GAIA Sverige - En smart företagsblogg!

GAIA Sverige (Ax & Lin) har utsetts till “Månadens hemsida” för deras personliga och inspirerande företagsblogg. GAIA Sverige säljer ekologiska hudvårdsprodukter och har i sin blogg valt att arbeta med en personlig stil som de tror når ut till kunderna och både skapar engagemang och intresse!
 

En blogg för fler och nöjda kunder

GAIA Sverige arbetar sex medarbetare för att skapa en mer hälsosam vardag för sina kunder. GAIA har provat olika marknadsföringsalternativ och ett sätt som gör att de drar fler besökare till sin hemsida är via deras blogg! På GAIAs blogg hittar du produktnyheter såväl som bra tips i vardagen för ett ökat välmående.
 

Cecilia Pålsson Cecilia Pålsson

GAIA Sverige ägs och drivs av Cecilia Pålsson. Cecilia skriver själv många av inläggen på bloggen och de inlägg som har gett bäst resultat är de som har en personlig ton. Läs vidare om Cecilias tankar kring bloggen nedan.

Varför är det viktigt med en blogg för er?
Vår tanke är att kunderna ska vilja besöka vår hemsida gång på gång och varje gång känna att vi har något nytt att komma med. Självklart hoppas jag också att det ska tillkomma nya besökare!
 

“Målet med bloggen är att fler ska hitta till vår sida och bli återkommande besökare. Vi vill också att kunder och återförsäljare ska känna sig uppskattade samtidigt som vi lyfter att vi hela tiden strävar framåt och växer.”


Hur gick tankarna när ni startade bloggen?
Det började med att jag gjorde research kring bloggande och fick bra respons kring att skapa en egen blogg. Jag kunde inte så mycket om bloggande själv men jag förstod att folk helt enkelt ville ha något att följa och läsa mer om. Min grundtanke var att ge våra kunder tips och råd kring mat, träning, mode, skönhet och givetvis hudvård.

Hur kom ni igång med bloggandet?
Det startade med att jag kom i kontakt med en bloggare med fokus på träning och mat som redan hade en etablerad blogg. Hon fick upp ögonen för mina produkter och blev kund hos mig. GAIA blev sedan hennes favoritmärke och hon ville därför hjälpa till att lyfta det!

Hur ofta uppdateras bloggen?
Ambitionen är att bloggen ska uppdateras ca 2-5 gånger i månaden och här hjälps vi i teamet åt med att sköta bloggen och skriva de olika inläggen. Det som avgör vem som skriver vilket inlägg beror på vad man själv tycker är intressant eller vad man är engagerad i.

Tips från Cecilia:

  • Tänk på att behålla den röda tråden.
    Vi arbetar med en stor variation av inlägg men där Ax & Lin alltid är i fokus.
  • Försök att växla mellan olika typer av inlägg.
    Vi lyfter bland annat återförsäljare, kunder, ekologiskt medvetna, skönhetsintresserade och matintresserade för att alla ska hitta något som de tycker är intressant.
  • Använd externa bloggare!
    Vi använder externa bloggare som antingen skriver om oss eller om andra ämnen vi tror våra kunder vill veta mer om.
  • Inspirera varandra
    Ett bra sätt för oss är att hitta inspiration är i intressanta artiklar. För oss är det viktigt att vi hjälps åt att hitta inspiration och att vi delar med oss till varandra. Personligen blir jag väldigt inspirerad av vackra bilder och de som delar med sig av egna erfarenheter.
  • Var personlig
    De mest framgångsrika inläggen är när jag (Cecilia) medverkat på bild. Jag tror att folk gillar att få ett ansikte på grundaren samt att jag har en personlig ton i mina inlägg.
     

“Målsättningen med de olika inläggen är att försöka nå en balans mellan att lyfta våra återförsäljare, få nya privatpersoner att hitta oss, samt att informera om vad som händer på Ax & Lin samt i den ekologiska världen överlag.”


Bloggen - ett mervärde för GAIA och deras kunder!
Vi hoppas att vi genom vår blogg ger våra kunder känslan av att vi ger något tillbaka, säger Cecilia. 

De dagar vi presenterar nya blogginlägg brukar vi få en drastisk ökning i besökarantalet på vår hemsida vilket tyder på att våra kunder uppskattar det vi skriver.

Cecilia avslutar med att berätta hur de marknadsför sina inlägg - För oss fungerar det bäst att marknadsföra våra inlägg på bloggen via våra sociala medier såsom Facebook, Twitter, Instagram och Mynewsdesk. Ibland skickar vi även ut sms och nyhetsbrev till de som valt att registrera sig.


Tack GAIA Sverige och Cecilia för att ni delade med er av er företagsblogg!
Här hittar du mer information om GAIA Sverige och deras företagsblogg.
 


//Johanna Bohlin
Community Manager

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.