En svartvit hemsida ger ett proffsigt intryck med produkten i fokus!

Vi har många gånger pratat om vikten av att inte använda för många färger på din hemsida eller i din grafiska profil. Med det i åtanke ska vi granska en spännande hemsida som framgångsrikt byggts upp med två av de mest neutrala färgerna – svart och vitt.

Att bara använda svart och vitt kan lätt ge ett tafatt och platt intryck. MEN det kan också blir riktigt snyggt och trendigt. Upptäck hur a.falk har skapat sin hemsida med färgerna svart och vitt som grund!
 


a.falks hemsida visar tydligt att man inte behöver krångla till det för att nå framgång med hemsidan. Det kanske gäller för dig också - håller du det enkelt stjäl inte färger och konstfärdig layout uppmärksamhet från produkterna.

Läs intervjun med Andreas Falk, grundare av varumärket a.falk, där han delar med sig av sina tankar och tips utifrån arbetet med den egna hemsidan.
 

a.falk

Verksamheten startades: År 2013 efter ett års förberedande arbete.

Säljer: Designade kläder under det egna varumärket a.falk.

Nästa verksamhetsmål: Öka konverteringen i e-butiken samt ta fram en bättre och hållbar marknadsföringplan.

Mest sålda produkter: T-shirt LM black och Beanie black

Rolig fakta: Just nu är mitt sovrum både kontor och lager. Kartonger fyller soffan och golvet. Jag kan bara röra mig mellan datorn och sängen. Jag vaknar bokstavligen tillsammans med varumärket a.falk.

Motto: Ska man göra något, så ska man göra det ordentligt.


a.falk – från ide till verklighet

Tanken på att bli egen företagare väcktes hos Andreas Falk redan under gymnasietiden. Två av hans lärare delade på ett inspirerande sätt med sig av sina erfarenheter som företagare. Direkt efter studenten bestämde sig därför Andreas att gå en kurs om grunden i företagande – en utbildning som gick igenom stegen som krävs för att förvandla idé till företag.

Idén om bygga upp a.falk fick Andreas emellertid redan 2010, om inte ännu tidigare, men det var först efter gymnasiet som han hade möjlighet att förverkliga den. Andreas mål är att bygga ett eget varumärke med stilrena kollektioner och fokus på detaljer.


“Jag har aldrig sett att något saknas på marknaden utan det här är en dröm som jag haft under många år och som jag vill förverkliga. Drömmen är anledningen till att jag startade a.falk, och den omfattar både att designa kläder och att driva företag.”


Sedan starten har varumärket a.falk utvecklats och nu när både hemsidan och e-butiken är etablerade öppnar sig nya möjligheter att nå potentiella kunder.

“I början var det kaos. Det berodde på att jag är ensam i företaget. Mycket var helt nytt för mig. Idag sköter jag fortfarande allt själv, men jag har lärt mig fungerande strukturer för att hantera kaoset. Jag är också den typ av person som vill sköta det mesta själv för att vara säker på att lyckas i mina ambitioner och vara säker på att nå mina mål.  Längre fram kommer jag att behöva medarbetare med både bättre och annan kompetens än den jag själv har.”

Hemsidan sköter Andreas helt på egen hand. “Jag ägnar en stund varje dag åt att gå igenom hemsidan och minst en dag i veckan avsätter jag tid och spånar fram idéer för att utveckla hemsidan ännu mer. Tanken med hemsidan är att skapa en inspirerande atmosfär som lyfter varumärket a.falk och de kläder som säljs i e-butiken.”

“Min hemsida är oerhört viktig. Det är där försäljningen sker. Eftersom a.falks kollektion enbart säljs i e-butiken måste hemsidan hela tiden tiden vara på topp. Hemsidan är ansiktet utåt. Det är här många får den första kontakten med varumärket.”

Utgå från dina produkter och din identitet!
Allt på hemsidan är i enlighet med a.falks färgprofil som redan från start var svart och vit. Hela a.falks identitet liksom produkterna utgår från de färgerna. Därmed var det självklart för Andreas att låta hemsida gå i samma färger.

