Smiling Cashew gick från luftslott till Sveriges nästa tillväxtbolag

Smiling Group har på två års tid lyckats ta fram en ekologisk och Fairtrade-märkt produkt från landsbyggden i Gambia till varuhyllorna i Sverige. Utan några tidigare kunskaper om vare sig nötter eller Gambia lyckades de fyra delägarna att snabbt göra sin idé till verklighet.

Smiling Cashew finns idag i några av landets största livsmedelsbutiker. Kanske har du hört talas om det framgångsrika företaget som säljer “schyssta nötter”?   
 

Smiling Group, Smiling Cashew, Hemsida24, framgång, Afrika, nötter, venture cup, Söderling

Nötter från Gambia gör succé i Sverige

Det var i Gambia, även kallat ”The Smiling Coast of Africa”, som företagets resa startade. Smiling Group är nu inne på sitt andra verksamhetsår efter ett tufft och slitsamt första år. Men efter att första leveransen av cashewnötter landade i Sverige har företaget bland annat prisats som ett av Sveriges nästa tillväxtbolag.

Smiling Groups affärsidé bygger på att skapa bättre förutsättningar för odlarna i Gambia genom skapa gynnsamma samarbeten. När företaget säkrade tillverkningsprocessen resulterade det i en Fairtrade-märkt och ekologisk nöt som gynnar så väl oss som köper produkterna liksom odlarna i Gambia!
 

Smiling Group

Startade: 2013
Antal anställda: 4
Bransch: Livsmedel.
Ägare: Joakim Söderling, Oscar Carlsson, Linnea Söderling och Johan Forshällen.

Nästa verksamhetsmål: Introducera fler produkter som smakar gott och gör gott.
Mest sålda produkten: Smiling Cashew Havssalt 60 g Fairtrade & EKO
Omsättning: 3 miljoner kronor 2013/2014 , 6 miljoner kronor 2014/2015  (pågående)

Rolig fakta: Utsedda till “Sveriges nästa tillväxtbolag 2013” genom att nationellt vinna Venture Cup
Motto: “Sälj volym - Då kan vi skapa utveckling där det behövs som mest!”

  
Önskan om sysselsättning före bistånd resulterade i Smiling Group

Smiling Groups resa började när två av de fyra delägarna åkte ner till Gambia för att skriva en universitetsuppsats. Syftet var att undersöka hur svenskt bistånd bättre kan anpassas efter de behov som gambierna har, och hur biståndet kan användas för att starta nya företag som ger jobbmöjligheter.
 

“Det vi såg på plats efter att ha levt med gambierna i två månader var att många inte främst ville ha bistånd, utan istället ett jobb att gå till, de ville vara med och bidra, känna sig behövda och tjäna egna pengar.”


Efter den insikten valde teamet på Smiling att vända på frågan:
– Vad har Gambia att erbjuda Sverige?

Det var då de kom i kontakt med bönderna som odlade cashewnötter.
 

“Odlarna berättade om sin verklighet och vi kände direkt att här har vi något. Vi skulle Fairtrade-certifiera kooperativtet som bönderna var anslutna till och bli Sveriges första spridda Fairtrade-märkta cashewnöt på svensk livsmedelshandel. Det skulle vara bra för oss men framförallt bra för odlarna!”


En briljant idé tog form och så här beskriver delägarna verksamheten idag:

Vad gör er produkt unik?
– Produkten kostar inte mer än våra konkurrenters trots att den är både ekologisk och Fairtrade-märkt. Dessutom kan konsumenten, genom en QR-kod på påsens baksida, få en videohälsning från bönderna i byn där nötterna är odlade.

Tack vare att Smiling Group har ett unikt erbjudande som möter marknadens efterfrågan och samtidigt arbetar mot fattigdomen i Gambia har företaget vuxit snabbt på kort tid. Trenden kring ekologiska och Fairtrade-märkta produkter har vuxit påtaglig de senaste åren och Smiling Groups erbjudande skiljer sig från konkurrenternas.

– Med vår produkt kan du som konsument göra en god gärning samtidigt som du får något gott att äta!

Ett smart koncept som gör nytta.  

Vad gör er till ett vinnande team?
De fyra grundarna på Smiling Group består av Johan, Joakim, Oscar och Linnea. De har alla olika ansvarsområden. Men som vanligt i ett litet bolag är gränserna mellan ansvarsområdena flytande och alla hjälper varandra och arbetar tillsammans.  

