns.

The Photo Studio hjälper vi företag att visa upp sina produkter på ett professionellt sätt. Vill du som företagare inte köpa in utrustning och utbilda någon av medarbetarna att fotografera? Då är vi på The Photo Studio rätt partner för dig.

Det som gör just oss så bra på produktfotografering är vår talang och vårt öga för kompositioner och ljus. Det är ju faktiskt vår talang vi säljer, inte bilderna i sig. Om du själv känner dig estetiskt lagd och vill testa på att fotografera dina egna produkter är det givetvis inte fel. Men det gäller att strategiskt tänka igenom bilderna och inte bara fota rakt upp och ner.
– Jag ska visa dig vad jag menar!


Steg för steg – så tar du dina produktbilder

När du ska ta dina produktbilder finns det en del saker du behöver fundera över innan du börjar fota. Du behöver exempelvis bestämma vilken känsla du vill förmedla, vill du ta en inspirerande eller informerande bild och hur ska du göra för att dina bilder ska skilja sig från konkurrenternas?

När det väl är dags att lyfta kameran så bör ditt mål vara att ge kunden en korrekt bild av produkten vad gäller färg, material och så vidare. Nu för tiden är det trendigt att placera produkten i en trevlig miljö och kanske tillsammans med andra produkter för att skapa en inspirerande atmosfär. Med miljöbilder kan du enklare förmedla den känsla som du vill att ditt varumärke ska representera, exempelvis lyxigt, stilrent, lantligt shabby chic, naturligt och ekologiskt eller kanske nordisk minimalism? Mitt tips till dig är dock att även ta bilder där produkten är frilagd. Det gör att kunden kan bedöma enbart produkten för att få rätt uppfattning av bildkvaliteten.

Så här gör du under fotograferingen

  1. Börja med att i detalj syna produkten som ska fotograferas. Titta ordentligt på produkten och putsa bort eventuella fläckar, damm och se till att du fått en felfri produkt. Finns det en märkning någonstans som bör synas? Då ska du se till att den syns tydligt.
     
  2. Välj rätt ljussättning. Om du ska ta rena, frilagda produktbilder så sätt produkten på en lämplig plats, gärna i ett rum med vita väggar och neutralt ljus. Akta dig för starka lysrör, de ger ett platt ljus och kan dessutom ge bilderna en förvrängd färgbalans.

    Om du har tur kan du använda dagsljus som ljuskälla. Min rekommendation, om du ska ta många produktbilder, är att du lånar/investerar i ett par ordentliga blixtar så du har full kontroll och kan detaljstyra ljussättningen. Det brukar ge ett proffsigare resultat.
     
  3. Tänk igenom bakgrunden. Se till att det är vitt under och bakom produkten. Vitt är den absolut bästa bakgrunden, även om du frilägger produkten. Ser du bara till att det är rent, och att du har ett fint papper som produkten står på, så kan det vara så att du inte ens behöver frilägga produkten i efterbehandlingen. Om du inte behärskar en god friläggning  så är det ett viktigt tips att istället göra på detta vis.

    Vill du göra som oss och frilägga bilden? Det enda programmet som duger, enligt mig, är “pen tool” i Photoshop. Jag ser varje dag väldigt tråkiga friläggningar där man har suddat ut bakgrunden i ett mindre avancerat bildbehandlingsprogram. Då är det vanligt att produkten blir ojämn och pixlig i kanterna vilket ser väldigt tråkigt ut..
     
  4. Rikta ljuset. Nu har du produkten på plats och det är dags att tillföra ljuskällor. I regel kan du sätta upp två blixtar snett framför och något ovanför samt på var sida om produkten. Detta är givetvis väldigt beroende på produkt men det är ett bra utgångsläge. Det kan också bli snyggt att låta den ena blixten vara längre ned än den andra för att skapa lite mer dynamik i bilden.

    Att låta ljuset komma något ovanifrån är för att simulera ett naturligt ljus (solen är som bekant alltid ovanför oss). Räkna med att du kommer att behöva flytta blixtarna hej vilt innan bilden blir precis som du vill. Du kommer antagligen behöva att testa dig fram till en bra ljusstyrka. Det viktiga här är att du provar olika varianter så att ljuset blir helt rätt för din produkt!
     
  5. Val av kamera. Då var allting riggat och det är dags att plocka fram kameran. Jag rekommenderar att du använder en systemkamera, men du behöver inte köpa den dyraste på marknaden. En billig variant kommer du väldigt långt med. Komplettera gärna med ett stativ för att förhindra skakningar och oskärpa. Du vill ju att bilden ska bli skarp och fin.
     
