Få nya kunder med content marketing - Gör så här, Del 1 av 2

Har du precis som jag hört kollegor, affärspartners eller andra slänga sig med “content marketing“ (även kallat innehållsmarknadsföring) och undrat vad det egentligen betyder och varför så många pratar om det?

Enligt Wikipedia används uttrycket för att "sammanfatta flera olika marknadsföringsdelar där man mer fokuserar på mottagarens villkor än det företaget vill förmedla." Låter det fantastiskt eller bara krångligt? Låt oss förenkla det och gå på djupet med vad content marketing kan innebära för dig. 

Vad är content marketing?


Content marketing handlar i grunden om ett utbyte - Du ger kunden ett intressant innehåll och får i gengäld dennes uppmärksamhet. Nedan följer två exempel på content marketing. 

Exempel 1: Tittar vi på ICAs kundtidning Buffé så är syftet med den att skapa värde för kunderna. ICA marknadsför inte direkt sina produkter utan lyfter recept och hälsotips som ska gynna deras kunder - att kunderna med fördel bör köpa ICAs produkter är underförstått men nämns inte.

Exempel 2: Ett mer modernt och extremt exempel är Red Bulls sponsring av Felix Baumgartner när han hoppar från rymden. Se filmen här. 

Innehållsmarknadsföring är med andra ord att ge bort gratis användbart innehåll som indirekt marknadsför ditt företags produkter, istället för att direkt prata om dina produkter och erbjudanden.

Öka intresset för ditt företag!
Du liksom jag vet vikten av att som företagare vara service minded gentemot våra kunder. Genom ökad service får du kunderna att handla av dig eller anlita dig. Content marketing fungerar på samma sätt genom att du skapar förtroende, nyfikenhet och intresse för ditt företag och dina varor eller tjänster.

Ett intressant blogginlägg, en podcast eller varför inte en konferens kan alla vara olika exempel på content marketing. Nyckeln är att fånga dina kunders intresse genom att lära ut något eller underhålla dem. När du väl fångat deras intresse kan du passa på att visa upp dina produkter för att få spridning för ditt varumärke.
 

“Content marketing handlar i grunden om ett utbyte - Du ger kunden ett intressant innehåll och får i gengäld dennes uppmärksamhet."

 

Är content marketing något för dig?

Vi är nog alla medvetna om att de flesta av de traditionella reklaminsatserna ofta kostar mer än vad de smakar. Rabatter och erbjudande regnar ner från himlen vilket gör det svårt för oss att bestämma vilket alternativ som är bäst. Denna marknadsföring är ofta kortsiktig, kunderna du når köper enbart för rabatten och går nästa gång till någon annan. Content marketing är istället en långsiktig strategi som handlar om att bygga och vårda relationen till dina kunder. 

Nu undrar du säkert hur ditt företag ska kunna arbeta med content marketing. Till en början behöver du hitta en utgångspunkt, ett område, eller en nisch som ditt företag kan arbeta med. Det är viktigt att du känner dig säker och hittar ett område du brinner för eller där du vet att du kan få fram bra material!

Exempel: Du driver en frisörsalong och vill arbeta med content marketing. Många av dina konkurrenter bloggar redan nu om olika typer av frisyrer och kändisarnas magnifika hårsvall. Hitta din nisch. Vad vill dina kunder ha för information? Jo, de vill veta vilka hårprodukter som passar just dem och vad som skiljer alla dessa olika varianter åt - var lägger de bäst sina pengar. Ett val hade då varit att skriva om och jämföra olika hårprodukter. Vilka är bra, prisvärda, nya, ger resultat och hur använder jag som kund dem för bästa resultat.

→ Genom att dela med sig av din kunskap hjälper du dina kunder att enklare fatta beslut om vad de bör köpa. Du får också möjlighet att visa dig kunnig på området vilket skapar förtroende för ditt företag. Förhoppningvis väljer kunden dig vid nästa köp.


Vad kan du skriva om?
Om du tänker efter så sitter du garanterat på någon form av unik kunskap eller information som skulle vara värdefull för dina kunder.

Tre bra steg för att komma igång:
1. Inta ett kundperspektiv för att få en uppfattning kring vad kunderna efterfrågar
2. Scanna av marknaden för att se vad som redan är skrivet
3. Fundera på var, när och hur du kan arbeta med content marketing

I Del 2 i vår serie om content marketing får du hjälp att arbeta fram en strategi så att ditt arbete med content marketing börjar på bästa sätt.

Tills dess - Lyssna, scanna av och analysera hur andra arbetar med content marketing!

Följ oss gärna på Facebook & Twitter för mer bra tips. 
 


//Johanna Bohlin
Community Manager


 

Senaste inlägg

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.