Teamet på Smiling Group träffades när de läste på Linnéuniversitetet. Två av grundarna är dessutom syskon.

– Att vi vågade satsa berodde dels på en naiv okunnighet om branschen och dels på att vi hade/har ett högre syfte än att bara tjäna pengar och driva företag. Det högre syftet är att skapa bättre ekonomiska förutsättningar för odlarna i Gambia. Med den grundinställningen är det lättar att våga och motivera sig själv

Innan Smiling Group officiellt etablerades som företag hade de fyra grundarna lyckats sälja in sin idé till både Pressbyrån och 7-Eleven vilket underlättade satsningen och starten av företaget.


Hur gick ni från idé till färdig produkt?
– Vi började med att göra en grov marknads- och branschanalys. Dels av hur cashewnötsindustrin såg ut internationellt från råvara till konsument och dels hur marknaden såg ut i Sverige.

– Vi hittade ett tydligt “hål” på marknaden och började utifrån det att arbeta med kalkyler. Vi genomförde också en Fairtrade-certifiering av hela odlarkooperativet och “raggade” pengar från banker och investerare.

Efter att Smiling Group ordnat finansieringen och även sålt in konceptet till den första kunden gick startskottet på riktigt. De första planerna sattes i verket – utan kunskaper om vare sig branschen, nötter eller den gambianska marknaden.
 

“Det var verkligen ett år med mycket slit innan vi hade våra första färdigpaketerade nötpåsarna ute på de svenska butikshyllorna.”

 

Smiling Group, Smiling Cashew, Hemsida24, framgång, Afrika, nötter, venture cup, Söderling


Hur togs Smiling Group emot i Gambia?
– Eftersom målet är att göra det bättre för de fattiga genom handel istället för genom bistånd, vilket gambierna själva efterfrågar så blev vi mycket positivt bemötta.

Genom Smiling Group får bönderna möjlighet att sälja sina råvaror till ett av världens rikaste länder. Och tack vare Smiling Group slopas också ett stort antal mellanhänder vilket gör att odlarna får bättre betalt än tidigare. Att odlarna själva får stå framför kameran och synas genom Smiling Groups varumärke uppskattas mycket.

– Den största utmaningen för oss är tidens betydelse. I Sverige, och i resultaträkningen, är tid pengar vilket är ett än idag olöst problem på plats i Gambia.
– Det hade också kunnat bli en väldigt stor utmaningen att hantera den gambiska kulturen om vi hade försökt driva allt på “svenskt vis”. Olika länder har olika seder, religioner och kultur som man måste anpassa sig efter.

Enligt Smiling Group handlar det om att vara smidig och inse att vår kultur i Sverige skiljer sig från kulturen i Gambia. Det är därför viktigt att kunna kompromissa för att verksamheten ska flyta på i önskad takt.

Hur ska man tänka när man etablerar sig i ett främmande land?

  1. Visa respekt för landets kultur, religion, människor och seder.
  2. Ta dig tid och lär känna nyckelpersoner som ditt företag är beroende av. Det är de som ska hjälpa dig att gå från idé till verklighet. En stark och bra relation ger bättre affärer!
  3. Det är väldigt viktigt att du har människor omkring dig som brinner lika mycket för ditt koncept som du brinner för dem för att affären ska lyckas.
    – Att bara köpa varan tror vi inte är långsiktigt hållbart då vi är beroende av att de ställer upp när något går fel. För att vi ska få människor att anstränga sig till det yttersta för oss måste vi göra detsamma för dem.


Vilka är era största framgångsfaktorer?
– Att vi lyckats sälja stora volymer. Vi har en väldigt liten bruttomarginal och vill hellre sälja två påsar till lägre förtjänst än en påse med högre förtjänst. Det tjänar odlaren på eftersom de givetvis hellre ser att vi säljer stora volymer än mindre volymer i trendiga nischbutiker.

Genom att berätta odlarnas egna historier avviker Smiling Group från de andra nötleverantörerna på marknaden.

– Den absolut största framgången hitintills är att vi har lyckades få ut våra produkter till konsumenterna. Att vi lyckades få in påsarna på Pressbyrån och hos alla våra övriga kunder – att konceptet vi skapat/skapar uppskattas av så många!