Be någon annan analysera din hemsida
När du har tagit fram eller uppdaterat din hemsida kan det vara bra att låta en eller flera personer titta på den för att se hur de reagerar på “nyheterna”.

“Jag ber alltid mina föräldrar och min syster om ett första utlåtande när något är nytt eller ändrat på hemsidan. När jag uppdaterat hemsidan brukar jag också skicka en länk till några vänner och be om feedback.

Något som jag lärt mig under mitt arbete med a.falk är att med magkänslan snabbt avgöra om något är bra, mindre bra eller dåligt. Jag litar mycket på magkänslan.”

För att hitta nya idéer till hemsidan brukar Andreas att titta på andra hemsidor för att få  inspiration.

“Jag gillar hemsidor med få färger, ett stilrent utseende och där man som besökare snabbt förstår hur man ska navigera. Jag tycker att många svenska varumärken är bra på att hålla hemsidorna enkla och stilrena och flertalet av dessa inspirerar mig!”

Din hemsida behöver löpande underhåll
Hemsidan ser Andreas som ett hela tiden pågående projekt som alltid ska presentera nytt och spännande innehåll för besökaren.

“När jag först skapade hemsidan gjorde jag många ändringar hit och dit. Jag blev aldrig riktigt nöjd och ändrade strukturen på sidan åtminstone sex gånger innan den blev som jag ville ha den.”

Andreas senaste förbättringsarbete var att lägga till en “footer” längst ner på hemsidan (se bild nedan) där kunderna snabbt hittar all nödvändig information. Tanken är att du på några sekunder ska hitta det du letar efter.

“Jag försöker att dela upp tiden jag lägger på hemsidan genom att koncentrera mig på en sak i taget, som att skriva texter, lägga till bilder, fila på mina rubriker och så vidare.”
 


Marknadsför dina produkter i sociala medier
Idag kan du kostnadsfritt marknadsföra din hemsida och dina produkter via sociala medier. Glöm bara inte att alltid länka till din hemsida från dina sociala medier.

För att nå ut med varumärket a.falk till nya kunder använder Andreas:

  • Kontinuerliga annonser på Facebook.
  • Sökmotoroptimering på Google.
  • Nyhetsbrev med erbjudanden och som berättar om vad som händer inom a.falk.
  • Instagram för att publicera produktbilder.


“Jag annonserar kontinuerligt på Facebook. Annonserna innehåller erbjudanden och bilder som visar kollektionen. Några enstaka gånger har jag även haft tävlingar på Instagram som bidragit till att sprida kunskap om varumärket.”


Andreas 4 tips för en bra hemsidegrund:

  1. Har du precis börjat bygga din egna hemsida? Då är mitt första tips att du ska skissa upp din hemsida på papper - sudda, ändra, lägg till och ta bort. Skissen gör att du hittar fram till hur du vill att hemsidan ska se ut – du hittar känslan.
  2. Låt arbetet med hemsidan ta tid. Det går inte att stressa när du bygger din hemsida. Vissa saker tar mer tid än andra – om du låter allt ta sin tid kommer resultatet garanterat att bli bättre.  
  3. Testa dig fram när det gäller placering av innehåll. Prova att flytta runt ditt innehåll på hemsidan. Ta gärna fram 2–3 olika layouter och fråga sedan andra vilken som är deras favorit och be dem förklara varför!
  4. Duplicera och kopiera. En av fördelarna med Hemsida24 är att du kan duplicera och kopiera både block och sidor. Det är väldigt smidigt och sparar tid och gör att du kan jobba effektivt. Utnyttja den funktionen!



Missa inte ditt erbjudande på www.afalk.se! Ange “hemsida24” som kod i kassan när du betalar så får du 10 procent rabatt på hela ordern.
 


Stort tack Andreas och a.falk för att att vi fick ta del av dina tips och goda råd!
 


// Johanna Bohlin
Community Manager

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.