  6. Koppla ihop kameran med din dator. Det kanske låter avancerat, men det är en enorm hjälp för att du inte ska behöva fotografera om; se till att koppla kameran till datorn och med hjälp av ett lämpligt program kan du  göra att bilden visas i datorn direkt efter att du har  tagit den.

    Utan datorn får du förlita dig på turen eftersom du bara har den lilla bildskärmen på kameran att utgå från när du ska bedöma bildresultatet. Min erfarenhet är att du garanterat blir besviken när du känner dig klar och laddar in bilderna i datorn. Det är först då som du kan se om ljussättningen blev helt konstig, eller att du inte fått med allt i bilden, eller att den är för mörk eller ljus. Ett vanligt problem kan också då vara att du inte fått till en bra skärpa där du vill ha den. I dessa fall är det bara att börja om.
     
  7. Fotografera! Nu är det dags att fotografera och låta kameran arbeta tills du känner dig nöjd. De första bilderna blir nog kaotiska, men allt eftersom växer en bra bild fram. Anpassa ljus, höjd på stativ och produktens utrymme i bild. Om du exempelvis fotograferar en produkt rakt framifrån så vänd även på produkten och ta en bild av baksidan. Du kan eventuellt behöva den senare. Ta flera  varianter och ur olika vinklar – du vill ju inte gärna behöva sätta upp allting exakt likadant igen.  
     
  8. Våga mixtra med kamerans inställningar. Lek dig fram och experimentera med kamerans manuella inställningar för att få rätt skärpa, ljus och inte minst – rätt känsla i bilden. De inställningar vi främst använder är bländare och slutartid. ISO-talet är i de allra flesta fall alltid på 100. Läs gärna igenom lite tips eller artiklar och gå igenom små videos om du är osäker. När du väl fått kläm på dess funktioner är det faktiskt inte alls så krångligt och dessutom är det väldigt roligt!
     
  9. Bildbehandling. När du har dina bilder i datorn och är nöjd och glad är det ändå inte helt klart. Nu börjar nämligen bildbehandlingen, som är minst lika viktig som fotograferingen. Många nöjer sig dock med att inte bildbehandla alls, men då får du också räkna med att kvaliteten på bilden inte blir så bra. Det är vid bildbehandlingen som du frilägger produkten, retuscherar bort ojämnheter, tar bort färsgstick och andra oönskade element, gör produkten rak, jämn och fin, förstärker eller dämpar blänk och skuggor och mycket annat. Det är nu du ger bildens dess slutliga karaktär.


Så här kan det se ut!
Jag ska beskriva hur jag gjorde när jag fotograferade en frilagd miljöbild på en grupp produkter åt Dharmazone. Uppställningen kallar jag för “miljöbild” då det är flera produkter på samma bild och de är uppställda på en svart platta. Till skillnad från en “icke-miljöbild” eller “ren produktbild” där bilden bara innehåller en produkt utan rekvisita.

Nedan har jag valt ut sex stycken bilder för att lättare kunna visa hur jag arbetar. Observera dock att det oftast inte räcker att ta sex stycken bilder. I det här fallet tog jag väldigt många fler bilder innan jag slutligen var nöjd. Ju fler bilder du tar ju bättre utbud har du att välja ibland!

1. Första tagningen, kaos. Produkterna kommer inte till sin rätt, de är på tok för mörka och oskarpa.


2. Jag mixtrar med en annan vinkel för att få fram en spegeleffekt undertill. Vi tycker inte att det ser så snyggt ut då speglingen tar för mycket utrymme i bilden. Dessutom gillar vi inte betraktningsvinkeln på produkten. För att få fram en mer majestätisk känsla behöver vi sänka stativet och fotografera mer underifrån. Vi flyttar även bak den vita bakgrunden så att mer ljus tillåts komma igenom bakifrån.
 


3. Vi går tillbaka till den första vinkeln och ökar ljuset genom att sänka och flytta fram blixtarna något. Vi ökar även ljusstyrkan på dem, samt justerar inställningarna i kameran. Vi byter också till ett fast objektiv för att få en skarpare bild.
 


4. Vi närmar oss något bra men ljuset hamnade för långt ned eftersom änden på tuberna syns dåligt. Dessutom är det alldeles för mörkt på de sidor som vetter inåt på de stora tuberna.
 


