Så fick The Photo Studio storkunder under första verksamhetsåret

The Photo Studio är det lilla företaget i Varberg med de stora ambitionerna – och de framgångsrika kunderna. The Photo Studio startade 2014 och har på kort tid visat att de är att räkna med. De har redan välrenommerade kunder som Mr Bear Family, Herrljunga Cider och Dharmazone. Linda Grönlund, grundare av verksamheten, berättar vad som gjort The Photo Studio till ett framgångsrikt koncept.
 

The Photo Studio arbetar med produktfotografering och digital bildbehandling och har valt att arbeta med företag som främjar en hållbar utveckling.

“Vi tar både rena, frilagda produktbilder, kreativa miljöbilder och nu erbjuder vi även fotografering med modell. Vi vänder oss till hållbara företag inom olika branscher. De flesta bilder tas på Stenhuset i Varberg och vi tar emot kunder från hela världen.”

Idag har The Photo Studio fyra medarbetare. Teamet har ett nära samarbete med självaste Delikatesskungen och grundaren till Ridderheims Delikatesser. “Kungen” är en sann inspirationskälla för hur man kan skapa en succéartade affärsmodell.


Det räcker inte att vara schysst för att få kunder
Oavsett hur “schysst” du är, vilken affärsmodell du väljer att arbeta med, vilken företagskultur du har eller hur lättsam du är att arbeta med, så får du inga fotouppdrag om du inte är riktigt duktig på det du gör.

“Vi är grymma på det vi gör. Vi siktar alltid på att överträffa kundens förväntningar. Vi älskar när kunden blir informell och säger uppmuntrande saker i samband med bildleverans. Ibland kommer det även lite svordomar när de riktigt vill uttrycka hur glada de blev. Det ger oss en härlig adrenalinkick och en bekräftelse på att vi är något väldigt bra på spåren för att nå våra mål.”
 

“Vänd på steken och välj vem du vill ha som kund”


“Vi har valt att göra så att vi själva kontaktar de kunder som vi vill arbeta med – “önskekunderna”. Eftersom vi vill ha nära relationer med våra kunder och det är viktigt att deras produkter främjar en hållbar utveckling, så väljer vi dem med omsorg. Det kräver en del jobb, men det är det värt.”
 

Givetvis finns det kunder som hör av sig direkt till byrån men de största kunderna har teamet fått genom att själva visa framfötterna. De första kunderna fick The Photo Studio genom enkla mejlutskick och rekommendationer.

The Photo Studio har nyligen satsat på anpassade mejlutskick som de följer upp via telefon eller genom ett personligt möte med dem som svarar att de önskar det.
”Det är en strategi som vi bara arbetat efter ett par månader, så vi får se hur väl den faller ut. Än så länge ser det bra ut och det verkar vara ett koncept som fungerar för oss.”

Varför har ni så många återkommande kunder?
“Vi ser till att vi är lätta att arbeta med. Kunden ska känna att de har alla garantier i världen. Till exempel lämnar vi exklusiv licens till alla kunder vilket innebär att vi för över bildrättigheterna till kunden så att de kan använda bilderna hur länge och hur frekvent de vill. Vi skulle aldrig få för oss att ta strid för att någon har snott vår bild eller skicka fakturor som inte känns bra och rätt för vårt arbete. Kundrelationen är för viktig för att vi ska hålla på att “rätt ska vara rätt”. Inte helt oväntat, är kunderna lika lättsamma och generösa tillbaka. Då uppstår det aldrig några konstigheter eller otrevligheter.”

“Men det viktigaste av allt, är att vi ser till att leverera bilder med hög kvalitet så att kunden varje gång blir nöjd. Det kräver att vi hela tiden måste utvecklas och bli bättre på det vi gör, utöka vår bas av rekvisita och miljöer, samt hänga med i olika trender. Detta är ju givetvis också väldigt stimulerande och något som gör att arbetet blir extremt roligt.”

Hur ser ni på framtiden?
The Photo Studio har som sagt inte funnits längre än sen 2014 men det hindrar inte teamet från att redan nu planera en internationell lansering och att öppna studios i exempelvis Australien, England och USA.
“Vi har redan märkt av behovet i England där vi har en stor kund på gång”.

I den nära framtiden ligger fokus på att anlita fler fotografer med olika spetskompetenser som modellfotografering och även någon som är riktigt kreativ och grym på avancerad bildbehandling.

