Undvik de vanligaste språkfelen och förbättra din kommunikation

Att skriva rätt och korrekt kanske inte är så svårt men faktum är att majoriteten av oss ofta begår några av de vanligaste språkfelen. När du smsar en vän eller pratar med en kollega spelar det kanske ingen roll men i din kommunikation med kunder eller i texterna på din hemsida ger det ett oproffsigt intryck.

Så vilka är de vanligaste språkfelen? Gör du dem? Och vad kan du tänka på för att slippa skriva fel i framtiden?
 

språk, kommunikation, kundvård, hemsida, hemsida24

Läs igenom tipsen och ta reda på hur du genom små förändringar kan förbättra din kommunikation och därmed också din trovärdighet!

Ta fram en intern ordlista
Beroende på vilken bransch ni verkar i finns olika slang- och fackuttryck som du och dina kollegor använder i många olika kanaler. Att ni kan stava dessa korrekt är därför väldigt viktigt.

Exempel: Säg att en kund går in på er hemsida  och ser att ni stavat fel till “revision” och istället skrivit “rävision”. Som kund tappar jag direkt förtroendet för er och väljer istället någon av era konkurrenter. Nu är det här ett extremt exempel men du fårstår hur jag tänker!

Mitt förslag är att ni skapar en intern ordlista där ni listar alla de ord som är kluriga men som ni ofta använder. På så vis kan du och dina kollegor enkelt gå in och stämma av att stavningen är korrekt.

Svenska Akademiens ordlista är det allmänna rättesnöret för stavning. Ordlistan finns även som app så att du kan ladda ner den till telefonen. Har du allmänna frågor om ska stava eller skriva så kan du du vända dig till Språkrådet. Till språkrådet kan du både mejla och ringa.

Undvik ordet “man”
Man kan lätt använda ordet man om man pratar om någon – gör inte det! Ordet man är opersonligt, oprofessionellt och diffust, försök därför att undvika att använda det och diskutera istället vem ni i företaget riktar er till i era texter.

När ni skriver mejl till era kunder eller kommunicerar med dem på hemsidan – ska ni då tilltala kunderna med “du”? Eller med det mer opersonliga “kunden”? När du är avsändare i mejl och på hemsidan; skriver du då “jag”, företagsnamnet eller “vi”? Tänk igenom vad som passar bäst för ditt företag.

Särskrivningar
Särskrivningar är något som många har svårt med - och det är inte så konstigt eftersom det i många fall kan vara lite svårt att lista ut vad som är rätt. Faktum är att särskrivningar räknas som stavfel i och med att ordet tappar sin egentliga betydelse.

Ska det exempelvis vara “dubbel gångare” eller “dubbelgångare”?

Johanna tipsar: Ibland kan jag själv fundera över om vissa ord ska skrivas ihop eller isär. Det jag då gör är att jag säger dem högt. Första gången säger jag orden ihop “DUBBELGÅNGARE” och andra gången med en paus i mitten “DUBBEL (paus) GÅNGARE”. Säger du då dubbelgångare med en paus låter det inte alls bra och det faller sig naturligt att orden måste hållas ihop även i stavningen för att det ska vara korrekt.

Ett annat tips är att ord som beskriver en sammanhållen sak eller funktion också ska vara sammansatt; till exempel trappavsats, sjuksköterska, läkarrock och andrahandsuthyrning. Googla ordet om du är osäker eller använd Svenska Akademiens ordlista.

Lär dig de och dem - undvik dom
Ordet “dom” är talspråk och hör egentligen inte hemma i skriven text i mer professionella sammanhang. Du kan skriva “dom” i sms och mejl till kompisar och använda det när du pratar. Anledningen till att “dom” blivit så vanligt tror jag har mycket att göra med att många tycker det är svårt att veta när de ska använda “de” och när de ska använda “dem”. Språket är ett starkt verktyg och det är stor skillnad på de som utför en handling och dem som blir utsatta för handlingen.