5. Vi provar igen. Vi flyttar upp blixten något och justerar även inställningarna i kameran för att öka exponeringen ytterligare. Nu börjar vi närma oss. Men vi vill gärna få fram de fina bladen längst ned till höger på de stora tuberna. Vi behöver därför vinkla dessa tuber samtidigt som vi tittar i kameran och panorerar med ljuset.
 


6. Nu har vi vinklat tuberna något så att bladen kommer fram. Vi testade även att vinkla tuberna ännu mer för att lyfta fram dem än mer tydligt, men då blev kompositionen inte snygg. Vi hade även kunnat flytta ljuset för att de ska bli ännu tydligare, men då blir det på bekostnad av den fina strimman som alla tuber har. Då vi gillar ljussättningen, vinkeln och kompositionen är vi nu nöjda. Dags för retusch.
 


7. Klart! Nu är bilden retuscherad och klar. Vi har tagit bort färgstick, damm, repor, jämnat till kanterna på flaskorna, rätat upp, förstärkt skärpan något, “klippt nivåerna” för att skapa mer tryck i bilden, givetvis frilagt bilden och fyllt med 100 procent vitt.

Vi hade vid fotograferingen kunnat arbeta mer med att få fram bladen och minska skuggorna längst in. Men det hade blivit på bekostnad på något annat som vi är nöjda med, som till exempel ljuset framtill, vinkel och komposition. Vi väljer därför att släppa bilden och är nöjda! Produkterna framställs som lyxiga, fräscha, rena och majestätiska – vilket ju också stämmer bra överens med verkligheten.
 



Övriga tips:

  • Fotar du större produkter kan du använda rena och fina rullgardiner som bakgrund istället för papper. Det viktigaste är att det är helt vitt (eller svart beroende på om du fotograferar frilagda produktbilder eller miljöbilder).
  • Tänk på att du inte behöver handla upp hela fotobutiken för att du ska börja fotografera själv. Du kommer långt med vad du har hemma. Exempelvis kan du linda in en skärbräda i aluminiumfolie för att skapa fräcka blänk i produkten.
  • Var försiktig med att tänka “det löser jag sen i bildbehandlingen”. Om ett problemet går att undvika redan vid fotograferingen så undvik det. Inte ens den bästa bildbehandling i världen kan göra det lika snyggt som om det är helt korrekt vid fototillfället.
  • Försök att undvika ojämnt ljus som gör den ena sidan är mörk och den andra ljus. Inte heller får vissa element blir för skuggade eller utfrätta (det vill säga för ljusa så att linjer försvinner).
  • Gå alltid tillbaka till den känslan som det är meningen att produkterna ska förmedla. Har du lyckats fånga den i bilden?


Använd rekvisita vid miljöbilder
Självklart bör du använda rekvisita! Om det handlar om miljöbilder. Det vill säga alla de bilder som har till uppgift att fånga dina kunders intresse och väcka deras köplust. En klassiker, som jag tycker fungerar, är att använda de råvaror som produkten innehåller som rekvisita.
 


Att tänka på när du anlitar en byrå
Tänk gärna ut vilka känslor du vill att bilderna ska förmedla. Till exempel modernt eller antikt? Lantligt, rustik eller fransk romantik? Ska det kännas dyrt eller budget? Vill du ha ljus eller mörk atmosfär? Det behöver vi på byrån veta och vi kan hjälpa dig komma fram till hur man kan göra för att nå dessa känslor.

Om det är så att du har speciella önskemål om särskilda grupperingar av produkter, om det finns särskilda attribut som du vill ska komma fram extra mycket eller om du vill ha någon särskild rekvisita behöver vi också få alla detaljer kring det. I annat fall arbetar vi alltid med väldigt lösa tyglar. Eftersom vi levererar flera förslag till kunden så finns det alltid bilder som blir som de har tänkt. Givetvis fortsätter vi fotograferingen enligt nya önskemål om något skulle dyka upp på vägen, om du får en ny idé eller liknande. Det som är viktigt för oss är att bilderna blir precis så som du önskar dig, eller bättre.

Tipsa en vän och tjäna 5 000 kronor!
Just nu vill vi expandera så att fler hållbara och schyssta produkter världen runt får de professionella bilder de förtjänar. Så alla tips som kommer in till oss på bra kunder som behöver vår hjälp kommer vi att följa upp. Väljer de sedan att ta produktbilder hos oss – ja då får du som tipsat 5 000 kronor!*
Har du förslag på bra kunder som passar vår profil? Mejla då till: info@thephotostudio.se

*Gäller tom 31 maj 2016

Här hittar du mer information om The Photo studio!
 


// Linda Grönlund
Grundare av The Photo Studio

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.