Lär dig beskriva nyttan

Nyttan beskriver vad din produkt eller tjänst egentligen löser för problem hos läsaren. Att hitta den verkliga nyttan kan ta tid. Vi tipsar om hur du beskriver nyttan för dina läsaren.  

Funktion eller nytta

I många beskrivningar fokuseras det på funktionen istället för nyttan. Det är viktigt att kunna skilja på dessa två begrepp för att hitta nyttan.
 

  • Funktionen det tjänsten eller produkten innehåller eller kan.
  • Nyttan är det användaren får ut av att använda produkten eller tjänsten.
​Exempel:
  • Bilen har 250 hästkrafter (funktion) så att du kan göra snabba och säkra omkörningar (nytta). 
  • Butiken har öppet dygnet runt (funktion) så att du kan handla på dina villkor (nytta).
  • Telefonen har en 8 megapixels kamera (funktion) så att du kan skriva ut bilder med hög kvalitet (nytta).
  • Restaurangen serverar endast lokalproducerade råvaror (funktion) så att du kan vara säker på att de inte är besprutade (nytta).

Ta reda på nyttan

Ett sätt att hitta nyttan med din tjänst eller produkt är att fråga dig vad funktionerna innebär. Mp3-spelaren har 20gb minne. Det innebär att den kan lagra över 5000 låtar. Färgen är fem gånger bättre än vanlig färg. Det betyder att du bara behöver måla om huset var tjugonde år. 

Genom att beskriva nyttan med dina produkter och tjänster blir dina texter effektivare och förmedlar informationen på ett bättre sätt utan att läsaren själv ska behöva komma på varför funktionerna är bra. 

Etiketter: skrivtips

Kommentarer

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.