Johanna tipsar: Som tur är har jag ett smart tips! Det här tipset kan du alltid använda för att försäkra dig om att du valt rätt alternativ – så lägg det på minnet.

I de fall där du kan ersätta ordet “de/dem” med jag ska du alltid använda “de”  och i de fall där du kan ersätta ordet med mig ska du använda “dem”.

Test: “De/dem skulle behöva köpa en billig och effektiv dammsugare”
“Jag/de skulle behöva köpa en billig och effektiv dammsugare”
“Mig/dem skulle behöva köpa en billig och effektiv dammsugare”

Test: “Vi skulle vilja ge de/dem en specialrabatt på 25 procent.”
“Vi skulle vilja ge jag/de en specialrabatt på 25 procent.”
“Vi skulle vilja ge mig/dem en specialrabatt på 25 procent.”

Med andra ord skulle vi kunna sammanfatta det som att:
De = Jag
Dem = Mig


Skriv dina förkortningar rätt eller inte alls
Huruvida ni på ert företag väljer att skriva förkortningar eller ej behöver ni bestämma internt. Många anser att du aldrig ska använda förkortningar i professionella texter av den enkla anledningen att siffror och förkortningar i text stoppar upp och bromsar läsandet. Förkortningar och siffror i en text fungerar som ett farthinder på gatan när du är ute och kör. Om ni ändå väljer att använda förkortningar är det viktigt att ni skriver dem rätt!

Så kolla alltid upp hur förkortningarna ska se ut och ta gärna med de vanligaste i er interna ordlista.

Några av de vanligaste förkortningarna:
bl.a. = bland annat
etc. = etcetera
ex. = exempel
fr.o.m. = från och med
i.a.f. = i alla fall
m.fl. = med flera
o.s.v. = och så vidare
p.g.a. = på grund av
t.ex. = till exempel
t.o.m. = till och med
tfn = telefon

Här hittar du fler av vanligt förekommande förkortningarna och hur de skrivs!

Använd gärna synonymer
Kanske vill du fräscha upp dina texter med “fina ord” som lyfter dina produkter eller ditt företag. Se då till att du helt säkert vet vad orden betyder!

Eller är det kanske så att du om och om igen använder samma beskrivande ord för dina produkter och behöver att fräscha upp ditt ordförråd? Ett tips är då att besöka www.synonymer.se.

Undvik engelska ord
Eftersom svenskan i vardagligt tal ofta innehåller många engelska ord och uttryck så är det lätt att dessa även slinker med i dina professionella texter. Don’t do it!

Till att börja med så kan det uppfattas som för lekfullt på gränsen till oseriöst och dessutom kan du skrämma bort besökare som faktiskt inte förstår. Så istället för att skriva “scrolla ner” skriv “bläddra er” eller “Vi hjälper er med ert företag” istället för “vi hjälper er med er business”.

Svenska skrivregler
I boken “Svenska skrivregler” hittar du allt du kan tänka dig om det svenska språket och om såväl uttalade som outtalade skrivregler.

Boken hittar du här!

Ett annat tips är TT-språket - här hittar bland annat information om när du ska använda stor eller liten bokstav eller om du ska använda “före” eller “innan”.

Gör alltid en stavningskontroll
Skriver du texter för ditt företag som ska publiceras på hemsidan, i en broschyr eller i ett mejl till en viktig kund? Se då till att alltid göra en automatisk stavningskontroll. De flesta program har det inbyggt men om det inte finns bör du kontrollera dina texter innan de publiceras.

Det kan också vara bra att låta en vän eller kollega att titta på dina texter med nya ögon för att se om det finns något du eller stavningskontrollen har missat – det händer!


Känner du igen några av punkterna ovan från din broschyr, hemsida eller kanske dina e-postmeddelanden? Gör om, gör rätt och förbättra din kommunikation idag!

Du har väl inte missat de andra delarna i denna serie:


//Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.