Därför bör du skicka nyhetsbrev & så här gör du!

Som småföretagare finns det många sätt att jobba med din marknadsföring. Är du inte erfaren kan det kännas jobbigt. Var ska du börja? Hur mycket tid och pengar ska du lägga på din marknadsföring och hur vet du om du får något tillbaka? Det enda du vet är att du måste göra någon form av aktivitet för att hålla dina kunder varma och få in nya.
 

Nyhetsbrev ett mervärde för dina kunder?

Ett sätt att arbeta med marknadsföring som är nästintill gratis och dessutom väldigt effektivt och mätbart är att skicka e-post till dina kunder, i form av ett nyhetsbrev. Är du tveksam? Här får du 5 bra skäl till att starta ett nyhetsbrev:
 

  1. Håll kontakten med dina bästa kunder
    Det är många gånger enklare och billigare att skapa nya affärer med befintliga kunder än att jaga nya. Nöjda kunder är också bra ambassadörer för ditt företag och kan rekommendera dig vidare.

    Har du dina bästa kunder i ditt e-postregister kan du hålla dem varma genom enkla utskick då och då. Det är ett billigt sätt att stärka relationen med dina kunder.
     
  2. Dela viktig information om ditt företag
    Berätta om öppettider under påskhelgen, nya erbjudanden eller att du öppnat en ny butik i en annan stad. Ett nyhetsbrev är ett bra sätt att hålla dina kunder uppdaterade och de flesta av dina kunder har garanterat en e-postadress som de kollar minst en gång per dag.
     
  3. Visa att du är expert på ditt område
    Genom att berätta om vad som händer i omvärlden kring just ditt område eller i din bransch kan du visa att du är experten dina kunder ska vända sig till. Var inte rädd för att länka till andra sajter för mer information.

    Är du bra på att berätta om ditt område är det dig kunderna kommer vända sig till framöver. Det är också ett bra sätt att få nya kunder att få upp ögonen för ditt företag genom att få dem att skriva upp sig för ditt nyhetsbrev. Till exempel genom att erbjuda en nedladdning av en e-bok inom aktuellt område.
     
  4. Bygg ditt varumärke
    Ju oftare du exponerar ditt varumärke och din speciella stil för dina kunder ju mer kommer de att känna igen ditt företag utan att behöva se ditt företagsnamn. Upprepning är ett beprövat sätt att bygga varumärke. Lägg upp en plan för hur ofta du ska göra dina utskick.
     
  5. Kostnadseffektiv marknadsföring
    Att skicka e-post är väldigt billigt jämfört med annan reklam. Även jämfört med sociala medier som ofta kräver att du betalar för att synas ordentligt. Ju bättre kontaktlista du har och ju intressantare innehåll du har i dina utskick ju bättre resultat får du.

    Det går dessutom enkelt att se vilka utskick som fungerat bäst genom att mäta hur många som öppnat och klickat på de olika breven. Använd den informationen för att göra dina utskick ännu bättre och hitta vad som fungerar för just dina kunder.
     

5 snabba tips för ditt nyhetsbrev

Så, nu har du alla argument du behöver för att börja skicka nyhetsbrev. Har du svårt att få till innehållet kommer här några snabba tips på vad du ska tänka på när du skapar ditt första nyhetsbrev:

  1. Var noga med rubriken på ditt nyhetsbrev
    Det är oftast den som avgör om mottagaren öppnar nyhetsbrevet eller inte. Håll dig kort och väck nyfikenhet som i det kända nyhetsbrev som Barack Obama skickade ut till väljare under sin presidentkampanj som bara sa “Hey” i ämnesraden.

    Ett annat sätt är att berätta för läsaren vad de kan få ut av att läsa ditt brev till exempel “10 enkla sätt att få mer tid över”. Pröva och se vilken effekt olika typer av rubriker har på antalet öppningar.

    (8 tips för en bra rubrik)
     
  2. Erbjud något av värde för läsaren
    Försök att se ditt budskap ur kundens perspektiv. Vad får läsaren ut av ditt budskap? Är det relevant och intressant? Exempel på det kan vara en viktig nyhet inom ditt område som påverkar dina kunder eller det kan vara ett tydligt rabatterbjudande.
     
  3. Använd bra bilder
    Har du begränsade resurser, satsa på en riktigt bra bild per utskick. Tänk på ditt utskick som en bloggpost med en bra bild snarare än som en tidningslayout som ska ha många bilder och olika puffar. Använd med fördel bilder på människor eller produkter.
     
  4. Håll dig kort
    Är nyhetsbrevet för långt och innehåller för många olika delar information tröttnar folk och du riskerar att dina läsare missar något som du tycker är viktigt. Dela istället upp brevet på flera utskick över tid om du inte vill stryka något. Var noga med vad som är den viktigaste informationen i varje utskick och lägg den högst upp.
     
  5. Ta med en “Call to action”
    Berätta för läsaren vad hen ska göra efter att ha läst ditt utskick. Till exempel genom en tydlig knapp som säger “Köp” eller “Besök sajten”. Det kan också vara en uppmaning om att gå till den fysiska butiken eller att vidarebefordra brevet till en vän som kan vara intresserad av budskapet.


Nu bör du ha en bra grund i varför du ska börja med nyhetsbrev och vad du ska tänka på när du skapar dem. Då är det bara att sätta igång! Och kom igång att pröva dig fram och se vilken effekt olika typer av utskick får.

Nyckeln till ett framgångsrikt nyhetsbrev är att vara uthållig och jobba över tid. Lycka till!
 


// Oskar Glauser
Ägare och grundare för Minutemailer

Oskar Glauser

Ägare & grundare: Minutemailer – Ett enkelt sätt att skicka snygga nyhetsbrev.
Besök www.minutemailer.com för att skaffa ett gratis konto.

Medgrundare: Video-appen Videofy

Erfarenhet: Har i över 15 år hjälpt stora som små företag med design och marknadsföring.

Mer om Oskar: www.glausercreative.se
 

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.