OnlineDiet - en hemsida som ger resultat

Månadens hemsida i december är OnlineDiet för att de lyckats skapa en startsida som både ger ett trevligt intryck och skapar intresse. Den ger resultat – i dubbel bemärkelse!
 

En startsida som ger rätt känsla

OnlineDiet har funnits sedan 2013 och säljer kost- och träningsscheman online till privatpersoner som behöver hjälp att gå ner i vikt eller vill öka sin muskelmassa.

När du besöker Onlinediet.se så får du ett både inspirerande och ödmjukt bemötande. Tjänsterna som OnlineDiet säljer kan i flera avseenden förknippas med en utmaning som för många är både jobbig och tuff. Genom att startsidan förmedlar mjuka och lätta värden känns allt genast lite lättare och intresset ökar!
 

OnlineDiet

År OnlineDiet startade: 2013

Ägare: Patric Lindman & Jacob Papinniemi

Produkter: Kost- och träningsscheman till privatpersoner.

Nästa verksamhetsmål: Att dra igång en stor januarikampanj via Google adwords, Facebook-annonser kompletterat med marknadsföring via bloggare.

Mest sålda produkten: Kost- och träningsschema för att minska fettmassa.

Visste du att när Patric första gången ringde till Jacob och berättade att hade en affärsidé hann han prata i fyra minuter om sin idé innan Jacob svarade: Jag är på!

Motto: Att leverera kvalitet och service till nya och befintliga kunder!

 
Varför bildades OnlineDiet?


Allt började med att Patric fick en ny arbetskollega som drev ett företag som sålde kost- och träningsschema. När Patric besökte hemsidan kände han att:
– Det här kan jag göra bra mycket bättre!

Företagets hemsida sköts idag till hundra procent av Patric som också är den ena av två ägare till OnlineDiet. Enligt Patric har företagets startsida haft fler än 15 olika utseenden. Nu äntligen känner han att företaget hittat rätt.
 

“Det bästa med vår hemsida är att den är stilren och har en tydlig bakgrundsbild som direkt fångar budskapet. Vi kombinerar bilden med en enkel text som i två meningar beskriver vår affärsidé.”



Vad säger statistiken om startsidan?
Syftet med OnlineDiets startsida är att locka besökarna att gå vidare och läsa om produkterna. I början visade statistiken att många besökare lämnade sajten redan på startsidan.

Patric berättar att han nu har kopplat hemsidan mot Google Analytics. Det ger en tydlig indikation på hur väl startsidan fungerar. Han kan direkt se hur många besökare som klickar sig vidare från startsidan. Tack vare det förbättringsarbete som Patric genomfört med statistiken som grund väljer idag nio av tio besökare att från startsidan gå vidare och läsa mer om produkterna.
 

Vad är viktigast på startsidan?

Det absolut viktigaste med OnlineDiets startsida är att kunderna inom loppet av 3–5 sekunder ska förstå affärsidén och vilken nytta OnlineDiet kan ge dem. Kunderna måste snabbt förstå budskapet så att de vill gå vidare och läsa mer om produkterna.

För att affärsidén ska bli tydlig har OnlineDiet valt en stilren och enkel design med en stor bakgrundsbild. Patric har lagt många timmar på att hitta den perfekta bilden.

Bakgrundsbilden ska förmedla rätt känsla och efter mycket letande hittade teamet en bild som stämde väl överens med det budskap företaget vill förmedla!

Färg och design
På OnlineDiet har hela hemsidedesignen byggts utifrån den egna loggan som är svart och orange. Patrics råd är att analysera hur den egna loggan kan återspeglas i designen på hemsidan.

OnlineDiets färger och design är noga genomtänkt och de kände direkt att svart/orange är deras färg. Färgerna används i all kommunikation för att befästa varumärket så att det fastnar i kundernas medvetande.

Uppdateringar och kampanjer för ökat intresse
Patric uppdaterar OnlineDiets hemsida i stort sett varje dag. Varför; kan man fråga sig? Jo, för att han hela tiden vill prova nya idéer. Provar han sig inte fram är det omöjligt att få reda på vad som fungerar och vad som inte gör det.  

För att öka intresset på startsidan genomförs olika kampanjer. Genom att lägga kampanjerna på startsidan fångar OnlineDiet snabbt besökarnas uppmärksamhet och intresset för produkterna ökar.

Onlinediet.se har fått otroligt mycket och positiv respons från kunderna tack vare den nya hemsidan.
 

“Vi har fått MASSOR av positiv feedback och alla tycker att både startsidan och hemsidan ser mycket professionell ut”



Patric tipsar:

  1. Fånga kunden direkt!
    Vad kan du göra på din hemsida för att direkt fånga dina besökares intresse eller för att förmedla din affärsidé? Kanske ett erbjudande?
     
  2. Arbeta med den design och de färger som symboliserar ert varumärke
    OnlineDiets inspiration till startsidan/hemsidan kommer ifrån deras logga.
     
  3. Välj en stilren hemsida
    Buskapet ska vara enkelt att förstå - en bild kombinerat med en enkel text räcker långt. Lyft endast det som är viktigast.  
     
  4. Arbeta med enkla texter
    Ett tydligt budskap är A och O för att skapa förståelse. Texterna ska vara lätta att förstå. Väljer kunden att klicka vidare ska all relevant information finnas på startsidan.
     
  5. Välj en stor bakgrundsbild
    Att välja en större bild som bakgrundsbild istället för flera små bilder ger bättre genomslag och blir snyggt oavsett vilken surfplatta, dator eller mobil kunden/besökaren använder.
     
  6. Tänk igenom dina bilder
    Vad säger bilderna? Hur förstärker och överensstämmer de med ditt budskap?
     
  7. Lägg tid på din startsida
    Dina besökare tar ett avgörande beslut på din startsida – är detta intressant för mig? Genom att arbeta med och satsa tid på din startsida och göra den bättre får du fler besökare att stanna och klicka vidare. Det leder i sin tur förhoppningsvis till fler kunder och högre omsättning.



Tack Patric och Jacob för att ni delade med er av era framgångstips!
Här kan du läsa mer om OnlineDiet och deras kommande januarikampanj med rabatterade priser.
 


//Johanna Bohlin
Community Manager

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.