Företagsblogg - ett sätt att öka din försäljning

Har du hört att en blogg är ett bra sätt att förbättra relationerna till dina kunder och bestämt dig för att starta en företagsblogg? Bra, du har tagit det första steget. Nästa steg, kanske det svåraste, är att veta var du ska börja och hur du går tillväga.

För att kicka igång din blogg ska vi gå igenom hur du kommer igång med bloggen, vad du kan skriva om och till sist när och var du bör publicera.
 

Hur skapar du värdefulla blogginlägg?

Om du tycker det verkar svårt att producera innehåll eller hitta intressant innehåll att skriva om är du absolut inte ensam. Alla har vi läst intressanta blogginlägg och artiklar men att publicera något på egen hand känns inte alltid lika lätt. Så vad är det då som skapar en framgångsrik blogg och hur kommer det sig att vissa bloggare har tusentals följare?

För att skapa en framgångsrik blogg krävs det ett gediget förarbete för att få ökad kundkännedom. Med det menar jag att du måste ta reda på vilken information som skulle vara värdefull för dina kunder. Hur kan du förgylla eller kanske förenkla deras vardag?

Fråga dig vad dina kunder hittar på din blogg som de inte hittar någon annanstans - vad gör ditt innehåll unikt? Ett bra sätt att svara på den frågan är att undersöka vad dina konkurrenter skriver om men också att läsa andra företagsbloggar för att få inspiration till din egen.
 

“There’s a lot of information out there for free, so you’ve got to figure out what makes your information different.”  Matt Wolfe
 

Vad bör jag tänka på när jag skriver?

Till en början är det viktigt att du tar dig tid att skriva. Det är viktigt att du får kvalitet i dina inlägg. Tänk på att skriva för dina läsare och försök att inta deras perspektiv när du skriver - vad vinner jag på att läsa det här inlägget? Lär jag mig något?

För att inte förvirra dina läsare kan det vara bra att välja 2-4 olika typer av inlägg eller “ämnen” att skriva om och som är återkommande. Det gör att dina kunder vet när de ska vända sig till dig och vad din blogg erbjuder.

Nedan följer några inlägg som är vanliga på företagsbloggar:

  • Svar eller lösningar på dina kunderna problem
  • Intervjuer; anställda, leverantörer, kunder
  • Nyheter och aktiviteter inom företaget, låt kunderna följa med bakom “kulisserna”
  • Diskussion kring trender och nyheter i branschen
  • Gästbloggsinlägg, bjud in en expert för ett specifikt inlägg
  • Guider eller produktgenomgångar


Johanna tipsar: Inspiration och idéer till nya blogginlägg eller nyttiga källor kommer när du minst anar det och ofta när du inte sitter framför datorn. Öppna sinnet för dessa idéer och skapa med fördel en anteckning i din mobil eller en sida i din kalender där du noterar dina tankar allt eftersom. När du nästa gång sätter dig för att knappa på tangentbordet har du en uppsjö av bra idéer!

När du hittat ett intressant ämne och du börjar skriva på ditt inlägg är det några saker som kan vara bra att tänka på och som gör ditt inlägg mer läsvärt. Tänk på att läs igenom din artikel när den är klar och tänk över hurvida du har tagit hänsyn till tipsen nedan.

8 Tips för ett läsvärt inlägg!

  1. Visa på engagemang och att DU bryr dig
  2. Våga vara personlig och skriv inte för formellt eller generellt
  3. Lyft exempel och egna erfarenheter
  4. Använd bilder för att göra ditt inlägg mer levande
  5. Gör din text läsvänlig med underrubriker, styckesindelningar, bilder, listor, noga valt typsnitt etc.
  6. Lyft externa källor för att understödja det du skriver
  7. Använd ett enkelt språk som alla förstår utan branschord
  8. Berätta vad nästa inlägg kommer att handla om så att läsaren får en anledning att återvända


En är ytterligare variabel som påverkar intresset för ditt inlägg är val av rubrik. Det är oftast rubriken som bestämmer huruvida en kund väljer att läsa vidare eller inte. Vad lovar rubriken och på vilket sätt skapar den intresse? Ta gärna fram några förslag och prova dem på en kollega eller vän.
 

Hur ofta och när bör jag publicera?

När du har bestämt dig för att starta en blogg behöver du fundera över hur ofta du ska publicera dina inlägg och när.

Hur ofta. Hur ofta du ska publicera blogginlägg beror på hur ofta du har bra innehåll att publicera. Det kan vara bra att göra upp ett schema för de kommande månaderna för att se vad du har att göra och hur ofta du tror dig ha tid att publicera blogginlägg samt vad du ska publicera.

Johanna tipsar: Tänk på att du inte kommer att tappa en läsare för att du skriver för sällan utan snarare för att dina inlägg inte är tillräckligt bra. Tänk igenom dina inlägg och stressa inte fram dem.

När. Många undersökningar och analyser har gjorts kring vilken/vilka veckodagar och vilka tider som det är bäst att publicera blogginlägg. Det har fastställts att flest läser bloggar de följer på måndagar men hittar dina läsare blogginläggen via sociala medier så är det emellertid bättre att publicera dina inlägg på tisdagar. Tidsmässigt så letar läsarna efter nya inlägg främst på morgonen. Läs mer om publiseringstider.

 


Marknadsföra dina blogginlägg!

Att marknadsföra ditt inlägg är otroligt viktigt för att du ska få läsare till din blogg. Det är också bra om bloggen är lätt att hitta till på din hemsida så att dina kunder kan upptäcka den själv och slipper leta.

Ett bra sätt att marknadsföra din blogg är att tipsa om nya inlägg på social medier eller i direktkontakt med kund såsom i nyhetbrev. Du bör marknadsföra dina specifika inlägg snarare än din blogg som sådan. Försök att hitta intressanta forum med rätt målgrupp och dela ditt inlägg för att få spridning.

Tänk på! Att relationer byggs inte på en dag och att det tar tid att bygga en framgångsrik blogg. Ge inte upp eller pressa dig själv när antalet läsare inte stiger de två första veckorna utan fortsätt att producera och publicera genomtänkt innehåll och marknadsför det flitigt så kommer det att ge resultat. Skulle det inte ge resultat behöver du antagligen analysera din valda målgrupp i relation till ditt innehåll på nytt.


Är du inte redan registrerad på Hemsida24? Hos oss kan du enkelt och smidigt designa din egen blogg utan tekniska förkunskaper - antingen integrerad i din hemsida eller fristående. Prova Hemsida24s verktyg gratis under 1 månad.

Redan medlem? Logga in för att skapa eller uppdatera din blogg.


Lycka till!
 


//Johanna Bohlin
Community Manager

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.