Tips för företagshemsidan

I fredags gav PC för alla Business en checklista med punkter för vad som bör finnas med på en hemsida för ett litet företag. Vi har sammanfattat dessa tips nedan och kompletterat med några praktiska exempel.

Kontaktuppgifter

Få fler kunder att kontakta dig genom att ha väl synliga kontaktuppgifter

För att era kunder ska kunna kontakta er är det viktigt att era kontaktuppgifter finns med på hemsidan. Vanligen används telefonnummer och mailadress men glöm inte faxnummer och skypeadress om du också använder det. Har ert företag har flera anställda kan det vara aktuellt med kontaktuppgifter för varje anställd. Presentera gärna dessa uppgifter med en bild på respektive medarbetare. Komplettera även med ett kontaktformulär så besökarna kan kontakta er snabbt och enkelt.

Vägbeskrivning

Förenkla för kunderna med en vägbeskrivning och karta.

Med en vägbeskrivning blir det lättare att hitta till er. Du kan använda tjänster som Google maps, Hitta.se eller Eniro för att skapa en karta till din hemsida. På våra hjälpsidor kan ni läsa mer om hur ni lägger in en karta från Google maps.

Erbjudande & Företagspresentation

Det ska gå snabbt att förstå vad ni gör och vad ni erbjuder era kunder. Risken är annars att besökare lämnar er hemsida innan de förstått vad ni gör.

Många kunder hittar er genom en sökning i exempelvis Google. Om besökarna inte förstår vad ni gör eller vad ni erbjuder för tjänster eller produkter är sannolikheten stor att dom klickar sig vidare till andra hemsidor.

 

Se därför till att besökaren snabbt får en bild av vad ni gör eller säljer. Gör det enkelt för kunden. Visa vad ni gör redan på förstasidan. Det kan ske med hjälp av text, bilder och video.

 

Ge också besökaren en kort presentation av ditt företag. En kort presentationstext är en bra start. Tänk på att det ska vara lätt att hitta presentationen. Förstasidan är en bra sida att lägga den på. Även företaget kan prestenteras med hälp av en video. På våra hjälpsidor kan du läsa mer om hur ni lägger in video på er hemsida.

 

Exempel:

Erbjudande: Sörens trafikskola hjälper dig ta körkort för bil, motorcykel och moped.

Företagspresentation: Sörens trafikskola är stans äldsta trafikskola. Vi värnar om miljön och kör miljövänliga bilar.

Öppettider

Var tydlig med när kunden kan besöka och kontakta er och hur ni kan kontaktas utanför dessa tider.

Om ert företag har begränsade öppettider kan det vara en bra idé att visa dessa på hemsidan. Relevanta tider kan gälla öppettider för en fysisk butik men även telefontider, tid för luncherbjudanden och när ni har semesterstängt. Komplettera gärna denna information med ett kontaktformulär eller en mailadress så ni är kontaktbara även utanför ordinarie öppettider.

 

Läs hela artikeln om tips för företagssajten

 

/Mattias

Etiketter: funktioner tips

Kommentarer

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.