Visa upp dina goda kundomdömen

Din viktigaste feedback kommer från dina kunder. Att samla in beröm du fått från dina kunder på Facebook, som kommentarer eller i mejl är ett bra sätt att få neutrala och inspirerande omdömen från din publik. Men kom ihåg att beröm inte kommer av sig självt, och att du måste ha kunders godkännande innan du använder deras ord.


Ett bra sätt att öka trovärdigheten för ditt företag är att lägga till kundomdömen på din hemsida. Det får nya kunder att känna sig tryggare och hjälper dem att ta rätt beslut om de vill köpa någonting av dig.

Om du vill ha med omdömen på din hemsida finns det många bra kanaler att använda sig av:

  • Spara vänliga mejl som har kommit in till dig från viktiga kunder
  • Om du har en Facebook-sida kan du använda positiva kommentarer därifrån
  • Du kan också mejla eller ringa dina kunder direkt och be om feedback
  • Lägg till en knapp på din hemsida där du ber dina kunder att skriva några ord om ditt företag
     

Hur får man goda omdömen?

Det är en fråga som självklart många ställer sig, och som inte går att ge ett rakt svar på. Men det finns faktorer som hjälper, och det viktigaste är, naturligtvis, att se till att dina kunder är nöjda.

Det bästa sättet att få kunder att berömma dig är helt enkelt att de har mycket att berömma: se till att alltid ge dem någonting utöver vad de förväntar sig, var bemötande, tillgänglig och förfina din produkt så att den möter kundens behov, så kommer de säkerligen att ge dig goda vitsord. 

En annan viktig del är att vara aktiv i dina kundrelationer. Om du ger mycket 
till kunden genom att höra av dig ofta, visa intresse och vara anträffbar, kommer det att kännas mer naturligt för kunden att höra av sig till dig med positiv (och möjligtvis negativ) feedback.

Om du har en nära relation till kunden uppstår kommunikation lättare, och då är chansen större att ni kan ha ett utbyte.
 

Ställ frågor, och var öppen


Det är viktigt att fråga om lov innan du använder en person som referens. Även om personen har skrivit ett gott omdöme på din Facebook-sida är det inte fritt fram att använda hans eller hennes text på din hemsida.

Om du ställer frågan kanske du också får ett mer utförligt svar, och kan få 
med exempelvis en bild på personen.

Om du ringer upp eller mejlar en kund för att få en referens, kom ihåg att ställa relevanta, inte ledande, frågor. Vad tycker du om vår tjänst? Hur har du användning för det vi gör? är bra, öppna, frågor som kan ge bra svar.
 

Visa upp dina kunder på hemsidan

När du har börjat få in goda omdömen från dina kunder är det viktigt att du visar dem på din hemsida. Låt dem vara synliga på hemsidan, exempelvis längst ner på startsidan, i en sidokolumn eller som ett bildspel som återkommer på flera sidor.

Kom ihåg att försöka få med bilder och personlig information, såsom hemsidesadress, för de kunder du använder som referenser. Det gör att nya kunder kan höra av sig till dina referenser på egen hand om de skulle önska det. 

Etiketter: marknadsföring

Kommentarer

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.