Hjälp! – Efter två månader låg vår podcast på iTunes topplista

Aldrig förr har podcasts varit så populära. De används för att bygga publik, för att marknadsföra företag och för att bygga relationer. En podcast som på extremt kort tid blivit framgångsrik är Podcasten Hjälp.

Hjälp drivs av Oskar Nyström och Christopher “Crille” Grahn. På bara två månader har deras podcast hamnat på iTunes topplista över podcasts. Så hur gjorde de? Var började de? Och hur gör man egentligen om man vill skapa en egen podcast? Följ med när Oskar och Crille själva berättar. 
 

Från 0 till över 16 000 nedladdningar
 
“Chrille ringde och berättade att vi låg på plats tjugo på iTunes topplista över
podcaster – alla kategorier. Han lät helt oberörd, som han alltid gör i sådana lägen.Jag tror att han just därför skulle vara perfekt att ha på plats vid en katastrof. Han skulle utföra första hjälpen och kalla dit ambulans och polis innan de flesta hade kommit över den initiala chocken. Jag, å andra sidan, fick hög puls, började andas häftigt och gick in i mig själv och började fundera på om jag möjligtvis kan ha sagt något i podden som jag inte vill ska nå ut i offentligheten. Två timmar senare låg vi tvåa, och ytterligare en stund senare låg vi allra överst på hela listan. Vi funderade på om något kunde ha blivit fel i statistiken tills jag fick ett mail som upplyste om att vi inte får sända mer om vi inte köper ett dyrare distributionsabonnemang. Det är för många som lyssnar.”

Hjälp - En frågepodd

Drivs av: Oskar Nyström & Christopher “Crille” Grahn
Antal nedladdningar: Drygt 16 700, den 13 april (alternativa publiceringsplattformar inte inkluderade)
Antal sända avsnitt: 18

Livsmotto: Gör saker som gör dig glad! Träffa människorna du helst vill träffa, åk dit du helst vill åka och ägna dagarna åt det du helst vill göra. Då har nu snart blivit kompisar med dina favoritpersoner, hamnat på en plats du trivs på och blivit expert på det du älskar att göra.

Rolig fakta: Nästan alla avsnitt spelas in i Oskars lägenhet. I början bemödade vi oss inte med att sätta upp vår enda mikrofon i ett mickstativ utan lutade den mot Oskars snusdosa. Sen fattade vi att ljudet blir bättre om det får studsa mot rummet istället för … snus. Så, nu är det bättre ljud.

Hjälp - svarar på dina frågor!

“Den 2 januari släppte vi, Oskar och Christopher, det första avsnittet av podcasten “Hjälp”. En frågepodd som inte alls fungerar som “Ring så spelar vi” utan som är beroende av att lyssnarna mailar in frågor varpå vi svarar i avsnitten.”

“Inte frågor som man kan googla svaret på alltså, utan frågor som man kanske i vanliga fall skulle ställa till en vän. Ibland berättar vi vad vi genuint hade gjort i samma situation, ibland rekommenderar vi att personen omvärderar sin livssituation och ibland blir vi personliga och berättar om liknande erfarenheter. Andra gånger försöker vi bara skapa humor.”

“Typ som den gången någon frågade hur man ska veta om ens föräldrar älskar en. Det är för mörkt för att prata om. Eller som den gången en kille undrade om det är okej att springa naken i skogen om natten.  ”Okej, jag fattar”, tänker du, ”men vilka är ni och varför skapade ni en podcast då?”.

“Jo, ’Hjälp’ skapades efter att vi hade medverkat som skådespelare i en teateruppsättning på Värmlandsteatern. Innan dess kände vi inte alls varandra. Vi delade loge och fick snabbt en väldigt tight, speciell relation och ville inte förlora varandra när produktionen så småningom var över. Vi ville inte bara bli kompisarna som ringer varandra för att ta en torsdagsöl när någon av oss känner sig ensam, som det ofta kan sluta om man inte anstränger sig lite. Vi var tvungna att skapa ett nytt intresse att ses kring. “


Trubadur versus podcast

“Chrilles idé var att vi skulle bli trubadurer på lokala krogar i Karlstad. Min idé var att vi skulle göra en podcast. ”Podcast… Alla gör en podcast nuförtiden” fnös några av våra kompisar, och det hade de givetvis rätt i. Men vissa lyckas ju, och det borde väl rimligtvis finnas någon slags formel för att lyckas snirkla sig fram, ta rätt vägar genom labyrinten och så småningom vinna någon slags närvaro i någon slags offentlig sektor - och i värsta fall hade vi åtminstone haft kul på vägen.”

“Vi började finurla, beslöt att vi faktiskt skulle göra det och satte upp ett par grundregler.”

