Höststäda och förbättra ditt företags grafiska profil!

Varje individ och varje varumärke har sin unika karaktär, en exklusiv kombination av egenskaper som tillsammans formar en personlighet. När det handlar om att identifiera en människa är det ofta enkelt – vi känner exempelvis igen utseendet och rösten.

När det gäller ett företag kan det vara betydligt svårare. Många av dagens produkter och tjänster är så lika varandra att det enda som skiljer dem åt är just den grafiska profileringen – ja, deras grundform helt enkelt.
 

alexandra nemeth, grundform, hemsida24, grafisk profil


Jag som skriver det här inlägget heter Alexandra och jag är VD och Art Director på Grundform Sthlm AB. Grundform är en reklambyrå där arbetet med grafisk profilering genomsyrar mycket av det vi gör för våra kunder. Grafisk profilering – som jag har jobbat med senaste 12 åren – är så otroligt roligt och kan vara så mycket mer än bara färg och form!

Med det sagt finns det några tips som jag vill dela med mig av till dig – framförallt om du är småföretagare. Om det är något jag har lärt mig under alla år jag arbetat med grafisk profilering är det vikten av att vara enhetlig och konsekvent!

Grafisk profilering och i förlängningen varumärkesvård är absolut inte bara för stora varumärken och alla andra som öser ut reklam i TV, på webben och i brevlådorna. Det är faktiskt ännu viktigare för de små aktörerna.

Ok, tillbaka till just ditt företag. Hur ser det ut? Med det menar jag – vad får era kunder i handen eller vad ser de på skärmen som utmärker ert företag grafiskt? Är du stolt över ditt företag eller kommer du med bortförklaringar när du lämnar över visitkortet?

Här kommer några enkla tips som du själv kan arbeta med och som kommer att spara dig tid – framförallt kommer ditt företag att se proffsigare ut!

1. Leta fram allt material du idag använder
Ta fram allt tryckt/utskrivet material (visitkort, brev, faktura, offert m.m.), utskrifter på webben (eller lägg fram en iPad med webben uppe) och allt annat aktuellt material som berör företaget. Även det som du vet är lite fel, fult, har några år på nacken - om det fortfarande används ska det med i högen!

2. Lägg allt detta material på ett stort bord
Ser det smakfullt, proffsigt och snyggt ut? Hänger det ihop? Känns det som ett och samma företag? Är det med stolthet du blickar ut över bordet? Oftast kan man redan här tydligt se delar som absolut måste bort eller göras om.

Försök med andra ord att få en överblick över ert grafiska material och diskutera både vad det är som ni gillar och vad ni inte tycker om eller har svårt för.

3. Sätt regler för din framtida grafiska profil
Nu är det viktigt att sätta regler för framtiden! Skapa ett dokument som du döper till “Grafisk manual för [Företaget]”. I manualen skriver ni ner allt det ni kommer fram till i föregående punkt och som ska ligga till grund för ditt företags grafiska profil.

Manualen ska alltid finnas tillgänglig så att du lätt hittar den på datorn och gärna utskriven vid din arbetsplats – så att du lätt kan dubbelkolla vad som gäller.

Glöm inte att också göra en pdf som du skickar ut till eventuella medarbetare eller andra personer som hjälper dig med ditt företag.

Logotyp
I din manual lägger du in den logoversion som alltid ska användas.(Jo, det är ganska vanligt att det figurerar lite olika versioner på logotypen i alla företag.)

Typsnitt
Skriv in och visa vilket typsnitt som ska användas i mail, brev, fakturor och så vidare.
 

loading...


Företagstext
Har du en formulering – en ”hisspitch” – som du ofta använder för ditt företag? Gör EN version, finslipa den, kolla stavning och klistra in den i detta dokument. Använd bara den i fortsättningen - kanske måste du uppdatera din hemsida?
Se också till att dina medarbetare kan denna text utan och innan så att de alltid på ett snabbt och snyggt sätt kan presentera företaget.  

Brevmall
Se över din brevmall så att allt stämmer – släng alla andra versioner. Använd med fördel denna mall även till offerter och fakturor.

Visitkort
Beställ inte från billigaste stället på nätet med förinställda mallar – då spretar ju allt material till slut åt många håll.

Det finns flera aktörer som kostar något mer, men där du kan få din logga och hålla fast vid din grafiska profil, så som färg och typsnitt.

Papper
Många tänker inte på detta – det vill säga att man kan få olika intryck av olika papper – bestäm dig för EN variant (vitt, gultonat, färgat, blankt, matt).

Färger
Har du färgtoner du ofta använder – kolla upp färgkoderna för dessa och lägg till detta i din grafiska profil. På så vis är det enkelt att alltid välja “rätt” färg när du ska ta fram nya broschyrer, visitkort eller liknande.

Hemsida
Se även över din hemsida – hur fungerar den gentemot övrigt material? Det är oftast lättare att anpassa hemsidan så att det passar rent layoutmässigt till redan tryckt material – än tvärtom.

Spara rätt versioner på ett ställe
Gör sedan en ny mapp på datorn där du endast lägger senaste fixade versionen av logotyp, brevmall, fakturamall, andra aktuella dokument samt givetvis din nya grafiska manual. Släng allt du ej användera! Se även till att dina medarbetare får ta del av samma mapp.

Lycka till!


// Alexandra Németh
VD Grundform Sthlm AB

GRUNDFORM                                    
“En reklambyrå med stor kunskap och mycket hjärta!”

Grundades: 2003
Bransch: reklam och grafisk form
Ägare: Alexandra Németh
Hemsida: www.grundform.se

De första 10 åren jobbade Alexandra själv i bolaget, nu har hon även sällskap av Marie Jacobsson och Klas Näsholm.

Exempel på Grundforms kunder, där de både arbetat om den grafiska profilen och sin hemsida i Hemsida24:

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.