11 Innovativa affärsidéer som ger dig ny inspiration

Ibland kan det vara svårt att tänka nytt och se ditt erbjudande ur ett nytt perspektiv. Den absolut bästa medicinen för att ta dig ur en eventuell idétorka är att du låter dig inspireras av hur andra har gjort! Du behöver nya perspektiv. 

Här presenterar vi ett antal spännande affärsidéer som förhoppningsvis kan ge dig ny energi eller till och med nya idéer som du kan utnyttja för att öka tempot i din egen verksamhet!
 

Hemsida24, affärsidé, innovation

En nyhet behöver inte alltid vara något “nytt”

Idag finns det så otroligt många affärsidéer på marknaden att det är svårt att komma på något helt nytt. De flesta innovationer eller nyheter som vi idag pratar om som “smarta” eller “revolutionerande affärsidéer” är ofta en kombination av redan befintliga produkter och tjänster.

I många fall gäller det alltså att upptäcka vilka affärsidéer eller produkter som du kan kombinera för att få fram en ny och intressant produkt som väcker intresse och skapar köplust.

Här följer några framgångsrika affärsidéer som bygger på kombinationer av redan befintliga produkter.

1. Hövding

Anna Haupts och Terese Alstins har tillsammans tagit fram “den nya cykelhjälmen” som har slagit igenom stort både i Sverige och internationellt. Och vad är det då som gör den här hjälmen så fantastisk? Jo, “Hövding” är en kombination av en airbag och en cykelhjälm!

Skulle du råka ut för en olycka på cykel så känner din Hövding av det och airbagen i kragen löser ut och skyddar ditt huvud i form av en hjälm. När Hövding används ser den annars ut som en snygg krage och gör att den är bekväm att använda. Genialiskt eller vad säger du?   
 

 
2. Cykel + paraply, vad får vi då?


Vi fortsätter på cykeltemat och tittar på några andra finurliga idéer som har tagits fram genom att uppfinnarna/grundarna funderat över hur vi kan skydda oss från regn eller sol när vi cyklar. Här är två smarta och relativt enkla lösningar där uppfinnarna tjänat storkovan på sina snilleblixtar.
 


..och är du ute och promenerar och samtidigt vill skydda din fyrfotade vän från regn eller sol; ja, då kan du använda ett paraply av den här typen.
 


3. Smart inredning

Det här med att skapa mer personliga hemmiljöer har blivit allt mer populärt de senaste åren. Väggdekorationer och mönsterplattor för färg säljs i stor mängd. Att hitta en lösning för att kombinera mönster och färg och samtidigt göra det lite enklare hade ju därför varit tacksamt.

Som tur är har The Painted House lösningen på hur du på ett smidigt sätt kan dekorera dina väggar utan allt kladd med pensel samtidigt som det går undan och du är klar på ett kick!  
 


Eftersom vi nu är inne på vad som är trendigt kan vi gå vidare till hur vi idag gärna vill ta med oss trädgården in och skapa mer gröna miljöer inomhus. Inne ska växterna ge nytt syre och skön energi.

Ett smidigt sätt att skapa ett grönare hem är att använda Object Interfaces lampa som ger både ljus och grönska. Plantera dina örter eller växter direkt i lampan och liva upp ditt hem - smart va?
 


Ja, då har vi gått igenom några lösningar som kan förgylla eller underlätta din vardag. Men vi får inte glömma hela tjänsteutbudet. Där finns massor av fiffiga idéer.

När vi pratar om nya innovativa affärsidéer slutar det ofta med att vi pratar om fysiska produkter men faktum är att vi har ett enormt utbud av kreativa tjänstlösningar. Låt oss titta på några av dessa!

4. Linas Matkasse

Att hemkörning av mat har funnits sedan länge känner vi alla till och att storhandling en gång i veckan tar på krafterna är vi också väl bekanta med. Så vad Lina då gjorde var att hon kombinerade dessa två tjänster och tog fram en egen matkasse som hon varannan vecka erbjuder de svenska hushållen.

Med Linas Matkasse blir det mindre bekymmer för kunden – de slipper handla och fundera på vad de ska laga samtidigt som de lär sig nya recept. Du kan dessutom välja ett ekologiskt alternativ eller en speciell barnkasse för barnfamiljer.
 


Efter att Linas matkasse slog igenom för några år sedan har det kommit många efterföljare med samma eller liknande koncept. Nu kan vi exempelvis hitta allt från mellanmålspaketet, ekoboxen till företagspaketet. Att använda ett framgångsrikt koncept och sedan sätta sin egen touch på det är inte alls dumt!

5. Bygg vidare på framgångskoncept

Det här med att låna ett framgångskoncept och sedan stöpa om det till något nytt kan bli en riktig hit. Ett bra exempel på det är semle-hysterin som rådde i våras då den traditionella semlan fick ett nytt utseende både i form av en “semlewrap” och en “korvsemla”. Hit eller ej men mycket publicitet fick de caféer som tog fram dessa varianter.
 


