Introduktion till Twitter

Twitter kan beskrivas som en mikroblogg där privatpersoner och företag kan prata kortfattat. Ett meddelande på Twitter benämns som en tweet och får maximalt innehålla 140 tecken. Vi ger dig en introduktion och hjälper dig komma igång.

I en tweet kan du utrycka din åsikt, berätta vad du tänker, eller länka till något du läst. Du kan twittra från din dator, mobiltelefon eller surfplatta. Till skillnad från Facebook så är tweets huvudsakligen envägskommunikation från twittraren till följaren. En twittrare kan ha tusentals följare utan att själv följa någon av dessa.

Många twittrare följer andra twittrare. När du följer någon så ser du deras tweets i en lista som kallas ditt flöde. Du hittar andra twittrare genom att söka efter personer och företag eller via tidningar, magasin, tvprogram, bloggar, hemsidor eller i listor. Den du börjar följa får ingen förfrågan om att godkänna dig som följare utan du börjar följa direkt.

Det går att också att följa en twittrare utan att vara följare. Det kan ske genom att googla på ämnen eller ord som finns med i ett tweet eller genom att leta efter hashtags som använts.

Twittra tweets på Twitter

I dina tweets kan du skriva något eller klistra in länkar till bilder och texter. Tweeten får dock vara max 140 tecken lång. Om du vill rikta ditt meddelande till en speciell person så skriver du “@användarnamn”. Du kan nämna flera personer i samma tweet.

De du nämnt ser det i sin lista med interaktioner och och omtalanden i mobilen eller på twitter.com. Ett tips är att ha så korta länkar som möjligt. Du kan korta ner dem genom att använda tjänster som tinyurl.sekorta.nu eller bit.ly.

Skaffa följare

Att följa andra är ingen garanti för att själv bli följd. Det handlar om att visa att du finns, skriva till de du följer, berätta intressanta saker och dela med dig av artiklar, bloggposter och annat spännande samt ge personliga kommentarer.

Retweeta med retweets

Om någon av de du följer har sagt något bra så kan du skicka det vidare till dina egna följare. Det kallas för att retweeta. Du gör det genom att klicka på knappen för retween som ligger bredvid den aktuella tweeten. Många tackar när någon retweetrar deras tweets.

Ge svar på tweets

När någon nämner dig i sin tweet kan du svara på det genom att klicka på reply. Då både du och den du pratar och andra följare följa med i konversationen. Genom att klicka på “in reply” i slutet av tweeten kan du de den sammanhängande konversationen.

Direktmeddelanden

Ett DM är en tweet som bara en person kan se. Dessa går endast att skicka till dina följare och de kan bara följa sina egna följare. Du måste alltså följa dem för att de ska kunna svara dig.

#Hashtags

Hashtags gör det möjligt att tagga eller markera saker. Om du twittrar om isglass så kan du tagga inlägget med #isglass. Om du twittrar ner du ser på melodifestivalen så kan du tagga inlägget med #Melodifestivalen. På så sätt blir dina inlägg synliga för de som valt att följa den taggen. Utöver att följa personer och företag kan du alltså även följa hashtags.

Listor

Ett alternativ till att följa enstaka twittrare är att skapa listor. Då kan du samla alla personer på ett event eller alla dina förebilder inom ett visst område och följa dessa som en grupp. Listor kan vara privata eller öppna för alla. Du skapar listor på twitter.com men kan följa den både online och i mobilen.

Kom igång

  1. Besök twitter.com och skapa ett konto
  2. Välj ett passande användarnamn. Det kan vara ditt riktiga namn, ditt företagsnamn, samma som på Facebook eller något annat som du tycker passar. Om du har ett långt användarnamn så har människor färre tecken kvar att skriva med när de ska skriva till dig eller retweeta dina tweets.
  3. Skriv en kort presentation som låter läsaren förstå vem du är samtidigt som de blir intresserade av att följa dig och det du twittrar om.
  4. Välj en bild som fungerar i väldigt liten storlek. Många ska se den i mobiltelefonen när den är under 1x1cm på skärmen.
  5. Skriv din första tweet och börja följ några andra twittrare.

Läs mer

Etiketter: tips

Kommentarer

  • Henrik • 3 september 2013 16:30:55
    Ang Hashtags så bör man även hålla sig ajour med vilken tag som just nu används för ämnet/branschen/området.
    Eftersom många följer just en aktuell hashtag och därmed får man fler läsare.
    Ert exempel ovan med #melodifestivalen var inte alls den tag som användes då det var aktuellt utan #melfest http://www.svt.se/melodifestivalen/vinnaren-ar-utsedd-melfest-blir-melodifestivalens-officiella-hashtag

    En del personer hashtaggar också som ett sätt att sätta rubrik på en känsla eller nåt det gör på ungefär samma sätt som en smiley #åvadjagärgladidag fastän ingen aktivt letar/följer efter en sådan medan kanske #happy är mer vanlig.

    Här är en bra artikel om hashtags och dess användning i olika sociala medier. http://digitalpr.se/2013/06/17/vad-ar-en-hashtag/

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.