Enkel 10-minuters sökmotoroptimering

Steg 1 - Förstå vad en sidtitel är

Visste du att du enkelt kan få fler relevanta besökare genom att ändra din hemsidas sidtitel?

 

Verkligt exempel på nytta

En av våra kunder, Berntson Design, skapar bl a skifferbord. Innan vi hjälpte honom att optimera sin sidtitel så syntes han inte i Google på sökresultatens förstasida.

Genom att endast lägga till ordet "skifferbord" i hans sidtitel så låg han någon vecka senare på plats 4 i Sverige på just det sökordet (se skärmbild). Söker du mer specifikt på "skifferbord halmstad" så ligger han nu på förstaplats! Otroligt lite arbete för mycket bättre resultat.

 

Vad är då en sidtitel?

Din sidtitel syns högst upp i din webbläsare, se följande bild:

 

En desto viktigare plats där sidtiteln visas är i sökresultaten, se bild:

Steg 2 - Vilka är dina viktigaste sökord?

Vilka är din organisations viktigaste sökord?

 

Vad tror du att potentiella kunder söker på för att hitta era produkter/tjänster?

 

Om du t ex säljer utomhusbelysning och befinner dig i Halmstad så är två viktiga sökord helt enkelt "utomhusbelysning" och "halmstad".

 

I fallet som syns i bilderna beskrev kunden att de viktigaste sökorden var: skifferbord, blomlådor, utomhusbelysning och bänkar. Verksamheten bedrivs i Haverdal och Halmstad så jag lade till dessa två städer som viktiga sökord.

Steg 3 - Komponera en sidtitel

Försök att kombinera de viktigaste av dina sökord i en mening. För den kund jag hjälpte så blev meningen: 

 

"Berntson Design - Skifferbord, blomlådor, utomhusbelysning och bänkar i Haverdal utanför Halmstad"

 

Meningen ska inte vara för lång. En tumregel är att den ska kännas naturlig och inte framtvingad för att "lura" Google.

Steg 4 - Lägg in sidtiteln på din startsida

Du lägger in en ny sidtitel på din startsida (eller andra sidor) genom att klicka på "Alternativ" på respektive sida i sidhanteraren.

 

Här lägger du in din sidtitel, se video:

This video requires the Flash Player plugin and a web browser with JavaScript enabled.

Steg 5 - Vänta & analysera

Vänta vänta vänta...

Beroende på hur ofta Google går igenom din sida så kan det ta allt från ett dygn till flera veckor innan Google uppdaterar sina sökindex.

 

Konkurrensen på olika sökord

Konkurrensen är olika beroende på vilken bransch du befinner dig i och hur specifikt du optimerar dina sökord.

 

  • Svårt sökord att få bra placering (icke-specifikt)
    • "utomhusbelysning"
  • Enklare sökord att få bra placering med (specifikt)
    • "utomhusbeslyning halmstad"

 

Optimera enskilda sidor

Din viktigaste sida är oftast startsidan, men kan lika väl vara dina produktsidor. Du kan på samma sätt optimera enskilda sidor på hela din webbplats.

 

Vill du veta mer?

/Mikael Öhrén

Kommentarer

  • Andreas • 10 december 2014 18:23:58
    Hej. Sitter och arbetar med min SEO och kan inte hitta vart man ändrar eller lägger till sin H1. Kan ni förklara detta för mig? vill ju ha mitt företags namn Hogmalms Bilverkstad som H1.
  • Gunwor • 30 november 2011 16:51:11
    Hej Din sida är intressant. håller just på att förhandla med Eniro Men tycker deras tjänster är snuskigt dyra

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln

Prova 30 dagar gratis. Inget kreditkort behövs.

Kom igång nu
 

Laddar...Laddar, vänligen vänta.


Just nu tar det lite längre tid än vanligt... Problem med Internet?
Prova att ladda om sidan.