“Ett annat mål för oss är att hitta en investerare som, liksom vi själva, vill inspirera fler företag att tänka hållbart i alla led – inte bara i produktion och råvaror, utan också i sin affärsmodell. Vi vill bland annat bevisa att alternativa affärsmodeller som gåvoekonomi, med en tillitsbaserad prissättning, fungerar fantastiskt bra.”


Lindas 10 bästa tips på hur du får nya kunder
Tänk på att försäljning inte bara handlar om att få saker gjorda och att nå ut, det handlar också om hur du uppträder mot dina kunder och hur företaget uppfattas. Våga visa vem du är!

1. Fundera på hur du bearbetar kunder
Beroende på vad du säljer behöver du gå igenom och anpassa din strategi efter din tjänsts eller varas natur. Var letar du efter kunder? Letar du där de finns? Och det kanske inte räcker med en annons.

Har du en produkt vars pris och funktion kräver att du förklarar den ”öga mot öga” för att kunden helt ska inse fördelarna och nyttan så se till att boka möte med den tänkta kunden. Förbered dig sen väl, tro på dig själv och överför ditt engagemang till kunden.  

2. Glöm inte bort ditt egna nätverk
Börja med att stämma av ditt nätverk; din familj, släkt och vänner. Med det enorma nätverk vi har tillgång till i dag så kanske du kan hitta din första kund den vägen? Var inte rädd för att fråga eller för att visa upp dina fantastiska produkter. Jag är säker på att du har minst en person i ditt nätverk som behöver just din produkt eller tjänst!

3. Välj smarta annonskanaler
Var noga med vilka kanaler du väljer att marknadsföra dig i. Enligt olika marknadsförings-gurus behöver din framtida kund se din produkt i snitt sju gånger innan han eller hon faktiskt köper den. Så förvänta dig inte att en annons ger dig nya kunder, eller bara för att din webbplats lanserats att du automatiskt får en massa besökare. Om du håller dig till 7-gångersregeln så kan du mer strategiskt planera din annonsering och lättare budgetera och planera för hur du bäst skall få nya kunder.

4. Använd dig av digital marknadsföring
Satsa på digitala marknadsföringsmetoder som sökmotoroptimering, AdWords, sociala medier, nyhetsbrev och bloggar. Har du inte kompetensen själv så finns det duktiga personer och byråer som kan hjälpa dig.

5. Ge din hemsida kärlek
Ge din hemsida lite extra energi och tänk på att den är ditt företags ansiktet utåt. Intressant text och design, användarvänlighet och tydliga “call to action” är viktigt. Men det allra viktigaste är nog att dina bilder ser snygga och professionella ut :)

6. Var givmild
Var inte rädd för att dela med dig av dina bästa tips, idéer, recept och annat som kan vara av värde för din målgrupp. Min erfarenhet är att ju mer du vågar dela med dig, ju mer får du tillbaka.

7. Ha rätt förväntningar
Glöm inte att vägen till en beställning är kantad av många  ”nej tack”. För varje ”ja tack” måste du som säljare genomlida nio ”nej tack” – så ge inte upp, snart har du din beställning. Så här är det för de flesta. Det viktiga är att du är medveten om det så att du kan lära av situationen och hålla uppe din motivation.

8. Sälj dina produkter till rätt personer
Välj att sälja dina produkter till de som efterfrågar eller behöver dem. Om du inte själv tror att din produkt kan förbättra kundens vardag är det svårt att övertyga kunden om nyttan med ditt erbjudande.

9. Ha glimten i ögat.
Varken du eller jag vill handla av en “torrboll” så bjud på dig själv, var personlig och humoristisk. Givetvis med förutsättningen att det kommer från hjärtat.

10. Respekt ger respekt.
På en tidigare arbetsplats fick jag höra att man skall behandla kunderna som om de är dumma i huvudet. Det är en attityd som straffar sig. Behandla dina önskade kunder med respekt så får du respekt tillbaka. Vill du ha en långsiktig kundrelation tjänar du inget på att “fuska” dig till att avslut eller en affär.


Känner du någon som behöver fräscha upp sina produktbilder?
Just nu vill The Photo Studio expandera så att fler hållbara och schyssta produkter världen runt får de professionella bilder som de förtjänar. Alla som tipsar The Photo Studio om bra kunder som behöver hjälp med produktbilder får oavkortat 5000 kronor – per tips – som ett varmt tack för hjälpen!* Detta förutsatt att tipset leder till att The Photo Studio får en ny kund. Så vill du tipsa någon om The Photo Studios tjänster? Mejla dina tips till: info@thephotostudio.se

*Gäller tom 31 maj 2016
 


// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.