Hur väljer man domännamn?

Att välja ett domännamn kan tyckas vara ett mindre problem när man börjar skapa sin hemsida. Men det faktum att du bara har en möjlighet att välja, och att valet på många sätt påverkar hur lätt besökare kommer att kunna hitta din hemsida, gör att det kan vara värt att tänka efter en extra gång. Här ger vi dig viktiga saker att fundera över när du väljer domännamn för din sida.

Om du redan har ett företagsnamn ...

... så är ditt mål helt enkelt att du ska försöka komma så nära det som möjligt när du väljer ditt domännamn. Om dina kunder redan känner igen namnet på din verksamhet är chansen större att de kommer att söka efter det på nätet eller i adressfältet, och då hjälper det att adressen stämmer med ditt namn.

Om du ska skapa ett nytt namn

Om du ännu inte har ett namn på din verksamhet och samtidigt ska köpa ett domännamn, är det första du ska tänka på att namnet ska vara lätt att komma ihåg. Föreställ dig att du är på en fest och ska nämna din webbadress till någon som du hoppas minns den: ju mer unik och logisk adressen är, desto lättare är det. Tänk också på att domännamnet gärna ska:

 

  • Låta som det skrivs
  • Ha en twist som gör att det går att skilja från liknande adresser
  • Representerar det du gör på ett bra sätt

.se eller .com?

I dag är internet fullt av webbaktörer och företag, så det är inte säkert att den adress du helst vill ha är ledig. När det gäller adresser som slutar på .se är konkurrensen av naturliga skäl inte lika stor som för de internationella ändelserna .com, .org och .net, och därför går det oftast lättare att hitta en ledig .se-adress. I allmänhet är vi också mest vana vid .se-adresser, men om du har en internationell verksamhet som exempelvis säljer varor eller tjänster över hela världen kan det vara bra att försöka hitta en .com eller .net-adress. Då blir det mer naturligt att söka efter ditt företagsnamn även utomlands.

Förkortningar eller inte förkortningar?

Vissa hemsidor som har långa namn använder sig av förkortningar i sitt domännamn. Det kan vara en bra idé om företaget är känt som en förkortning – det känns exempelvis mer logiskt att skriva www.sas.se i sökfönstret i stället för www.scandinavianairlinessystem.se – men om förkortningen inte är känd kan det bli förvirrande. Ta som exempel adressen www.wwd.se: den här hemsidan tillhör det stora förlaget Wahlström & Widstrand, men få kanske tänker på just den förkortningen när de ska försöka hitta hemsidan. Då hade det nog varit bättre att köpa domännamnet www.wahlstromochwidstrand.se; även om det tar längre tid att skriva, så är det ändå större chans att människor kommer ihåg adressen än en oetablerad förkortning. Ett annat bra exempel är www.rsv.se, som 2004 bytte namn till det betydligt mer enkla www.skatteverket.se.

Undvik å, ä och ö

Sedan en tid tillbaka har det blivit möjligt att använda specialtecken i internetadresser och därför kan det vara lockande att använda å, ä och ö i sin webbadress. Men även om det så klart ser snyggare ut med än utan prickar, så finns det fortfarande många saker som inte fungerar lika bra med nordiska tecken i domännamnet. Exempelvis uppstår problem när man ska länka till sådana hemsidor, och det kan också bli problematiskt med e-postadresser. Än så länge rekommenderas man alltså att ta bort prickarna från domännamnet.

Håll dig till det tidlösa

För några år sedan var det populärt med siffror, som 4 istället för "for", och andra typer av omskrivningar. Oftast är det dock bättre att satsa på någonting mer tidlöst, eftersom webbadressen förhoppningsvis ska användas lång tid framöver. Samma sak gäller exempelvis ändelsen .nu, som var populär bland svenska företag under en tid, men som i dag bara känns svår att komma ihåg.

Tänk på Google

Ditt domännamn påverkar också till vilken grad ditt företag är "googlingsbart". Därför är det bra om det du gör finns med i webbadressen. Heter du Lotta och säljer stickade halsdukar är det alltså bättre att välja www.lottashalsdukar.se än www.lottasaffar.se. Ha inte med några bindestreck i domännamnet heller – det kan göra det svårare att hitta din hemsida i en sökmotor.

Etiketter: marknadsföring

Kommentarer

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.