Välj rätt färg på dina knappar - och få många klick

Har du en knapp på din hemsida som du vill att dina besökare ska klicka på? Är det ändå få som klickar på den? Då kanske du behöver ändra färg. Här berättar vi varför, och vilken färg som passar allra bäst.

Sedan e-handelns begynnelse har webbdesigners och copywriters ställt sig frågan: hur får man så många som möjligt att klicka på just den här knappen? Som vi skrev om i förra veckan finns det en rad saker du kan göra för att öka chansen att dina besökare gör precis som du vill, som att vara extra tydlig med var det mest viktiga går att hitta för att leda besökaren rätt.

Men även färg spelar in när man ska försöka locka sina besökare till en viss del av hemsidan. Vi tycks helt enkelt vara mer benägna att klicka på knappar och länkar med vissa färgkombinationer, jämfört med andra.

Passiva och aktiva färger

Så vilken är då denna magiska färg? Genom åren har många svar föreslagits: grönt är just nu populärt, kanske för att det anses ha positiva, lugnande effekter. Det korta svaret på frågan om vilken färg som är mest lockande är dock att det beror på din hemsida.

På din hemsida har du säkerligen ett antal färger, förhoppningsvis mellan två och fyra stycken. De färger som utgör din grund – de som finns i din logotyp, i din bakgrund eller i din text – kan kallas passiva. Om du vill att många besökare ska klicka på ett speciellt ställe behöver du skapa den länken i en aktiv färg. Den aktiva färgen kan vara nästan vilken som helst – grön, orange, röd eller blå – huvudsaken är bara att den står ut och inte är för lik dina passiva färger. Låt gärna din viktiga knapp ha en färg som är motsatt den färg som dominerar din hemsida.

En framgångsrik färg

I ett test som utfördes för ett par år sedan ställde ett lag webbdesigners två färger, grönt och rött,  mot varandra för att ta reda på vilken som gav mest uppmärksamhet. Man skapade två identiska hemsidor, med skillnaden att den stora “klicka-på-mig”knappen var grön på den ena och röd på den andra. Hypotesen var att skillnaden i klick skulle vara liten men med en viss tendens mot den gröna knappen, tack vare dess positiva kopplingar (färgen röd brukar användas för att signalera fara eller “stopp”).

Döm så av förvåningen när det visade sig att den röda knappen var absolut mest populär – totalt fick den 21% fler klick än den gröna knappen, i en trafik om 2000 besökare. Det kan alltså tyckas som att röd är en lyckad färg för den som vill ha många klick, och det kan vara värt att prova ihop med en ljus eller grön bakgrund.

Etiketter: marknadsföring

Kommentarer

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.