Så bygger du ditt personliga varumärke!

Hur är ditt personligt varumärke? I dagens mediabrus gäller det att ha ett starkt varumärke. Är du småföretagare eller jobbar med tjänster behöver du skapa ett personligt varumärke för att sticka ut på marknaden så att dina kunder väljer dina varor eller tjänster framför konkurrenternas.

Med ett starkt personligt varumärke skapar du en relation till kunden som ökar chansen att de vill handla av dig och framför allt – att de återkommer. Följ med när Sanne Aronsson berättar om hur hon lyckats med just det genom att bygga upp sitt personliga varumärke!

Sanne aronsson, personligt varumärke, coach

Hur arbetar ditt företag med ditt personliga varumärke?

När jag för fem år sedan skulle starta mitt första företag gick jag på rådgivning hos Drivhuset. Jag hade svårt att förklara min affärsidé och utbrast till slut: "Jag vill sälja mig själv!".

Vad jag egentligen syftade på, utan att ha några kunskaper om det, var att bli mitt eget personliga varumärke. Trots att jag inte visste vad det innebar hade jag en intuitiv stark känsla av att det var min väg. Jag ville jobba med att inspirera människor att våga följa sitt hjärta och jag skulle göra det genom det jag älskade mest – att coacha, föreläsa och skriva. Och jag skulle nå min målgrupp genom att skapa ett starkt personligt varumärke.
 

“Ditt personliga varumärke är sättet du skapar en relation med människor och attraherar dina drömkunder. Är du otydlig med vem du är, vad ditt varumärke står för, så blir du svår att relatera till. Om ditt personliga varumärke däremot är klart och tydligt blir det lätt för rätt personer/kunder/samarbetspartners att hitta dig. “


Oavsett vilken typ av av företag du driver är det viktigt att arbeta med företagets varumärke. Hur kan ditt företag bli mer personligt för att skapa en bättre relation till kunderna? Idag är det vanligt att företag arbetar med storytelling för att koppla grundarnas personliga varumärken till företagets. Det är en väg att gå.

Mitt eget varumärkesbyggande har varit helt organiskt och framförallt drivits av lust och känsla. Jag hade ingen aning om vad jag sysslade med i början utan testade mig fram. Sociala medier var en naturlig plattform för mig och jag började dela med mig mer medvetet på alla kanaler. Jag tänkte noga på vad jag trodde skulle inspirera min målgrupp, ung driftiga kvinnor, och gick för det mesta efter devisen: "Vad hade jag inspirerats av för ett par år sedan?". Det är med andra ord viktigt att förstå vad målgruppen tycker är intressant och vad de går igång på.
 

Vad går dina kunder igång på?
Jag testade mig fram med olika inlägg på Facebook, med videos på YouTube och twittrade flitigt. När något blev en succé la jag det på minnet för att kunna skapa liknade inlägg längre fram. Samtidigt såg jag till att nätverka intensivt och gick på varenda nätverksträff jag kunde hitta i Göteborg. Plus att jag coachade alla som kom i min väg och såg till att ta vara på varje möjlighet som innebar att jag fick chansen att stå på scen. I början gjorde jag mycket gratis, men såg alltid till att ta bilder för att kunna dela med mig i mina kanaler. Snart började människor komma ihåg mig på det sätt jag ville – som en inspirerande coach, föreläsare och skribent. Genom Twitter fick jag betalda föreläsningsuppdrag och genom Facebook fick jag nya klienter. Mitt personliga varumärke fortsatte växa.

Så kommer du igång med ditt personliga varumärke!
För att komma igång med ditt varumärkebyggande är det viktigt att du producerar och delar relevant innehåll. Du behöver dela ditt innehåll oavsett om det är blogginlägg som visar på din expertis, Twitteruppdateringar med de senaste trenderna eller Instagrambilder där du visar hur du arbetar med till exempel välgörenhet på din fritid. Visa vem du är och få dina potentiella kunder att tycka om dig och med det också ditt företag!  

Sociala kanaler finns det gått om och här kan det vara bra att gå igenom samtliga för att komma fram till vilka kanaler som passar bäst för dig och ditt företag. För mig var det Twitter och Facebook men för dig kanske det är Instagram eller Linkedin? Utgå ifrån var du tror att din målgrupp eller dina potentiella kunder hänger mest och gör dig synlig där!

Ditt personliga varumärke måste växa med dig.
Nu har jag börjat nästa steg i karriären. Jag växlar upp och gör en internationell satsning. Genom det dyker det upp nya utmaningar i varumärkesbyggandet. Jag fortsätter som jag alltid har gjort – inspireras av människor som gör liknande saker men följer alltid min egna intuition och känsla. Och testar mig fram, ett steg i taget.
 


Bygg ditt personliga varumärke - Sanne tipsar!

1. Autenticitet, autenticitet, autenticitet. Människors bullshit detector är stark. Se till att du är ärlig och genuin i allt du skriver och gör. Försök inte vara perfekt, du är en människa, du är DU och det är det dina kunder och följare vill ha mer av.

2. Finns där för dina kunder. Om du vill ha ett personlig varumärke endast för att du vill bli uppmärksammad och få många följare kommer det inte fungera. Att skapa innehåll och anknytning handlar om att GE. Vad är det du vill hjälpa dina kunder med? På vilket sätt har din målgrupp "ont" och hur kan du lindra deras smärta?

3. Ha kul! Oavsett vilka sociala medier du väljer att använda dig av, se till att du tycker det är roligt. Känns det som att bestiga Mount Everest varje gång du ska publicera en bild på Instagram kanske du istället ska använda dig av något annat format eller kanal. Du kan alltid skriva långa texter i en blogg, filma videos för YouTube eller skapa ett vackert flöde på Pinterest.

4. Dumpa perfektionisten. Ditt uppdrag är inte att bedöma dig själv. Ditt uppdrag är att producera och dela med dig av innehåll. MYCKET innehåll. Håll högt tempo och fila inte på dina inlägg i evigheter. Dina dröminlägg kanske ändå inte blir omtyckta och en, enligt dig, halvdan uppdatering kan tack vare rätt tajming bli jättepopulärt. Så länge du skapar med hjärtat och för att du vill hjälpa och tillföra värde, har du ryggen fri. Kör på!

5. Var personlig. Jag vill se ditt ansikte, visa mig dina selfies och berätta om din morgonrutin. "People don't buy products - people buy people"!

Nu är det dags för dig att fundera över hur du vill bygga ditt personliga varumärke. Fundera över vad som utmärker dig och använd det när du producerar innehåll och i marknadsföringen av ditt företag!
 


// Sanne Aronsson
Purpose Coach, föreläsare och författare

Sanne Aronsson

Arbete: Purpose Coach, föreläsare och författare.
Bor: I San Francisco och är i uppstarten av sin internationella företagssatsning.

Aktuell med: Aktuell med boken "Vad fan ska jag göra med mitt liv?", säljs på Bokus
Hemsida: www.sanne.io

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.