Vad var tuffast under första verksamhetsåret?
Strax innan Smiling Groups första kundmöte valde en av de ursprungliga ägarna att hoppa av. Det skapade onekligen en viss oro i det gemensamma projektet.

– Vi kom överens om att inte berätta om avhoppet för den tredje delägaren som också var den som hade uppdraget att sälja in nötterna hos Pressbyrån. När Pressbyrån tackade “ja” kändes inte avhoppet så tungt.

Vad var viktigaste under det första verksamhetsåret?
Den absolut viktigaste händelsen var kontakten med Pressbyrån som också blev vår första kund.

– Vi har även varit runt bland olika start-up-insatser och fått information och hjälp. Vår affärsmodell har gjort att det inte varit svårt att få folk att hjälpa till genom att dela med sig av kontakter i sina nätverk eller med kunskap. Det är vi oerhört tacksamma för.

I och med att Smiling Group främst riktar sig till en yngre målgrupp har de lagt mycket energi på att synas i sociala medier. De primära kanalerna är Instagram och Facebook som uppdateras dagligen.

– Vi arbetar flitigt med storytelling. Därför lyfter vi fram odlarnas historier även i de sociala medierna istället för att pusha för snygga förpackningar. Vi tror på ett djupare värde. Det är svårt att räkna på vad dessa kanaler ger tillbaka i ökad försäljning men vi märker ett ständigt växande intresse vilket är jättekul!

6 tips från teamet på Smiling
Efter två fartfyllda och spännande verksamhetsår tar Smiling Group nästa steg, med sig har de en stor ryggsäck fylld av erfarenheter och lärdomar. Här kommer sex heta tips från teamet på Smiling Group till dig som är småföretagare.   
 

  1. Ha ett konkret och slagkraftigt erbjudande
    Värna om ditt erbjudande, förfina och förbättra det löpande.

    Småföretagare som vi måste hela tiden ligga i framkant annars blir du lätt utkonkurrerad. Fråga dig själv; vad är de jag egentligen säljer? I vårt fall är det inte cashewnötter, utan snarare ett koncept om hur man skapar långsiktigt utveckling i U-länder.
     
  2. Försök sticka ut
    Försök att hitta något i din affärsmodell som gör att du sticker ut. Det kan vara hur du tar betalt, din produktion, förpackning eller produkt. Cashewnötter fanns redan tidigare men genom att inkludera böndernas historier sticker våra nötter ut.
     
  3. Tro på idén och våga sälja in konceptet!
    Arbeta alltid efter långsiktiga mål snarare än att stirra dig blind på kortsiktiga motgångar. Vi visste vad vi ville. Vi började sälja in ett koncept utan att ha en färdig produkt att visa, de valde att tro på oss och idag är vårt nästa mål att få Ica och Coop som kunder.

    Tips! Se till att du har något att berätta, brinn ärligt för det du gör och visa att du gjort hemläxan i form av en ordentlig marknadsundersökning och en trovärdig kalkyl.
     
  4. Lägg tid på affärsmodellen
    Lägg mycket tid på din affärsmodell. Hur ska du ta betalt, för vad, hur mycket och varför? Tänk på vad som är fördelaktigt i längden.
     
  5. Fira mer!
    – Ofta hinner man inte fira en framgång riktigt ordentligt då nästa utmaning väntar runt hörnet, det är något vi på Smiling Group måste bli bättre på!

    Glädjen när man firar en framgång smittar av sig och gör att fler vill satsa på eget företag. Om fler vågar skapar vi ett öppnare, roligare och självständigare samhälle – så fira alltid dina framgångar!
     
  6. Hitta dina förebilder
    Vilka förebilder har inspirerat dig i ditt företagande? Vad har de gjort bra som du kan dra nytta av? Vi tycker till exempel att Coca-Cola har ett spännande koncept.

    – Man kan säga vad man vill om själva produkten men faktum är att du kan köpa en Coca-Cola nästan överallt i världen och de är duktiga på att skapa jobb där många andra organisationer aldrig skulle våga etablera sig.


Tack Smiling Group för att vi fick ta del av er resa från idé till färdig produkt! Här kan du läsa mer om Smiling Group, bönderna och nötterna.

(Smiling Cashews hemsida är inte byggd i Hemsida24s verktyg. Syftet med artikeln är att inspirera dig i din roll som företagare)
 


// Johanna Bohlin
Community Manager

Arkiv

Etikettmoln

Senaste inlägg

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.