Oskar och Crilles grundregler:

  1. Vi ska ha ett unikt koncept. Eftersom att vi inte är kändisar så kan vi inte förlita oss på något annat än vår produkt.
  2. Vi ska utnyttja det vi (inbillar oss att vi) verkligen kan istället för att försöka härma någon annan podcast. Vad är vi duktiga på, liksom? Vi är ju skådespelare och musiker. Då kan vi spela in en egen vinjettlåt, hitta på återkommande karaktärer/röster till podden, sjunga och sådär.
  3. Vi ska aldrig sluta diskutera vad som är viktigt för oss, sinsemellan. Vi ska inte göra podcasten till varje pris, utan för att vi vill. Vart vill vi nå? Vad har vi för målsättningar?
  4. Vi ska lita på vår vänskap och att det räcker med att vi är oss själva (viktigt!).
  5. Vi ska se till att varje avsnitt blir så bra som möjligt. De avsnitt som inte är tillräckligt bra kastar vi och ibland får vi helt enkelt acceptera att vi får ses imorgon istället när vi är lite piggare och har ny energi.

“Podcast.. Alla gör en podcast nuförtiden. - fnös några av våra kompisar”


“Svårt att sälja något som inte finns”

“Att göra en podcast som är beroende av att folk mailar in frågor är en ganska dålig idé inledningsvis eftersom ingen vill ta del av en produkt som inte finns än. Det blir lite som att försöka övertyga folk om att köpa kläder, men man visar inte hur kläderna ser ut, berättar inte vilket plagg det rör sig om, vilket material det är gjort av eller vad det kostar ... “

“Vi lovade att alla som skickar mail kommer att förbli anonyma (genom att vi ändrar deras namn) men samtidigt var det ju ingen som visste vilka vi var eller om vi skulle hålla det vi lovade. Vi fick typ ett vettigt mail inför vårt första avsnitt och beslöt oss för att fokusera på det, behandla personen som mailat med stor respekt och samtidigt visa vilka vi är och vad vi står för. Det blev ett ganska stelt och humorlöst avsnitt på så sätt, men det var nödvändigt att visa lite allvar för att vinna förtroende.”

“Vi skulle kunna jämföra hela situationen med ett nytt förhållande. Du kan inte brassa på med dina konstigaste skämt på en gång, utan man måste vänta lite och lära känna varandras humor först. Eller som en jazzmusiker som börjar göra experimentell, extremt märklig musik. Man måste kunna reglerna innan man bryter mot dem. Annars tror alla att man är galen och ingen lyssnar. Du fattar.”

“Efter det rullade det på lite bättre för varje avsnitt, vi fick fler mail, började hitta
en naturlig rytm (förstod vems tur det var att prata och när det var okej att avbryta
den andra och sådär) och antalet lyssnare ökade.”

Ett framgångrikt blogginlägg gav ny boost

“Jag pratade med min gamla chef och kompis Petter Hegevall på tidningen och sajten Gamereactor när han plötsligt berättade att han hade hört podcasten och ville tipsa om den i sin blogg. Det blev en inkörsport för nya lyssnare och eftersom att framgång föder framgång i podcast-branschen (kan man använda det ordet än?) började vi växa ännu mer, väldigt, väldigt fort.”

“Vi har ett par mål. Vissa har redan uppnåtts, men ett konstant mål är att göra nästa avsnitt till det bästa hittills. Den roligaste feedbacken vi får är när folk skriver och berättar att de skrattade högt på bussen när de lyssnade på oss. En dröm är att vårt eget företag bakom podcasten ska växa till en liten, mysig mediebyrå med massa bollar i luften samtidigt. Och så vill vi ha ett kontor!”

Skapa en egen podd

“Vill du skapa en egen podd? Hitta en unik vinkel! Alex & Sigge finns redan. Filip & Fredrik och Värvet likaså. När du hittat en idé: gör det bara. En ganska bra grej att försöka komma ihåg i alla lägen är att man i grund och botten producerar någon slags underhållning. De absolut tråkigaste podcasterna är fyllda av fullständigt oplanerade, stela, energilösa samtal människor emellan som inte verkar vilja prata med varandra – tycker vi. Ibland gör även vi oss skyldiga till att ha för låg energi eller för tråkiga åsikter, men då försöker vi åtminstone alltid klippa bort segmentet eller spela in det imorgon istället när vi har fått ny kraft.”

“För att starta en egen podd behöver du mikrofon, en dator och ett inspelningsprogram. Sedan behöver du knåpa lite med iTunes och dessutom skapa ett RSS-flöde. Det är snabbt ordnat och alla eventuella hinder går att komma runt med lite flinka internetsökningar. Kan vi kan du!”

Är du nyfiken på Oskars och Crilles podcast och vill höra på de senaste avsnitten i Hjälp - då kan du ladda hem podcasten här!
 


// Oskar Nyström
    Hjälp Podcast

 

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.