6. Gå ut på nattklubb & bränn kalorier

Att gå ut på nattklubb och dansa är ju något som ganska många roar sig med. Ofta ingår det alkohol och snacks under en klubbkväll vilket gör att de kalorier man bränner på dansgolvet ganska snabbt ersätts. Men nu har det kommit en ny typ av klubb som blivit väldigt framgångrik i USA och som kallas “Clubbercise”. Det här konceptet är alltså för de som föredrar att dansa framför att gå på gymmet och som gärna roar sig med dans på kvällstid – och utan intag av alkohol. Så dra på träningskläderna och häng med och dansa till dig beachformen i discostämning!
 


7. Hotell utöver det vanliga

Lång uppe i de nordliga delarna av Sverige har en del minst sagt spektakulära hotell startat. Vanligen bokar du hotell för att bo och sova. Förväntningarna på själva upplevelsen kanske inte är skyhöga. Men håll i hatten! Det finns hotell som erbjuder betydligt mer än bara en säng. Det är hotell som valt att utveckla det traditionella hotellkonceptet och erbjuder något … utöver det vanliga.

Treehotel får gästerna komma nära naturen utan att skada den genom minimal miljöpåverkan. Här är ett av deras boenden som har lockat kändisar som Kate Moss till skogarna utanför Luleå. Något för dig?
 


Precis som ishotellet i Jukkasjärvi så utgick grundarna av Treehotel ifrån vad de hade; vacker natur och mycket mark. Vad kan man göra av det? Jo, ett unikt trädhotell som lockar kändisar från hela världen.

Precis likadant var det med ishotellet. De hade snö, is, mörker och kompetens för att skulptera i is – med andra ord hade de allt som behövdes för att starta ishotellet som blivit en succé och dit folk vallfärdar. Fundera över vilka resurser du har och hur du kan förvandla dem till en lönsam affärsidé!

8. Beställ din mat via en app

Tillhör tapas en av dina personliga favoriter? Då har du nog hört talas om Pinchos. Pinchos är en tapasrestaurang som skiljer sig lite från det du är van vid när du går ut och äter. Maten beställer du nämligen inte av servitören utan genom en app! När du laddat ner appen visar den mat och drinkmeny. När din mat är klar får du en notis om att du kan gå och hämta den och när du är både mätt och belåten behöver du inte vänta på kyparen för att be att få betala. Istället meddelar du via mobil-appen att det är dags för notan vilket får kyparen att dyka upp vid ditt bord.
 


9. Designa själv!

Om vi återgår till det här med att saker ska vara personliga så finns det många företag som gjort stora vinster genom att göra det möjligt för kunderna att delvis designa sina produkter själva. Här visar vi två affärsidéer som arbetar med det konceptet.

​MyCuff har specialiserat sig på herraccessoarer. Den produkten som säljer bäst är manschettknappar som kunderna själva designar. Idag hittar du dessa manschettknappar på välkända personer, bland andra prins Daniel använder dem.
 


En annan kategori som är populär att personifiera är barnpresenter. Att ge en bok till ett barn är ju inget nytt, men att ge en bok som handlar om barnet själv är nytt. Vill du exempelvis ge bort en barnbok i doppresent då kan du välja att boken ska handla om “Svante” och hans tre kompisar “Sara, Viva och Legolas”. Personligare och roligare bok får man leta efter!
 


10. Spotify

Spotify lyckades för många år sedan att slå sig in på en tuff marknad tack vare sin “nya” affärsmodell som skiljde sig från de modeller andra leverantörer av strömmad musik använde sig av. De flesta andra leverantörer förmedlade också musik, som exempelvis iTunes, där du fick betala per låt. I Spotify däremot betalar kunderna för ett abonnemang som löper månadsvis. Har du väl betalat för abonnemang “Premium” har du full tillgång till all musik som finns på Spotify, utan reklam.

Vad Spotify gjorde var med andra ord att de ändra sättet att distribuera och ta betalt för en befintlig tjänst, och se hur långt det har tagit dem!
 


11. Skicka upplevelser med post

För något år sedan slog upplevelser igenom som årets present. På kort tid skapades en mängd upplevelsehemsidor där du kan beställa upplevelser. Upplevelserna kan du boka över hela Sverige men det som är så smidigt är att du även kan paketera upplevelsen och via posten skicka den som present till din vän.

Förr höll vi oss till blommor när vi skulle överraska någon på distans. Nu kan du i princip skicka presenter i alla dess former direkt från företaget hem till personen som ska få  den. Smidigt och väldigt uppskattat!

Kanske går dina produkter i e-butiken att köpa med presentinslagning som tillval så att de direkt kan skickas som present?
 


Så, då har vi gått igenom olika innovativa och smarta affärsidéer som förhoppningsvis har gett dig en del nya tankar och idéer!

Glöm inte att en ny produkt i ditt utbud inte behöver vara helt ny utan utgå med fördel från en tjänst eller vara som du tycker är inspirerande - ändra sedan sättet att ta betalt, vilken kanal ni säljer i, vem ni riktar er till eller förändra designen på ett “smart” sätt. Det finns alltså en mängd fiffiga alternativ för att göra dina produkter mer attraktiva! Tänk nytt och prova olika idéer!

Vill du ha mer inspiration? Klicka här för fler innovativa affärsidéer.
 


// Johanna Bohlin
Community Manager

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.