Så kan du arbeta med formulärblocket för bättre respons!

Använder du ett formulärblock på någon av dina sidor på hemsidan? Om ja – kanon! Om nej – då kanske du borde överväga det. Poängen med ett formulärblock kan vara många men eftersom du på ett enkelt sätt kan skräddarsy formulärblocket kan du anpassa det efter dina behov. Kika igenom tipsen nedan och se hur du kan utveckla ditt formulär för bättre respons och fler svar!
 

formulär, kontakt, hamsida24

Genom att inkludera ett formulär på din hemsida kan dina besökare på ett enkelt vis skicka in frågor, svar eller annan information till dig. Du kan göra massvis med anpassningar för att formuläret ska passa just dina behov. I det här inlägget ska vi därför titta närmare på nio olika tips som kan förbättra din användning av formulärblocket.

Har du aldrig använt formuläret tidigare? Då kan du lära dig grunderna i den här guiden.

1. Anpassa fälten i formuläret
När du dra in ditt formulärblock har det redan ett färdigt upplägg. Här har du alltså två alternativ 1) kan du välja att använda det precis som det är eller 2) så anpassar du det efter dina önskningar. Vill du anpassa blocket? Gör då enligt bilderna nedan och klicka på “Inställningar” och sedan ”Redigera formulärfält” .
 


2. Vill du ha specifika svar?
Om du söker efter specifika svar, som exempelvis en e-postadress eller ett telefonnummer, då kan du välja att ange det när du redigerar ett fält. När du har angett vilken information du eftersöker så kan besökaren enbart ange det för ett få giltigt formulär som går att skicka in.  

För att välja vilken information du ska efterfråga, gör enligt bilden nedan, och välj mellan; text, e-postadress, siffror, datum, personnummer eller hemsideadress.
 


3. Välj vem som ska ta emot svaren
Formulärsvaren skickas per automatik till den e-postadress som du angett för ditt hemsidekonto. Skulle du vilja använda en annan e-postadress eller lägga till flera kan du göra det via formulärblockets inställningar. Säg exempelvis att ni har en ansvarig person för ett kommande event och att formuläret är kopplat till det – då väljer ni helt enkelt att svaren ska gå till er eventansvarige.

För att välja mottagare klicka du dig vidare till “Fler inställningar” i inställningspanelen, se bild nedan. Längst ner i panelen kan du lägga till de e-postadresser som är aktuella.
 


4. “Skicka meddelande” - vad händer sen?
Så vad händer när besökaren fyllt i formuläret och klickat på skickat? Det bestämmer du! Du har nämligen två alternativ. Antingen kan du skapa ett meddelande som syns direkt på skärmen när besökaren klickat på “skicka” eller så kan du välja att skicka besökaren vidare till en specifik sida på din hemsida. Detta kan vara bra om du exempelvis vill lyfta ett event, dina priser eller din webbbutik.
 


5. Använd fler formulär samtidigt
Glöm inte att du kan använda flera formulär på din hemsida - kanske med olika syften? Säg att du har ett formulär på din kontaktsida, sedan kanske du vill ha ett på sidan med dina tjänster där kunderna kan ladda upp filer eller så kanske du vill att de ska svara på frågor som du kan ha som underlag i ditt arbete?

Vill du ha fler formulär är det inte svårare än att du drar in dem på nytt och döper dem till olika namn. Glöm inte att ändra mottagarens e-postadress om svaren ska till olika personer i företaget.
 


6. Bestäm namn för ditt formulär
Det namn eller “ämne” som du väljer för ditt formulär är det namn du kommer att se i din inkorg när någon svarar på ditt formulär. För att välja namn på ditt formulär kan du antingen välja att manuellt skriva in namnet eller ange ett fält i formuläret som ämnesväljare. Se bilderna nedan för de olika alternativen.
 


7. Ge dina besökare ett autosvar
Har dina besökare skickat in sina svar till dig kan det vara bra att bekräfta att de kommit fram genom att ett autosvar skickas till deras e-post. Autosvar aktiverar du via formulärblockets “Inställningar”. När du valt autosvar kan du fylla i valfritt meddelande som skickas ut.

Observera! För att den här funktionen ska kunna aktiveras krävs det att du i ditt formulär frågar efter besökarens e-postadress.
 


8. Flervalssvar och radioknappar
Vill du för en viss fråga lägga in specifika alternativ då kan du göra det genom en så kallad “dropdown” även kallad rullgardinsmeny. Genom den ger du dina besökare möjlighet att välja mellan flera alternativ. Se bilden nedan för enbeskrivning kring hur du adderar en fråga med rullgardinsmeny.
 


I en dropdown är ett alternativ alltid valt även om inte besökaren aktivt gör ett val. Vad du behöver göra är då att ange vilket av alternativen som ska vara förvalt Observera att du inte kan sätta ett sådan fråga som obligatoriskt.

Skulle du istället vilja ha ett obligatoriskt fält med flervalsalternativ kan du använda “radioknappar”. När du har valt radioknappar och fyllt i de svarsalternativ du önskar kryssar du även i “obligatoriskt”. Se nedan för en visuell beskrivning.
 


9. Visa formulärsvar och exportera
När svaren börjar att trilla in så kan det vara svårt att urskilja och sammanställa svaren i din inkorg. Som tur är finns det en smart lösning på det problemet! Om du klickar dig in på formulärblockets inställningar och på “Visa formulärsvar” så får du en sammanställning av samtliga svar, se bild nedan.
 


Vill du sedan exportera dina svar till excel – då går det alldels utmärkt! För att exportera dina svar så klickar du in dig till formulärsvaren igen och väljer ett formulär i rullistan. När du gjort det kommer länkarna för exportering att bli synliga.
 


Nu hoppas jag att du har hittat en massa fiffiga funktioner med formulärblocket som du kan dra nytta av framöver!
 


// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.